Gå til innhold

Leire og kabinett?


Anbefalte innlegg

Mange mulige løsninger. Tror du må komme med en litt mere detaljert plan for å få et mere detaljert råd.

 

Lykke til!

Joda.. eg har gjort som du sa og sotte å lagt en skisse av mit nåværende kabbis på sketchup og ein skisse av hoved plaen med cernit :roll:

 

Mitt nåværende Aopen kabbis

 

Kossen vinduform og vifter skla vær... Klik her

 

Og en slags skisse over iden for fronten <-- :blush: er ikke den beste i verden. men d var for å gi dere en slags pekepin for ka eg har tenkt å gjør... sga ikke ha det fjeset og d skal ikke vær helt flatt..... skal prøve å lage en 3d skisse til det og en gang

 

Men nå kan dere se hva planene mine er så komenter i vei :thumbup:

Endret av tep0sen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok. Her har du lagt lista høyt, og det er bra. Gjennomførrer du denne, blir det et kabinett med virkelig klasse!

 

Det vil med andre ord si at det blir MYE jobbing. Det er ikke en lett mod du har valgt, bare for at det skal ha vært sagt.

 

Når den skal være så stor, vil jeg ikke anbefale cernit, her bør det nok støpes i f.eks epoxy.

 

Fremgangsmåten jeg vil anbefale er:

 

Lag en modell i naturlig størrelse av hele fronten i leire. Jeg ser at du ikke har skissert noen mod nederst på fronten, men... Grunnen til at du kanskje bør gjøre det er jo at det da blir lettere å feste den, den vil bli mere stabil, og sist men ikke minst vil du sannsynligvis kunne få en feitere mod! Du hadde jo erfaring med leire, og det er jo et fantastisk medium å jobbe med. Jeg er sikker på at du vil klare å lage det djevelhodet slik du vil ha det i leire. Mens leiren fortsatt er våt tar du en avstøpning av den i gips. Da får du jo en fin støpeform når du fjerner leiren. Når støpeformen er rengjort for leire-rester, heller du i epoxy-masse. Denne kan du jo etterpå bearbeide med dremel el.lign hvis du vil/må.

 

Dette er et kjempespennende prosjekt, og jeg kjenner at jeg blir inspirert av å tenke på mulighetene! Du bør se på denne siden for inspirasjon. Han har jo laget hele "kabinettet" (nesten blasfemi å kalle dette for det, men..) med en metode som ligner på den jeg beskrev. Prosjektet ditt kan gjøres på en litt enklere måte, men det blir visse likheter.

 

Jeg håper du gjennomfører dette! Enkelt blir det ikke, men det har et vannvittig potensiale.

 

Hvis det er noe du lurer på ang metodene jeg skrev over, er det bare å spørre. Jeg har brukt leire/gips for å lage støpeformer før.

Lenke til kommentar

Ja.... sån ca kor mye leire, gips og epoxy trenge eg, og ikkje minst. kor mye vil det koste :ermm: eg leve nemlig på en ukelønn på 125 kr uken :cry: Viss eg skal komme meg i mål med dette bør eg nok ta en liten jobb :(

så... kordan går d an å feste "moden" på kabinete siden eg ikke kan feste metalbiten slik som du fåreslo. Og epoxy.. kossen bruke eg det. og ikkje minst kossen fargelegge eg det :roll: dette skal bli digg :thumbs:

P.S kor kan eg kjøpe det. og btw sketchup e nice :)

Endret av tep0sen
Lenke til kommentar

Det er jo litt vanskelig å si hvor mye du trenger. Det har du jo kanskje litt oversikt over selv, når du ser hvor stor den er.

 

125,-kr uken; da vil det nok ta en stund. Er ikke sikker på hvor mye det kan koste. Du sjekke på forskjellige plasser rundt i nærheten der du bor om de har noe. Du går sikkert på skolen. Det kan jo hende at du kan få hjelp der. Kanskje du kunne fått lov å gjøre det som et prosjekt i et fag, kunst og håndverk kanskje? Det hadde jo hatt sine fordeler med tanke på utstyr. Kanskje skolen har noe leire også?

 

Som sagt er jo dette et stor prosjekt. Hvis du ikke får gjort det nå, så kan du jo uansett begynne å planlegge det, og kanskje teste ut et par av tingene du trenger å kunne.

 

Epoxy har jeg ikke begynt å bruke enda selv, men jeg gleder meg til å gjøre det. Søk på nettet, og du vil finne svar på det meste.

 

Kjenner du f.eks noen som jobber en plass de lager båter eller lignende? Finnes det noe slikt rundt deg? Prøv å finne personer i lokalmiljøet som kan hjelpe deg. Kanskje du finner noen som kan å legge glassfiber..

 

Kom på en ting; du kan jo lage den i tre også. Det vil jo bli svært mye billigere, og lett å få tak i. Treet kan du jo sparkle og lakke etterpå.

Lenke til kommentar

du kan å bruke jackofoam og skjære ut "hodet".

 

så kan du f.eks legge over gips i form av slike gipsruller man gipser bein og sånt. (husker ikke navnet :p )

 

vet ikke om jackofoamen reagerer med glassfiber (epoxyen), men hvis den tåler det kan du også støpe i glassfiber.

 

skal du legg gips på hønsenetting, kan det være en fordel og legge maskeringstape eller lerretstape over nettingen før du legger på gipsen. på den måten sparer du en del gips og jobbing, siden gipsen vil trekke ned i hullene i hønsenettingen. alternativt er å bruke en mer finmasket netting.

Lenke til kommentar

Epoxy er ikke bare lim. Jeg mente ikke at du skulle lage den av lim (50kr for 20g). Epoxy brukes også i glassfiberlegging og støping.

 

I dette prosjektet kan du se en person som støper i epoxy/resin. Spesielt på denne siden.

 

Han Silicone Rising-fyren støpte også i Epoxy Resin.

 

Hør med disse folka. De har sikkert et par råd å gi deg.

 

Jeg jobber med et prosjekt som har et par lignende element i seg, så hvis du sier at det er umulig, ser det svart ut for meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...