Gå til innhold

Angående sending av form variabler


Anbefalte innlegg

Jeg har en liten diskusjon gående om hva slags måte man skal aksessere variabler som sendes fra en form til en annen .php fil for prosessering.

 

Det er snakk om POST.

 

Min "motstander" mener man skal bruke "$variabel" rett frem, mens jeg mener man iallefall skal benytte $_POST["variabel"]

 

Har dere noen synspunkter på dette? Er det bare en smakssak? Mener å ha sett at dette har med kompatibilitet å gjøre.... alt etter hvordan php er konfigurert på webserveren liksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en liten diskusjon gående om hva slags måte man skal aksessere variabler som sendes fra en form til en annen .php fil for prosessering.

 

Det er snakk om POST.

 

Min "motstander" mener man skal bruke "$variabel" rett frem, mens jeg mener man iallefall skal benytte $_POST["variabel"]

 

Har dere noen synspunkter på dette? Er det bare en smakssak? Mener å ha sett at dette har med kompatibilitet å gjøre.... alt etter hvordan php er konfigurert på webserveren liksom.

Det motstanderen din sier er ikke feil, men det vil ikke fungere dersom register_globals er slått av(noe det bør være). Bruk av $_POST['variabelnavn'] og $_GET['variabelnavn'] fungerer alltid.

På gæmmle php versjoner er det derimot $HTTP_GET_VARS og $HTTP_POST_VARS som gjelder... Tror jeg.. *Slikker på fingeren og holder den i luften*

Lenke til kommentar

Hvis du vil bruke $VariableFraSkjema må Register Globals være ON. Denne funksjonen gjør at eksterne varibler kan brukes direkte i scriptet.

 

For å øke sikkerheten ble register_globals defalut satt til OFF fra og med PHP versjon 4.1. Siden det er så mange scripts som finnes som er gamle er det mange webhoteller som fortsatt har register_globals ON.

 

Skal du skrive et script nå, og gjerne vil at det skal fungere på forskjellige servere burde du bruke $_POST['VariableFraSkjema']. Husk at alle POST, GET og COOKIES verdier også er tilgjenlig i $_REQUEST.

Lenke til kommentar

Når du siterer manualen FÅR DU IKKE klippe ut de dele du liker og utelate resten!

 

The reason is that this code has an undefined constant (bar) rather than a string ('bar' - notice the quotes), and PHP may in future define constants which, unfortunately for your code, have the same name.

 

Det fungerer!

Lenke til kommentar

????: du klippet bort dette:

This is wrong, but it works. Then, why is it wrong? [...] 

 

:p

 

Drister meg til en edit til midt i tråden:

en semi-ot sammenligning: reigster_globals on fungerer også, det er heller ikke feil, men man frarådes å bruke det og den er skrudd av som default.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Når du siterer manualen FÅR DU IKKE klippe ut de dele du liker og utelate resten!

 

The reason is that this code has an undefined constant (bar) rather than a string ('bar' - notice the quotes), and PHP may in future define constants which, unfortunately for your code, have the same name.

 

Det fungerer!

:lol: Sint da pus?

Man KAN gjøre mye i php, og få det til å fungere. Men det betyr ikke at det er bra.

Etter min mening tillater php _altfor_ mye stygg kode.

Btw... VIL JEG, SÅ FÅR JEG!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Drister meg til en edit til midt i tråden:

en semi-ot sammenligning: reigster_globals on fungerer også, det er heller ikke feil, men man frarådes å bruke det og den er skrudd av som default.

Flere eksempler som _fungerer_...

En-linjes if'er, slik:

if(betingelse)
    Gjør dette;

eller
if(betingelse){
    Gjør dette;
}

er i praksis akkurat det samme. Men det er stygt, og ikke bra kodestandard. Dersom du f.eks prøver

if(betingelse)
    include('en_fil_med_mange_linjer.php');

Vil det ikke fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...