Gå til innhold

LCD teknologi

Ni kon

Anbefalte innlegg

Er stadig mer og mer usikker på Image Formation Time. Mens responstid sikter til den tiden det tar for ett piksel å gå fra hvitt til svart til hvitt igjen, viser image formation time til hvor lang tid det tar for hele skjermen å vise et bilde.

Det jeg lurer på om det tar lengre tid for en 19" skjerm å vise hele bilde enn det det tar for en 17". Selv om de to modellene er helt 100% like med tanke på specks og panel. Og hvordan påvirkes denne når man bare bruker deler av responstiden, som når noe mørkt går til noe mørkere. Vil den da kalkulere hele bilde allikevel eller bare deler av det?

Har noen noe konstruktivt å komme med her?

NB haster litt å få svar. Har satt to teknikkere i Japan på saken, men du vet jo hvordan der er med engelsk kunnskapene der, og mine japanske kunnskaper begrenser seg til sake og geisha. Så jeg kan med andre ord vente lenge på å få respons derfra

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål!

Jeg vil tror differansen i antall pixler vil gjøre en 19" tregere enn en 17" dersom de har samme spec.

Skal de ha samme IFT tror jeg 19" må ha tilsvarende mer "båndbredde".

Høres ikke det logisk ut da?

Er det ikke skjermkortet som avgjør hvordan bildet skal tegnes opp da?

Er lcd skjermen så intelligent at den undersøker vilken tilstand pixlene er i før den tegner bildet?

Det vet du helt sikkert bedre enn meg :)

Lenke til kommentar

godt svar, men dog ikke korrekt,

en 19" og 17" kjlrer nok nøyaktig like mange piksler 1280 x 1024 ergo er det ikke mer informasjon som går over kabelen heller....

Og LCD skjermer er intligente som du kaller dem, selv om skjermkort har ekstremt mye å si...

Har du fler forslag eller er det andre som kan komme med noe info her?

Anders, Taustvedt, simen1, ingardj, svortevik, icarus, viranth, strupstad eller andre???

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

ser hva du skriver Anders.

Det jeg lurer på er om hvis det er slik du mener vil en 19" og 17" være nøyaktig like raske. Dette betyr at en 17" modell som ikke ghoster heller ikke vil ghoste som 19". Ikke sant?

Uansett: jeg er også opptatt av myten 60 hertz på skjermkort. Har du en skjerm med ms på 20 vil denne kunne gi 100 fps, og da må jo skjermkortet stå på 100 hertz. og hvis den bare bruker deler av responstiden vil den jo kunne gi enda flere fps

Lenke til kommentar

Den første delen av spørsmålet ditt er jeg rimelig sikker på at kan besvares med "nei".

Så lenge paneltype er identisk med de skjermene du sikter til, så vil det ikke spille noen rolle om den er av 17" eller 19" størrelse. Den eneste forskjellen vil jo være pixelavstanden - ergo er IFT identisk etter det jeg har lest.

edit:typo

Endret av Kowalski
Lenke til kommentar

takker Kowalski.

Jeg er temmelig sikker jeg også, men jeg kan dessverre ikke si dette med 100% sikkerhet. Men takk for ditt innlegg, du er jo en av de som kan det de snakker om:)

Men kan vi være enig om at det er lettere å se ghosting på en 19" vs en 17" pga at pikselavstanden er større og det derfor vil bli lettere å se?

Kan jeg med 100% sikkerhet fastslå dette i testen jeg skriver?

Edit: jeg må være sikker i min sak, da jeg forventer at det blir en del diskusjon i ettertid på dette. Og jeg skal jo være her på forumet og forsvare det som er skrevet.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...