Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server og domene, men hva


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Som emne sier, server og domene, er dette noe jeg har lyst på.

 

Har sett ut noen domener jeg kunne tenke meg å kjøpe, også noen servere jeg har kikka på.

 

Drømmen er tro det eller ei. Å eie, drifte, knote, sette opp og ha en server og domene. Tanke på dette gir meg lyst til å sitte og glo i mange timer. Jeg er bare litt rar akkuratt der :blush:

 

Men dog, jeg vil gjerne ha dette. Leverandør av ip og linje er i kikkerten, valg av pc kommer, og sist men ikke minst, gutten her er som en 7 åring på juleaften med tanke på ideén. Kunne tenke meg på sikt at jeg hadde noe reklame der for å få hjulene til å gå rundt etter hvert....

 

Dette er bare en stor guttedrøm, som snart skal gå i endenlig oppfyllelse :thumbs: Penger og kostnader blir spart opp over tid før kjøpet.

 

Det som er skikkelig flaut er at jeg pr nå ikke har filla peiling på hva som skal være på nettsidene. Jeg vil gjennomføre projektet mitt meg egne ting, dette er ment som en hobby i starten.

 

Jeg ønsker tilbake mld på seriøse ting som kan være der, ikke noe dritt ! og please ikke diss meg enda for at jeg ikke kan alt om dette. Diss meg heller når jeg skryter av at den er oppe og ikke noe funker :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bare skal ha et domene og en webside der så er ikke drømmen din så veldig langt unna akkurat ;)

Bare å laste ned www.apache.org og støtte for php.

Så kan du kjøpe deg et domene hos godaddy.com eller enom.com å peke det til ipen din. Eller sette opp egne dns hos feks no-ip.com tror jeg?

Lenke til kommentar
Om du bare skal ha et domene og en webside der så er ikke drømmen din så veldig langt unna akkurat ;)

Bare å laste ned www.apache.org og støtte for php.

Så kan du kjøpe deg et domene hos godaddy.com eller enom.com å peke det til ipen din. Eller sette opp egne dns hos feks no-ip.com tror jeg?

Tja, ikke bare det.....

Idag har jeg ftp med domene og jeg passer på at serveren ikke blir hacket i stykker og at den funker. At ip´n er oppe osv osv.

 

Jeg kunne tenke meg noe alla kjøpe en server på feks dell.no

Bygge denne sammen, softe den, få den på nett.

Lage nettsidene, få alle koder til å virke osv....

Ha en mailserver der. La familie få under domener osv osv

 

Men jeg vil jo ha litt pæng da, og da vil jeg utnytte serveren også.

Skal bruke 20-30 000 på server og ha en 2 mbit linje der.

 

En av grunnene til stuntet er at dette skal være en del av utdannelsen min, og jeg trenger ideér til nettside som trekker folk og annonsører

Lenke til kommentar
Skal bruke 20-30 000 på server og ha en 2 mbit linje der.

Så mye for en server for og kjøre mail , ftp og web?!

Husk på at du ikke kan kjøre komersielle tjenester på privatlinjer hos de fleste ISP-er.

I know, men hos Cathch kan du få fast ip og 2 mbit på sdsl for server for under tusenlappen.

 

Grunnen til dyr pc, er pga muligheter for hosting av andres domener også.

Her er det tanke på 0,5-1 terra, 2x P4 3,2 ghz, raid, orginal Win2003 server osv osv

Lenke til kommentar

Den maskina de vil nok bli litt dyrere en 20-30k med 2003server lisens og dine krav til hw.

 

Du burde heller starte litt i det små og evt. lære etter hvert i steden for og svi av alle sparepengene dine på en stor server. Det er stor konkuranse på anonsemarkedet og jeg tror ikke anonsørene kommer springende for å finansiere den nye fine serveren din som står hjemme på gutterommet.

 

Tror nok heller du bør leie plass til serveren din hos en seriøs bedrift hvis du har tenkt og starte noe seriøs hosting.

 

Hva skal sidene handle om:

<spøk>

Du kan evt. satse på det som altid selger: Sex!

Lån et dv kamera og inviter et par gode venniner. (hvis du ikke kjenner så mange jenter er det nok rimeligst å leie slike fra det tidligere øst-europa)

</spøk>

Det bør være noe du har stor interesse for og/eller har stor kunnskap om! hvis ikke tror jeg du bare kan glemme å trekke folk og evt. anonsører dit.

Prøv heller og drifte siden for noen som kan levere innhold og har et behov.

Lenke til kommentar
Den maskina de vil nok bli litt dyrere en 20-30k med 2003server lisens og dine krav til hw.

Dette fant jeg etter en kjapp konfigurator på dell.no, inklusive win2003 server med 5 klienter........

 

 

Hva skal sidene handle om:

<spøk>

Du kan evt. satse på det som altid selger: Sex!

Lån et dv kamera og inviter et par gode venniner. (hvis du ikke kjenner så mange jenter er det nok rimeligst å leie slike fra det tidligere øst-europa)

</spøk>

 

LOL, du har sans for god humor :mrgreen:

 

Ser jo poenget ditt her, sef, ikke noe problem med å skjønne dette.

Sef er det sykt å blåse 20-30k på noe slikt, men en guttedrøm er og blir dette.

 

Jeg er inne på tanken med å starte enkeltmannsforetak og .no domene.

Men som du sier, ja jøss jeg burde tenke på å kjøre dette på andres pc´er.

 

PS: Gutterommet er fraflytta for mange år siden, her har jeg av alle ting fått med samboern på tankene, hun er snart villig til å lære nødvendige ting for å kunne hjelpe til med jobben bak dette!!!! Når dama er med, løp og kjøp, for denne meningen kommer ikke hver dag, eller hva? :thumbs:

Lenke til kommentar

Av hardware holder det fint med en 500mhz PC, med ca 256MB ram.

 

Kjøp windows server 2003 Standard edition, og installer denne på serveren.

 

Kjøp domenet ditt på godaddy.com eller noe sånt (koster vel rett over 50kr). Du får vel da tilgang til sonefilen. Der legger du til "A records" med IP adressen din. Hvis du skal hoste e-post legger du til en "MX record" med ip adressen din.

 

Windows server 2003 kan du sette opp som en "application server". Hvis du skal ha en mail server kan du laste ned og installere "MailEnable".

Lenke til kommentar

Personlig startet jeg med en Pentium MMX pc med 64 mb ram og Slackware Linux...

 

Den hadde jeg flere websider og andre prosesser på. Har brukt den i rundt fire år nå, og den har fungert klokkefint. Men nå har jeg investert i en ny server da dette ble nødvendig.

 

En ting jeg aldri har skjønt er hvorfor folk absolutt skal bruke penger på linsensene til Microsoft produkter, når man kan bruke cirka 0 kroner på f.eks. Linux og kjøre dette på serveren.

 

Uansett hva du gjør. Lykke til!

Lenke til kommentar

Helt enig med det som er sagt om maskinvare her: Du trenger ikke en superheftig dual server. Tenk på at det eneste maskinen skal gjøre er å 'servere' innhold i en hastighet av max. 2mbps. Den tregeste maskinen du klarer å oppdrive håndterer fint web/mail/ftp i den skalaen du driver. Det som ofte koster er sikkerhet i form av backup (ekstern harddisk?), avbruddsfri strømforsyning og evt. speiling av disker. Er enig i at Dell er en aktuell leverandør, servere bør fortrinnsvis ikke bygges selv (min generelle mening).

 

Når det gjelder innhold er det nærliggende å videreføre noe du føler at du er flink til. Dvs. er du en habil vedhugger kan du jo begynne vedsalg/formidling pr. web. Evt. noe du alltid har hatt lyst til. Det heter også at 'content is king' så jo mer innhold/bilder/beskrivelser du kan legge inn jo bedre er det.

 

Lykke til med prosjektet.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Tenkte bare å nevne at den nyeste serveren vår (easyisp.no) som vi enda ikke har satt i drift kommer bare til å ligge på ca. 11k men da har vi rikelig speca den i forhold til hva som trengs så lenge du ikke shal ha flere tusen brukere på en boks.

 

Spec'en på nye boksen vår er:

Pentium 4c 2.8/800

2GB DDR ram

2x160gig 7200 rpm ide disker

3ware raid kontroller

 

Den holder uten problem til ca. 2-300 siter (med normal bruk), det er uansett bedre å kjøre flere rimelige servere enn en dyr og heller fordele kundene utover serverene.

 

WebDeal sine gamle servere var for eks p3 450-550 maskiner og dem er laget for å hoste opp til ca. 200 siter så det skal ikke så mye til.

 

Men mitt forslag til deg er i grunn å skaffe deg en VDS, da kan du gjøre det meste av det en kan gjøre på en vanlig server uten noen invistering. Jvds.com er for eks ett firma som leverer slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...