Gå til innhold

Første casemod, noen som er behjelpelige?


Anbefalte innlegg

Hei dere :dontgetit:

 

Idag sitter jeg med en alt for støvete maskin, og har planer om å få laget meg en liten casemod før TG, og få inn litt vifter slik at mine disker kan kose seg i en litt mer - romslig - temperatur.

 

Jeg er egentlig ikke ute etter noe kjempe orginalt og nytt konsept, men et kabinett som jeg har laget, og som funker alright :yes:

 

Har tatt utgangspunkt i denne tegningen:

 

case.gif

 

På tegningen har jeg prøvd å illustrere at jeg skal ha en helt "rein" front, hvor det kun er power-on/reset knapp, og to lys(power-on/workload). (som naturligvis skal skiftes i en kulere farge enn standard). Utenfor denne "blanke" fronten, har jeg planer om å bygge ut en 2 cm, med noen "pilarer" og legge på en flate med plexiglass. Om dere skjønner hvor jeg vil hen. Jeg har også lyst å lyse opp den fronten med noe blått, eventuelt orange lys. (Skal selvsagt skjære ut hull til cdrom, cdbrenner og diskettstasjon, samt noe stash nesten nederst til en vifte e.l)

 

Der hvor jeg har laget en sirkel skal jeg enten ha ett hull, med vindu,som jeg egentlig ikke tror jeg gidder, så regner med at jeg bare kommer til å la det være som kabinettet orginalt er (et lite riss innover, som markere sirkelen.)

 

Som sagt, dette er min første casemods - ever - og jeg har ingen generell peiling på overklokking, casemods, whatsoever.

 

Det jeg egentlig lurer på, før jeg i det hele tatt starter er følgende:

 

1) Anbefales det noen PSU? Trenger en ny PSU, den skal være stillegående, og stabil.

2) Hvor får jeg kjøpt plexiglass?

3) For å få en "fin" belysning bak plexiglasset, hva anbefales? Har ikke lyst på en stygg katode som lyser på ett lite omeråde med 1cm i omkrets, men kanskje to lys nederst som lager en slags "flombelysning" oppover i den "rene" flaten bak plexiglasset.

 

 

Takker for hjelpen, og skal sørge for å lage en orntlig worklog som viser mitt arbeide. :thumbup:

Endret av Matsi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres aldeles ikke dumt ut det der. Mye mere originalt enn mesteparten - selvgjort er velgjort! (skrives gjort sånn ut? så jo helt dust ut. Kanskje det bare er fonten i fast reply :) )

 

FortronSource PSU'ene fra Microplex (evt Microplex sin egen versjon av disse, Mist) er vel det som anbefales i disse dager. relativt billig og veldig bra og stillegående. Jeg er en fornøyd bruker av den førstnevnte.

 

Plexiglass får man kjøpt hos glassmestere

 

Og belysningen ja... Du må huske at det kun er i kantene, eller der du skjært/gravert noe at det vil lyse. Dvs ytterkantene og rundt de eksterne drevene.

For å lyse det opp kan du jo bore noen hull med 3mm diameter (f.eks. - for 3mm LED's) ovenifra og underifra (slik at de peker mot hverandre) og sette inn lyskraftige LED's her. Og så kan du f.eks. feste en aluminiumsplate foran og bak plexiglasset, over disse, slik at selve lyskilden skjules. Ser for meg en strimmel, ca 4 cm høy, både opp og nede. Tror dette kunne blitt stilig. Du kommer også til å trenge et "skjold" i overkant, for å skjule baksiden av LED'sene. Å finne en sinnrik måte å skjule ledningene på overlater jeg til deg, ettersom dette kommer mye an på hvordan kabinettet ellers er.

 

Håper jeg ikke var for uklar, og at noe var til hjelp, eller i hvertfall til inspirasjon. Lykke til

 

Edit: Tror jeg kommer til å stjele ideen din med plexiplata og fronten, for å sette til livs belysningsidéen min. :)

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar

Takk for en meget givende post ;)

 

Høres ut som en god idè det med opplysningen. Jeg har jo selvsagt en issue til jeg ikke helt har tenkt på, og det er hvordan jeg bør gjøre cd-romen min, og diskettstasjonen min penest mulig.

Får vel prøve å være litt kreativ og finne på noe artig.

 

Det er bare å stjele idè, tviler jeg var den første ^^

Lenke til kommentar

Du snakker om å feste avstandsstykker mellom plexi og front på ca 2 cm. Hva med å få tak i masse sånne avstandsfester til hovedkort, feste de i fronten, og borre hull i plexien så du kan bruke thumbscrews til å feste plexien. Så måler du opp sånn ca hvor mye av plexien som dekker cd-rom, hengsle den eller dele den og bruke avstandsstykker til å feste den lille plexidelen til cd-rom fronten. Knappen lodder du ledninger på så du kan ha den oppå kabinettet. Diskettstasjonen slisser du ett hull til nederst på ene siden eller noe.. hvis du har plass, hva med bak over psu??

 

Liten frigjøring av fantasi...

Lenke til kommentar

Gode idéer der Traskas :)

 

Det enkleste blir vel gjerne å male frontene på drevene. Disse er enkle å få av, og innebærer en minimal risiko. - Bare støvsug rommet først, for å være på den sikre siden. Det eneste jeg kommer på som et problem, er knappen på diskettstasjonen. Denne sitter festa på en ganske intrikat måte, langt inni der. Relativt grei å få av, men ihvertfall på min modell, var den en skikkelig dust å få tilbake på plass, og jeg klarte faktisk å ødelegge en diskettstasjon på denne måten. Og spør du meg sier ikke det så rent lite, med tanke på hvor robust en diskettstasjon er, i forhold til nyere enheter. (jamnfør med dette)

 

Åssen farge er det på kabinettet, og skal du eventuelt ha noen farge på plexiglasset?

 

edit: forresten, drevene skal ligge helt kant i kant med plexiplata, ja? Altså sånn at sidene blir synlig? Det var en liten nøtt. Her får du legge hjernen i bløt, ja :)

 

Enten kan det jo være en slags feature, at man ser de litt nakne sidene, men jeg vet ikke helt hvordan dette vil fenge med de evt malte frontene. Eller så kan du jo bare male sidene og da. Hvis du kjører en to-farge sak som f.eks. at knappene og skuffene er i en farge, mens selve fronten en annen, kunne det kanskje vært kult om sidene var i samme farge som knappene og skuffene. Det vil på en måte reversere effekten. Da er det ikke lenger knappene og skuffene som er framhevet fra selve drevet, men omvendt. (hvis du skjønner hva jeg mener)

 

Eller så kan du lage en slags tunnel som drevene ligger inne i? I aluminiumplåt f.eks. (Glemte å si fra om det ja. Clas'ern selger små aluminiumsplater)

 

Deilig med en sjanse til å la fantasien få utløp :)

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar

Han her hadde også begynt planlegginga, men tråden ble stengt..

 

Dette er ingen worklog. Du har ikke påbegynt arbeidet og det eksisterer ingen bilder her.

Tråden stenges fordi det ikke er en worklog.

Edit:

Hva kvalifiseres som worklog?

 

Prosjekter du har begynt å arbeide på, og som ikke er ferdig ennå.

Edit2:

Hva er IKKE worklog?

 

Ideer, planer og drømmer som du ikke er i ferd med å realisere, skal ikke postes her (det er ikke en worklog).

alt henta fra reglene.. er dette fortastt en worklogg?

Endret av jonas22282460
Lenke til kommentar

Dette er ihvertfall ikke ett diskusjonsforum over hva en worklog er :p

 

For å rette opp i en del ting.

 

1- Min Worklog inneholder bilde

2- Arbeidet er påbegynt, broren min har nemmelig allerede started modding med å slipe kabinettet så det blir "børstet stål".

 

 

Så RolloThomasi, fargen på kabinettet er børstet stål, og fargen på plexiglasset skal være klart.

Endret av Matsi
Lenke til kommentar

Det blir nok ikke dumt nei. Bare ikke fall for fristelsen til å bruke chrome-lakken fra biltema. :)

 

kanskje en litt uortodoks farge på drevene kunne gjort seg?

børsta stål og klar plexi blir vel ganske "luftig" av seg, så hva med en silkematt, kald, lys, pastellfarge?

 

edit: husker nå at du skulle ha blått eller orange lys. Begge deler blir stilig i mitt hode med den riktige tonen av den tidligere beskrevne fargen. Men å få riktig nyanse her er nok alfa omega. Det som er flott er vel at blått og orange er komplimentærfarger, så den samme nyansen burde kunne fungere i begge lys. Kanskje blått lys nede, og orange oppe? Nå flommer jeg helt over av idéer her.

- Tror jeg må ta meg neste uke fri... :)

 

Pastell blir kanskje for hippie, når jeg tenker meg om ;) men jeg tror hvertfall ikke du bør bruke steike svart. Det er noe dritt med svart, det sluker liksom alt. hva med en mellommørk grå, silkematt, så klart.

 

Nei nå må jeg nesten gi meg. Blir liksom litt feil av meg å foreslå farger når jeg ikke vet hvordan det ser ut, og ikke skal ha det i hus. - Spesielt med tanke på at jeg tenker ut dette mens jeg sitter og titter ned på det gamle kabinettet mitt, som står og støver på gulvet. - I metallic lilla, og detaljer i biltema kromlakk (grr!) :)

Endret av RolloThomasi
Lenke til kommentar
edit: forresten, drevene skal ligge helt kant i kant med plexiplata, ja? Altså sånn at sidene blir synlig? Det var en liten nøtt. Her får du legge hjernen i bløt, ja :)

 

Enten kan det jo være en slags feature, at man ser de litt nakne sidene, men jeg vet ikke helt hvordan dette vil fenge med de evt malte frontene. Eller så kan du jo bare male sidene og da. Hvis du kjører en to-farge sak som f.eks. at knappene og skuffene er i en farge, mens selve fronten en annen, kunne det kanskje vært kult om sidene var i samme farge som knappene og skuffene. Det vil på en måte reversere effekten. Da er det ikke lenger knappene og skuffene som er framhevet fra selve drevet, men omvendt. (hvis du skjønner hva jeg mener)

 

Eller så kan du lage en slags tunnel som drevene ligger inne i? I aluminiumplåt f.eks. (Glemte å si fra om det ja. Clas'ern selger små aluminiumsplater)

 

Deilig med en sjanse til å la fantasien få utløp :)

Knall forslag, alle sammen! :thumbs:

 

Takker, takker! En "Tunell - effekt" kunne vært kult, og lakkere fronten på spilleren/diskett-stasjonen i en stilig farge og kjøre samme fargen på f.eks knapper og andre "dingsbomser".

 

La oss si jeg kjøper 12 eller 14 slike:

blue.jpg

 

Så kjører jeg idèen med hovedkort <dingser> mellom den fine platen og plexiglasset. Så bruker jeg samme fargen som på skruene til å lakkere deler av cd-romen, og brytere.

 

 

Den blå fargen blir kanskje litt "skarp" når man har børstet stål, så må isåfall finne en annen farge.

Hva syntes du?

Lenke til kommentar

Si du da tar og kjører den metallic-blå fargen på selve fronten med de blå skruene og alt dette her. Ville det da ikke bli fett hvis du kjørte oransje dioder på plexi-glasset? Også kunne du lagt 2 kald-katoder under som gjør at det skinner blått som f**n under? Eller kanskje kjørt oransje stil på selve fronten, blått neonlyss i plexi og kanskje satse på noen gull thumbscrews.

 

Og klarer du en pen deling på plexien mellom underdel (som skal sitte fast) og overdel (som er mounta på cd-rom fronten med avstandsstykker) som f.eks. en spissing som gjør at lyset fra overdelen skinner ned på underflaten der kabinettet står. vi snakker da finpuss og masse polering, men det kan bli verdt det..

 

Litt mere fantasi som kanskje kan vekke en idè eller 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...