Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av nettverksutstyr til dataparty

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal kjøpe inn 4 stk 24 port switcher til ett dataparty.

Tror det lønner seg å investere i 10\100 port switcher med 1Gbit uplink.

Har funnet fram to forskjellige modeller, en med og en uten management som jeg gjerne skulle hatt litt info om...

Cnet CNSH-2402G og 3com 4226T

Har sett det er flere som har kommentert at de bla har fått mye bedre ping med 3com 4226t, en blant annet billige dlink switcher. Derfor lurer jeg på om noen kunne hjelpe meg å finne noen switcher som passer bra til datapartyer med 1gbit uplink. Vet ikke om det er nødvendig med management på switcher til dataparty.. Trengs det? I tilfelle til hva?

Mvh Martin Johnsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har ikke erfaring med dataparty, men som regel når det blir litt stor trafikk på nettet så merker man hvorfor 3com, cisco og alle de store koster litt mer, de leverer varene, mens billigswitcher begynner å bli ganske svette. Så gå heller for c3om evnt de dyrere dlinkswitchene, fordelen med 3com er support om noe skulle gå i dass midt under lanet.

Om du ikke skal kjøre noen servere som skulle trenge gb nett, kanskje 2 stk 48p er en raskere løsning? (skyt med om det er skrevet feil, men) Trunker du gb portene(2stk er vel det vanligste)(så lenge swtichene støtter det) har du 4gb kapasitet mellom switchene.

Endret av chma
Skrevet

Gå for 3com 4226 (vi har brukt den og 'broren', 4228 - med gbic, som er unødvendig) og de fungerer aldeles glitrende på våre partyer. Disse switchene har 2 gbit porter, der typisk en er fin til uplink, og den andre kan f.eks hektes på en stor server ute på bordet.

Trunke gigabit uplinker til en 24x 100mbit switch vil du neppe behøve i overskuelig fremtid. Så lenge du har 24x 100mbit til deltakere så vil loaden skjelden overstige 200~500Mbit ut av switchen likevel, vi har målt snitt på ~150Mbit over hele partyer.

Management er ikke noe must på bordswitchene, men det gjør jo ikke noe. I 3com'ens management panel så kan du f.eks trunke porter, sperre porter (slå dem av), sette den til f.eks 'tvungen 10mbit, halv-duplex o.l.) og finne ut litt ditt og datt om hva som er koblet til de forskjellige portene.

Skrevet (endret)

Takk for fine svar.

Hvordan ser managment systemet til 3com ut? Kobler du deg til switchen via web grensesnitt eller? Kan du få opp nettverkstrafikken til hver port?

Såvidt jeg har fortstått der er gbic porter som det kan monteres enten kobber 1gbit eller fiber i, stemmer det?

Har hørt noen si man bør ha fiber mellom switchene, spesielt når det er 1Gbit, noen meninger om dette?

Trenger også en core switch... Er det noen som har en å anbefale? Den må minimum ha 8 stk 1Gbit porter og tåle høy load og temperatur...

Endret av superfant
Skrevet

Bare litt nysjerrig, litt lettere å anbefale ting og. Hvor mye ca er det tenkt å bruke på switcher? Dette blir fort dyrt....

Orker ikke sjekke 3com sine, men de har sikkert noen muligheter som cisco har hvor man kan styre op til 16(cisco) switcher med samme mangment program eller web grensesnitt.

Skrevet
Bare litt nysjerrig, litt lettere å anbefale ting og. Hvor mye ca er det tenkt å bruke på switcher? Dette blir fort dyrt....

Vi har fått en gullkantet avtale, men maksprisen per bordswitch er vel på maks 5500 per bordswitch.

Skrevet

3com's switcher logger du på via webgrensesnitt, de har egene IP'er. Du kan og sjekke "hva du vil" for hver port. I gbic portene kan du feste 1gbit fiber/kobber moduler eller matrix moduler (type fiber, flere gbit)og sikker andre ting jeg ikke kjenner til ;)

Fiber til uplinker på et lanparty, med relativt korte avstander (fibers kanskje største overtak er på distanser) så ville jeg ikke brydd meg. Har selv dyttet over 90mb/s på kobber og loaden på lan vil skjelden eller aldri engang nærme seg gigabit uansett.

3com har jo og core switcher, men dette blir litt mer spesialisert utstyr så da synes jeg du skal se på 3com's hjemmesider. Vil og anbefale at du tar en titt på Cisco, Intel, Extreme Networks og kanskje Signamax (skjønner og disse skal funger bra) sine hjemmesider, alle samme har utstyr med høy ytelse, nært sagt uansett situasjon.

For 4 bord-switcher synes jeg dette virker litt overkill med en skikkelig(dyr) core switch. Litt 'harry' løsning kanskje men på et større lan jeg deltok (skal ikke henge dem ut med navn her) hadde de noe trøbbel med coreswitch (eller så jeg forsto) så jeg lånte dem en slik som vi satte 5 stk av lanets 10stk 32-port m/gigaup på, management øvrig (den switcher har ikke managemet) sa den leverte samme ytelse som utstyret de ellers benyttet. Med kunn 4 gigabit bordswitcher tilkoblet antar jeg en slik billig gbit switch fungerer aldelse glimrende, selv om det er litt harry.

Skrevet

Jeg ville sett på HP switcher..

Ganske billige og meget bra :)

Vet ikke hvilken nettbutikk som selger dette, men værtfall

er SMG leverandøren.. Så det er sikkert noen lokale ellernoe som kan skaffe dette? :)

Selv kjører jeg kun HP på mitt nettverk på jobb, og jeg vet også at HIVE kjører med kun HP switcher.

Unmanaged:

HP ProCurve Switch 2124 (24 x 10/100) (1 utvidelsesspor til gbit)

Managed:

HP ProCurve Switch 2324 (24 x 10/100) (2 utvidelsessport til gbit)

Skrevet
Jeg ville sett på HP switcher..

Ganske billige og meget bra :)

Vet ikke hvilken nettbutikk som selger dette, men værtfall

er SMG leverandøren.. Så det er sikkert noen lokale ellernoe som kan skaffe dette? :)

Selv kjører jeg kun HP på mitt nettverk på jobb, og jeg vet også at HIVE kjører med kun HP switcher.

Unmanaged:

HP ProCurve Switch 2124 (24 x 10/100) (1 utvidelsesspor til gbit)

Managed:

HP ProCurve Switch 2324 (24 x 10/100) (2 utvidelsessport til gbit)

Sant nok, hp har og rene gb switcher som man kan bruke som core om man vil det, selv om jeg syns det blir litt merkelig å kalle det core når det er snakk om 2-3 switcher... :cool:

Skrevet

Kjøper du en HP ProCurve Switch 2124 samt gbit modul til denne havner du vel ca på 5000 tenker jeg. Ser at komplett akkurat har tatt inn denne switchen, men tror ikke de selger gbit modulen. Jobbet på Horten VGS og der byttet vi ut alle 3Com / Extreme Networks switcher med HP og var meget fornøyde :) SMG kjører også kampanje på denne switchen nå, så hvis en lokal forhandler bruker SMG som leverandør, er det sikkert ikke noe problem å få de litt billig.

Skrevet
Kjøper du en HP ProCurve Switch 2124 samt gbit modul til denne havner du vel ca på 5000 tenker jeg. Ser at komplett akkurat har tatt inn denne switchen, men tror ikke de selger gbit modulen.

Hmm.. står ikke noe om at Hp procurve 2124 skal klare 1 Gbit. har to av disse fra før, står bare at de har mulighet for 100 Mbit fiber...

Og dessuten, hvis de kommer på 5000 kroner med en TP 1Gbit port så er det jo mye beder å kjøpe 3Com 4226T, da får man to porter og management...

Men er det egentlig behov for managment på en såpass liten core switch? Ser 3Com og SMC har noen 8 porter 1Gbit til under 2000...

Skrevet
Kjøper du en HP ProCurve Switch 2124 samt gbit modul til denne havner du vel ca på 5000 tenker jeg. Ser at komplett akkurat har tatt inn denne switchen, men tror ikke de selger gbit modulen.

Hmm.. står ikke noe om at Hp procurve 2124 skal klare 1 Gbit. har to av disse fra før, står bare at de har mulighet for 100 Mbit fiber...

Og dessuten, hvis de kommer på 5000 kroner med en TP 1Gbit port så er det jo mye beder å kjøpe 3Com 4226T, da får man to porter og management...

Men er det egentlig behov for managment på en såpass liten core switch? Ser 3Com og SMC har noen 8 porter 1Gbit til under 2000...

De uten managment koster ikke så mye, med ligger de et par 100lapper over 3com.

http://komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&CatID=...D=18&t=1787&l=3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...