Gå til innhold

R420 AGP, PCI Express..

ZiB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yeps, på tide å oppgradere skjermkortet snart da.

Tenker å vente til R420 kommer på markedet, men jeg lurer på en ting.

Har noen av dere linker/info om hvor stor forskjellen mellom AGP8X og PCI Express x16 vil være, med tanke på ytelse?

Hvis forskjellene er veldig store, tenker jeg nok å kjøpe nytt hk også, men vil ha noe info før jeg bestemmer meg.

Takk for svar,

zib

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opptil 20% bedre ytelse "out of the box" ifølge nVidia, men har hørt 10% bedre fra andre hold. Forskjellen vil øke når det kommer spill som tar ibruk mulighetene med PCI express, men det blir nok ikke med det første.

Skrevet
Opptil 20% bedre ytelse "out of the box" ifølge nVidia, men har hørt 10% bedre fra andre hold. Forskjellen vil øke når det kommer spill som tar ibruk mulighetene med PCI express, men det blir nok ikke med det første.

hvis du tenker på R420 vil den knuse Radeon 9800 Pro :p

Skrevet

Ytelseforskjellen på agp vs pci-expres vill kunne variere alt etter kva anna du har i maskinen. t.d. vis du har eit par disker i raid på ein pci kontroller, så vil du kunne tjene meir på å gå over til pci-express. grunne økt total båndbredde i systemet.

(iallefall ifølge ryktane på div. netsteder)

Skrevet

men da pci express kommer for mannen i gata, vil man vel ha ram med en "normal" på 2gb? og diskene vil vel ikke bli brukt så utrolig mye da, under en applikasjon hvor en skal ha maks fps?

Hva vil først og fremst bremse skjermkortet? (hva henger mest etter i markedet? utenom selvfølgelig harddiskene)

Skrevet

Hovedfordelen med PCI Express over AGP er redusert latency og kjappere (effektiv) kommunikasjon med resten av systemet. Båndbredde er ikke det som er AGP's problem idag, problemet er at AGP er ca 10 år gammel, og den gang ble det basert på en enda eldre arkitektur - PCI.

Gleder meg og til å se hvor mye ytelseøkning det blir men skulle jeg kjøpt skjermkort idag (noe jeg ikke vil, siden det blir ganske kortsiktig) så ville jeg hvertfall kjøpt noe billig noe (som jeg har råd til å "selge til spotpris" når jeg ønsker å oppgradere hovedkort neste gang).

My 2 cents...

Skrevet (endret)

jeg mener å ha lest i et datablad, at første generasjons pci express skal kunne takle agp, eller var det omvendt? at alle første generasjons pci-express deler skulle støtte agp/pci?

et eller annet slikt, så jeg spør_

er pci express (16) basert på noe av det gamle drittet vi har sittet på så lenge?

eller er det lagt helt ferskt, uten hensyn til dette?

edit_

leif, sikkert flere, men akkurat den :angry:

Endret av genesis
Skrevet

ettersom det er lagt for at dette gamle utstyret skal virke med pci-express, kan altså det være begrensninger her, i forhold til hvordan det ville blit om man ikke tok noe hensyn.

når kommer andre generasjons pci-express? noen som har litt info, på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...