Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lade opp batteriet nå i vinter?


bfisk

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Har fått høre at jeg bør lade opp batteriet til min Piaggio NRG regelmessig i vinter, da den står ubrukt. Batteriet tok jeg ut da jeg satte henne inn for vinteren, og det har stått i en pose i et kjølig rom, mørkt og rolig. Fikk låne en MC-lader av en i klassen min i dag, og tenkte at jeg skulle benytte sjansen. Skrudde opp lokkene for å unngå at det samler seg knallgass, og satte i gang å lade. Som forventet fikk jeg etter kort tid hydrogenbobler i batterivannet (eller noe?), men ønsket likevel å sjekke spenninger osv. Koblet fra igjen og hentet multimeteret. Målte likestrømsspenningen.

 

Batteriet: 12,7 VDC

Laderen: 12,4 VDC

 

Ladespenninga er mindre enn batterispenninga? Hvaforno? Skukke være noe behov for å lade her, enda, skulle det vel? Hadde tenkt å sette den over natta, men det tror jeg jeg lar være å gjøre ;)

 

Batteriet er forøvrig et slik.

 

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg lade, eller skal jeg vente? Noe jeg har gjort feil?

 

bfisk

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Litt sent svar, men gjør det allikevel. Om du har en spenning på 11,7V på batteriet så er det ikke vits i å lade det opp. La det stå et par måneder utover i vinteren, og utfør kontrollmålinger. Trenger hvertfall ikke lade batteriet før det er under 11V... egentlig kan du vente lengre enn dette også..

 

Men nå er jo sesongen i gang, så nå har du nok fikset problemet ditt og kommet deg ut i sola allerede!! ;)

God mc sesong!!

Lenke til kommentar

Indeed! Scooter kom ut for 8 dager siden. Fikk skrudd på plass batteriet, og det funka "flatt jern", det. Fikk ikke start med el-starten da, måtte kicke. Hadde jo hatt litt sprayolje inn i sylindert før jeg satte den inn da, så jeg måtte brenne opp dette først. Hadde tomgang på 4.500 rpm de første par minuttene :p

 

Men nå er det kjøring, ja, flatt jern og ingen problemer i det hele tatt. Litt mye salt på veiene enda, og litt glatt om kvelden og morran, men det hjelper seg hver dag nå. God sesong til deg også! Break a leg :p

 

bfisk

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En trenger ikke alltid ta ut batteriet av MC/scooter osv når det er vinter. Du kan gjerne bare sette noe som ikke fører strøm , f.eks en gummiting, under støtta, så blir det ingen strøm som går noen sted. Sant, dekkene fører ikke strøm, det samme med støtta, for den har jo gummi under ;P Dette fungerer veldig greit, så slipper du stress med lading osv. Funker iallefall for meg... ;) For den tapper sånn smått om støtta er i bakken.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ta ut batteriet for vinteren, men det anbefales på det sterkeste. Blir som å si at du ikke trenger å skifte olje hver sesong. Å batteriet tappes selv om du har en gumminippel under støtta, tro meg.. Et batteri er ikke et 100% lukket system vet du. Dessuten oppbevares batteriet best i rom-temp, gjerne litt under. Så er lurt å ta inn batteriet når vinteren er over, å lade det litt opp 1 eller 2 ganger i løpet av vinteren (eller toppe det om du vil..)

Lenke til kommentar
En trenger ikke alltid ta ut batteriet av MC/scooter osv når det er vinter. Du kan gjerne bare sette noe som ikke fører strøm , f.eks en gummiting, under støtta, så blir det ingen strøm som går noen sted. Sant, dekkene fører ikke strøm, det samme med støtta, for den har jo gummi under ;P Dette fungerer veldig greit, så slipper du stress med lading osv. Funker iallefall for meg... ;) For den tapper sånn smått om støtta er i bakken.

Den må du forklare meg.

 

Går strømmen fra minus, ned i bakken, blir pumpet opp til sola og skinner inn på plusspolen på batteriet da?

Endret av fondus
Lenke til kommentar

Aner ikke hvordan Zelcom tenker men... :dontgetit:

Men som regel holder det å kople fra pluss-en på batteriet og sørge for at det er opplada. Blir det utlada så vil syra bli til saltvann, og blir det kuldegrader da så sliter batteriet!

 

Ellers er det også anbefalt å heise mopeden/scooteren/MC-en opp over bakken, slik at hjula henger fritt. Ikke pga. batteriet, men for å unngå deformering av dekka når den står stille i mange måneder i strekk.

Lenke til kommentar
Aner ikke hvordan Zelcom tenker men...  :dontgetit:

Men som regel holder det å kople fra pluss-en på batteriet og sørge for at det er opplada. Blir det utlada så vil syra bli til saltvann, og blir det kuldegrader da så sliter batteriet!

 

Ellers er det også anbefalt å heise mopeden/scooteren/MC-en opp over bakken, slik at hjula henger fritt. Ikke pga. batteriet, men for å unngå deformering av dekka når den står stille i mange måneder i strekk.

Eller bare flytte på sykkelen et par ganger gjennom sesongen. Nb: viktig å sjekke lufttrykket også.. dette må være riktig gjennom vinteren (diskutert litt frem og tilbake med folk om du bør ha mer luft en vanlig, men vi kom aldri frem til hva som var best)

Lenke til kommentar

Batterier bør lagres frostfritt!

 

Dumt hvis dekkene blir deformert, jeg pleier å sette sykkelen min på hovedstøtten sånn at bakhjulet står oppi luften hele vinteren og så vippe den bak og snurre framdekket 180 grader et par ganger i løpet av vinteren.

Endret av fondus
Lenke til kommentar

...bare til info så har jeg hatt scooteren ute i en måned nå da. Satt i batteriet uten å lade, starteren gikk og alt funka flatt jern. Måtte kicke første gangen da, og nesten floode gasseren for å få start. Hun sto med litt olje i sylinderet jeg måtte brenne vekk ;)

 

Forøvrig synes jeg det er litt lite spark i den nå for tiden, før hun blir skikkelig varm. Lurt å bytte plugger og filtere og sånt kanskje? Kjørt 3200 km, bytta plugg etter 1000km.

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke bytte luftfilter på mopeder. Hvis det er skittent så skal det gå an å ta det ut og rense det i vanlig såpevann (IKKE i bensin!). La det så lufttørke til det er helt tørt, og smør inn med litt filterolje. (Bare litt. Skal ikke dryppe). DU må heller aldri vri/vrenge filteret når du vasker/tørker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...