Gå til innhold

Ny bærbar til ca. 20000,-


Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger hjelp til kjøp av ny bærbar PC. Har satt et pris grense på ca 20000,-

PC'en skal brukes både til jobb og privat bruk ( Office, internett, epost, photoshop....), Men jeg har ikke noen ekstreme krav til skjermkort da den ikke vil bli brukt til spill. Har satt ned noen kriterier.

* Centrino

* Min. 512 Mb ram

* DVD / CDRW

* SXGA skjerm eller bedre.

* Bærbarhet.

* Soliditet

 

Det er svært viktig at PC'en er solid og pålitelig. Og helst av kjente merker

Har sett meg ut et par alternativer :Compaq nc6000 , Compaq nc8000 ,Acer 662Lci, Acer 803Lci, Toshiba M10. Skulle gjerne føyd til IBM T40 til listen men den blir alt for dyr.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=12&s=pl

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=12&s=pl

 

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...28&l=2&lantall=

 

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=215&g1=3...83&l=2&lantall=

 

http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...tall=30.01.2004

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med Acer 803LMi, denne har også DVD dual brenner, og 5400rpm disk. Kjøpte min i nov03. meget godt fornøyd .

 

+ bra tastatur (noe uvant i starten, men bra respons)

+ lydløs

+ bra batt. tid

+ nydelig skjerm

+ ok grafikk ytelse

+ solid chassie

+ Får med Windows XP Pro

+ WLAN, Bluetooth

 

- bare WLAN 802.11b

- noe dyr

- blir noe varm i det ene hjørnet.

 

BTW, jeg kjøpte min for ca 18000nok.- , sjekk www.itbutikken.no

 

Lykke til uansett valg!

 

Mvh

NoPoinT

 

 

 

:::EDIT: Skriveleif::::

Endret av Nopoint
Lenke til kommentar

nopoint.

 

Sitter selv med en 663LMi

 

og støtter deg i det du sier.

 

Men når det gjelder skjermen kan jeg si følgende:

 

Den har svak innsynsvinkel og har du ikke plassert skjermen helt korrekt i forhold til deg vil den ikke egne seg til bilder. Nå har jeg ikke testet andre bærbare skjermer, men denne var langt fra god nok

 

 

Men batteritiden er helt sykt bra og den er faktisk lydløs!!

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Jeg har et veldig bra tips til SÆRDELES solide maskiner med overlegen finish, kvalitet, varighet, batterilevetid, skjerm, bærbarhet og ytelse.

 

I starten var jeg veldig skeptisk til disse maskinene, men mer og mer jeg setter meg inn i de, jo mer overlegne blir de alt annet på bærbar-markedet.

 

Apple sine Powerbooks er det jeg snakker om. Jeg kjøper meg en innen sommeren. Jeg vet du rynker på nesa, men de er virkelig verdt å prøve hvis du har muligheten i en butikk.

 

Fordeler:

-markedets beste tastatur (med bakgrunnsbelysning i mørket)

-automatisk justering av kontrast på skjermen i forhold til lys i rommet

-vekt (15" = 2,5kg og 27mm høy når skjermen er igjen!)

-utstyrspakken

-fullstendig lydløs (den har vifter, men man opplever sjelden - les aldri - at de går)

-robusthet (hele pc-en er i aluminium og er svært kraftig konstruert)

-maskinen må aldri restartes (når batteriet er tomt så går den i dvale uten at data går tapt, og man kan fortsette arbeidet når man får ladet batteriet - i praksis trenger man aldri slå av pcen)

-UNIX-basert operativsystem, altså: aldri systemkrasj, aldri virus, aldri spyware aldri noe mer av det som er forargrelse ved PCer.

-Apple har også USB og firewire, og støtter mesteparten av enheter tilkoblet disse

-widescreen

-valgmuligheter mellom 12", 15" og 17"

 

Ulemper:

-kompatibilitet med windows-programmer (hva skal med de - apple har også alle programmer man trenger)

-ikke et førstevalg hvis man kun skal spille

-overgangen fra windows til OS X (men dette løser seg på en uke..)

 

Man ser at ulempene kun dreier seg om kompatibilitet og softwaren ettersom dette er mindre brukt og dermed mindre støttet. Men hvis man begynner å se etter så finnes det mer og mer som støtter apple. DESSUTEN kan man kjøre Linux-programmer på systemet, og her finnes det et vell av kvalitetsprogrammer tilgjengelig.

 

Pris: 15-25000

 

Min anbefaling går til: www.apple.no

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Høres svært spennde ut med Mac. :wow:

Noen som erfaring med skjærm oppløsning på 15" . Er 1280 x 768 nok til bildbehandling i Photoshop, eller bør jeg "ta han helt ut" å gå for 17" med 1440x 900?

Kommer veldig an på hva du er vant til, jeg vet profesjonelle designere som jobber på 1024*768 og synes det er flott. Personlig så klarer jeg det ikke da det blir nødvendig å scrolle inne i workarean i photoshop da man ikke har plass til å ha hele bildet synelig. Dette er etter min mening helt grusomt !

Lenke til kommentar
Høres svært spennde ut med Mac. :wow:

Noen som erfaring med skjærm oppløsning på 15" . Er 1280 x 768 nok til bildbehandling i Photoshop, eller bør jeg "ta han helt ut" å gå for 17" med 1440x 900?

Når det gjelder oppløsning er Dell uslåelig:

 

1680 x 1050 evt

1980 x 1280(?) på 15.4"

 

Ellers en 17" PowerBook vil du aldri angret på, men ville ventet litt

med kjøp av mac, nye modeller vil komme iløpet av våren. da blir

det prisfall!

Lenke til kommentar
de nye medion maskinene hos komplett og pcutstyr er å få til godt under 20000 med de specs du sa med unntak av 1280x800 skjerm mot 1400x1050,ikke at det er en særlig stor forkjell i mine øyne dog...

 

Da tror jeg du drar og kiker på en powerbook i real life før du sammenligner den med en medion maskin :thumbup:

Lenke til kommentar

Den lokale Elkjøp forhandleren min har lenge forsøkt å selge meg Medion PC. De har ekstrem palstikk følese, og ser vældig "billig" ut.

 

Nei har bestemt meg for å forsøke Mac. Er lei PC'en min med Windows oppdatering, diverse feilmeldinger , krasj, virus...... :thumbdown: .

 

Og spørsmålet går mer på når, og hvilken Powerbook.

Lenke til kommentar

Det spørs jo til bruken, og hva pengeboka de tåler :)

Er du mye ute å reiser kan det jo være lurt med en av de mindre modellene 12``/15``. Jeg har selv en 12``, siden jeg trenger en liten og lett maskin til daglige gjøremål. Når jeg er hjemme kobler jeg den til en ekstern lcd skjerm som funker kjempe flott.. Ikke noe innstillinger "just plug & play". Som dessuten gir meg mer "arbeidsflate" å jobbe med. Vil tro du kommer billigere utav det ved å kjøpe en av de mindre maskinene+ en ekstern lcd skjerm hvis du trenger det, enn å kjøpe 17`` versjonen. Dette kommer selvfølgelig ann på hva du skal bruke den til :)

p.s max 2048*1536 på ekstern skjerm

Endret av air
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...