Gå til innhold

Pc restarter, nettopp skiftet HK og CPU


sblindheim

Anbefalte innlegg

Hei

 

Satt nettopp inn:

*Gigabyte K8N nforce3 150 hovedkort

*AMD 64 3000+ boxed Prosessor og

*512MB Twinmos Pc3200 m/winbond minne

 

i tillegg har jeg:

*Audigy 2

*Radeon 9700Pro

*firewirekort

*2 WD 120GB 8MB cache harddisker

*dvd-rom

*plextor cd-brenner

*4 kabinettvifter

*Chieftec 360W PSU

 

Problemet er altså at maskinen restarter når den blir "presset" litt. Kjørte nettopp 3dmark 2003 og etter første CPU test så restarter den.

Det kan virke som varmeproblem, men prosessoren ligger på 34-35 grader og jeg har ellers god lufting så skjermkortet skulle heller ikke bli varmt.

 

Kan det være at PSU er for liten? men synes det høres litt rart ut ettersom at det ikke har vert noe problem tidligere.

 

Håper noen har noen fornuftige ideer:)

 

-Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koblet av alle kabinettviftene(de er/var forresten kjørt gjennom sunbeam sin rheobus) og da kjører pcen lenger, men etter cputesten i 3dmark03 der trollene er så avsluttes 3dmark og pcen er idle igjen.

 

Tror jeg skal prøve litt til med avkobling av diverse enheter og se hva som skjer..

 

-Stian

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert dette er hardware knyttet... En ting er sikkert, det er IKKE PSU... 360W er mye mye mer enn nok til dette systemet.

 

Det høres heller tvilsomt ut at det er RAM, siden maskinen rebooter ikke viss du har korrupt RAM... den bare stopper å fungere og du får "ulovlige operasjoner" i windows. (Jeg sier ikke at "ulovlige operasjoner" alltid skyldes korrupt ram).

 

Har du sjekket at du bare har microsoft signerte drivere? Det er veldig sannsynlig at dette problemet skyldes dårlige eller korrupte drivere (eller en dårlig piratkopi av windows med noen korrupte filer).

 

Ellers kan det være at du har alt for aggressive minneinstillinger (timing-instillinger, CAS/RAS/klokkefrekvens/e.l.) i bios. Viss du har satt på "minnehull mellom 15-16MB" eller Video-/system-bios caching/shadowing, så skru det av...

Lenke til kommentar

Mental skrev:

Det høres heller tvilsomt ut at det er RAM, siden maskinen rebooter ikke viss du har korrupt RAM... den bare stopper å fungere og du får "ulovlige operasjoner" i windows. (Jeg sier ikke at "ulovlige operasjoner" alltid skyldes korrupt ram).

 

 

Pussig min maskin rebootet

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
fight: Tviler på at det er psu'en din, men kan jo være den? Men har du formatert c partisjonene etter hovedkort byttet.

Det kan og være ram brikkene som noen nevner her, har byttet 2x512MB TwinMos brikker som mem86 fant 91 adresse feil på 13timer.

Men så må du heller ikke glemme å oppdatere alle driverne + windows.

Ja, har reinstallert Windows etter HK byttet, har installert alle drivere og oppdatert alt som har med windows å gjøre (bortsett fra Media player 9)

å selvfølgelig rett etter d forrige inlegget, jo da restartet den igjen:(

 

Tenker jeg skal prøve en burnin wizard med Sandra 2004 nå å så prøve memtest86 etterpå.... huff

 

men noen programmer til å belaste cpu samt overvåke spenningene, finnes d?

 

-Stian

Lenke til kommentar

Prøvde nettopp å starte opp med memtest86, men det går ikke! når loadingen er ferdig så restarter pcen:( Kan virke som om det faktisk er minnet det er noe galt med....

 

Hadde håpt jeg skulle slippe det, men akk....

 

Om noen har andre tips jeg kan prøve så mottas de med TAKK!!

 

-Stian

 

P.S. SKÅL! (tror jeg hiver meg på flaska snart)

Lenke til kommentar

Nei nå skjønner jeg ingenting!!

 

HAr kjørt BurnInTest v4.0 i snart 10minutter og nesten 10000MB har blitt skrevet og verifisret til minnet, men ingen feil og ingen restart enda... Selv om ikke pcen er stabil!

 

Lot Pc'n stå på i natt for å sjekke hvordan den var da jeg sto opp, å gjett.... joda..restartet...

 

Så om noen andre der ute har noen gode tips om hva og hvordan jeg kan teste så hadde jeg vert fornøyd!

 

Snekker'n: på din A64 3000+, kan du høre en slags tikkelyd fra den? tror det er den som lager en sånn lyd i pcen min. Kan det hende at det er prosessoren som har tatt kvelden(sånn halvveis)

 

-Stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...