Gå til innhold

LCD


h-e-i

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den skal stå på 1280 x 1024 :)

og 60 hz ja.

 

Jeg skjønner problemet ditt, men kjører du annen oppløsning blir skriften blury og bilde heller ikke skarpt. Du får sette deg nærmere skjermen kompis;)

 

Dessuten er det en vanesak, snart er du vant til den størrelsen..

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Husk og slå på "Cleartype" om du har winXP, det hjelper utrolig mye på skriften på LCD skjermer.

 

 

Bare i tilfelle du ikke hvet hvordan :

 

Høyreklikk -> Properties -> Apperance -> Effects -> "Use the following method to smooth edges of screen fonts" -> I trekk ned menyen velg Cleartype -> Ok & Apply :)

Lenke til kommentar
Den skal stå på 1280 x 1024 :)

og 60 hz ja.

 

Jeg skjønner problemet ditt, men kjører du annen oppløsning blir skriften blury og bilde heller ikke skarpt. Du får sette deg nærmere skjermen kompis;)

 

Dessuten er det en vanesak, snart er du vant til den størrelsen..

En digresjon, hvorfor bruker alle 1280*1024 (ihvertfall i følge voten som var her), inkludert produsentene, istedet for 1280*960, det gir ingen mening å plutselig ha en oppløsning med feil aspect-ratio.

 

AtW

Lenke til kommentar
Størrelsen på skriften på websider kan forøvrig stilles på i din nettleser, om det vil hjelpe deg.

ikke her på forumet. bare menyene blir større men ikke det folk skriver.

Hvis du bruker Opera kan du endre størrelse på skrifen.

Vet ikke hvordan det er med andre nettlesere, men Internet Explorer endrer bare størrelsen på menyene.

Lenke til kommentar
fordi vi snakker om lcd og ikke crt

aspecratioen er jo fortsatt feil, alle andre oppløsninger som brukes er jo 4:3. Jeg antar (og håper) at lcd skjermer som kjører denne oppløsningen ikke fysisk sett er 4:3, men det er jo fortsatt rart, på crt er det jo enda mer dust å kjøre 1024, da skjermen er 4:3 fysisk, allikevel var det mer enn 10 ganger så mange som kjørte 1024 på pollen jeg så på hw.no her, jeg stusser litt på hvorfor.

 

AtW

Lenke til kommentar
"Native oppløsning" på min 191T ER faktisk 1280x1024, og det er faktisk det på de fleste lcd skjermer type 19"........ Tror fabrikantene av disse skjermene hvet hva de holder på med. :p

Jeg vet jo dette, spørsmålet er hvorfor? (og om skjermen er 4:3 fysisk, men det regner jeg ikke med at den er, i så fall vet de ikke hva de driver med)

 

AtW

Lenke til kommentar

LCDs have a fixed resolution and aspect ratio. For panels with a resolution of 1280x1024 the aspect ratio is 5:4=1.25, which is noticeably smaller than the 4:3=1.33 aspect ratio for almost all other standard display modes. For some applications may require switching to a letterboxed 1280x960, which has a 4:3 aspect ratio.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
LCDs have a fixed resolution and aspect ratio. For panels with a resolution of 1280x1024 the aspect ratio is 5:4=1.25, which is noticeably smaller than the 4:3=1.33 aspect ratio for almost all other standard display modes. For some applications may require switching to a letterboxed 1280x960, which has a 4:3 aspect ratio.

Ja, dette vet jeg allerede, spørsmålet er hvorfor, og om skjermen fysisk sett også har denne aspect-ration (eller om pixlene liggger nærmere hverande vertikalt enn horisontalt, noe som virker lite sannsynlig).

 

AtW

Lenke til kommentar
er det ikke slik at pikselene på crt skjermer er avlange da, imotsetning til pikslene på lcd som er like på alle sider?

 

Her er jeg på tynn is, da jeg ikke har satt meg inn i den utdødde teknologien

Det er mye mulig, men litt på siden av spørsmålet, uansett er vel alle crt-skjermer 4:3 fysisk, og dermed er det jo ikke særlig lurt å kjøre 1280*1024, da sirkler vil bli ovaler, kvadrater vil bli rektangelr osv, fordi bildet blir "komprimert" i vertical retning.

 

AtW

Lenke til kommentar
Husk og slå på "Cleartype" om du har winXP, det hjelper utrolig mye på skriften på LCD skjermer.

 

 

Bare i tilfelle du ikke hvet hvordan :

 

Høyreklikk -> Properties -> Apperance -> Effects -> "Use the following method to smooth edges of screen fonts" -> I trekk ned menyen velg Cleartype -> Ok & Apply :)

Er det bare meg som ikke takler Cleartype? Synes skriften ser dobbel ut liksom. Blir skikkelig svimmel av å se på det.

Lenke til kommentar
Husk og slå på "Cleartype" om du har winXP, det hjelper utrolig mye på skriften på LCD skjermer.

 

 

Bare i tilfelle du ikke hvet hvordan :

 

Høyreklikk -> Properties -> Apperance -> Effects -> "Use the following method to smooth edges of screen fonts" -> I trekk ned menyen velg Cleartype -> Ok & Apply :)

Er det bare meg som ikke takler Cleartype? Synes skriften ser dobbel ut liksom. Blir skikkelig svimmel av å se på det.

neida, cleartype oppfattes forskjellig, men det er 6 ulike cleartypes. jeg instalerte min fra windows.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...