Gå til innhold

mysql php problem


Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å kjøre dette scriptet

 

<?php

 

//dette scriptet validerer brukerne mot systemet

 

//inkluderer mysql-tilkoblingen

include('db.php');

 

$brukernavn = $_POST["brukernavn"];

$passord = ($_POST["passord"]);

 

$query = 'SELECT passord FROM administrator';

 

$result = mysql_query($query) or

die (mysql_error());

 

print($result);

 

?>

 

 

Resultatet av print setning blir "RESOURCE ID#4"

 

Er det noen som kan fortelle meg hvorfor det ikke blir verdien i passord. Som forresten er "admin"

 

Jeg er rimelig ny i gamet - og dette begynner å frustrere meg veldig nå!!

 

Hjelp mottas med STOOOOOR takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

siden jeg satte min fot i dette forumet for første gang, har jeg fremdeles ikke oppdaget hva RESOURCE ID # - feilen bygger på. Men det jeg har lært, er at så lenge man progammerer alt riktig, så trenger man ikke vite sånt. Derfor har jeg begynt å gjøre ting riktig - jeg vet fremdeles ikke hva R ID#- feilen betyr - og jeg er like glad :D

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har noen betydning men jeg endret litt på noen småting til slik jeg alltid gjør det:

<?php

//dette scriptet validerer brukerne mot systemet

//inkluderer mysql-tilkoblingen
include('db.php');

$brukernavn = $_POST['brukernavn'];
$passord = $_POST['passord'];

$query = "SELECT passord FROM administrator";

$result = mysql_query($query) or 
die (mysql_error());

echo "$result";

?>

 

EDIT: Endret litt til på det. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle fungere nå..

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

følgende står på php.net:

resource mysql_query ( string query [, resource link_identifier])

 

dette betyr:

mysql_query tar en streng som første argument, dette er SQL queryet du skal sende til databasen. videre tar det en valgfri databasereferanse. Dette trengs bare hvis du har flere databaseoppkoblinger oppe samtidig.

 

det betyr også:

funksjonen spytter ut en såkallt "resource". MAO ikke en streng eller et tall eller noe av det andre som ligger lagret der direkte.

 

Hvordan skal man så vite hva man skal gjøre med denne "resource"'n? Svaret er ENKELT: man leser videre på samme side i den dokumentasjonen de har gjort seg meget flid å lage til dere.

 

der står det:

"Only for SELECT,SHOW,DESCRIBE or EXPLAIN statements, mysql_query() returns a new result identifier that you can pass to mysql_fetch_array() and other functions dealing with result tables."

 

mao, man kan bruke mysql_fetch_array på den resourcen, så trykker man på mysql_fetch_array og ser hva den sier, jo den sier følgende:

 

"mysql_fetch_array --  Fetch a result row as an associative array, a numeric array, or both."

 

mao, denne kan hente ut en rad i mysql resultatet som en array.

 

hipp hurra, arrayen vet vi hva er, den er en liste med data. det viser seg at der har vi f.eks $array[brukernavn] hvis vi har en brukernavn kolonne i radene vi henter ut.

Lenke til kommentar
følgende står på php.net:

resource mysql_query ( string query [, resource link_identifier])

 

dette betyr:

mysql_query tar en streng som første argument, dette er SQL queryet du skal sende til databasen. videre tar det en valgfri databasereferanse. Dette trengs bare hvis du har flere databaseoppkoblinger oppe samtidig.

 

det betyr også:

funksjonen spytter ut en såkallt "resource". MAO ikke en streng eller et tall eller noe av det andre som ligger lagret der direkte.

 

Hvordan skal man så vite hva man skal gjøre med denne "resource"'n? Svaret er ENKELT: man leser videre på samme side i den dokumentasjonen de har gjort seg meget flid å lage til dere.

 

der står det:

"Only for SELECT,SHOW,DESCRIBE or EXPLAIN statements, mysql_query() returns a new result identifier that you can pass to mysql_fetch_array() and other functions dealing with result tables."

 

mao, man kan bruke mysql_fetch_array på den resourcen, så trykker man på mysql_fetch_array og ser hva den sier, jo den sier følgende:

 

"mysql_fetch_array --  Fetch a result row as an associative array, a numeric array, or both."

 

mao, denne kan hente ut en rad i mysql resultatet som en array.

 

hipp hurra, arrayen vet vi hva er, den er en liste med data. det viser seg at der har vi f.eks $array[brukernavn] hvis vi har en brukernavn kolonne i radene vi henter ut.

Torbjørn - det er nesten sånn at jeg blir litt provosert....

 

Mulig du er god i PHP, men tenk - ikke alle er like gode ENDA... så hold de sarkastiske undertonene for deg selv. Takk!

Lenke til kommentar

uffda... jeg sier aldri neitakk til å provosere, men tror du leser mer sarkasme inn i mitt innlegg enn ment fra min side.

 

hvis man lurer på en funksjon, mener jeg ikke det er for mye forlangt at man kan klikke seg inn på php.net, og faktisk lese hva den gjør. dette har lite å gjøre med hvor god eller dårlig man er i php fra før.

 

php.net legger ned mye ressurser på å holde oppdatert dokumentasjon med gode forklarende eksempler.

Lenke til kommentar
uffda... jeg sier aldri neitakk til å provosere, men tror du leser mer sarkasme inn i mitt innlegg enn ment fra min side.

 

hvis man lurer på en funksjon, mener jeg ikke det er for mye forlangt at man kan klikke seg inn på php.net, og faktisk lese hva den gjør. dette har lite å gjøre med hvor god eller dårlig man er i php fra før.

 

php.net legger ned mye ressurser på å holde oppdatert dokumentasjon med gode forklarende eksempler.

Torbjørn har litt rett...

har ikke leste denne tråden ennå, men generelt spør folk om ting som kan hentes rett ut av manualen.

 

Nesten uavhengig av hvor god man er i PHP så bruker alle manualen, ingen huser alle funksjonene og strukturen på de!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...