Gå til innhold

hvilken adobe


enkompis

Anbefalte innlegg

Er helt grønn på dette området, men har tenkt å gjøre noe drastisk med det :D så jeg bare lurer på: Hva er det nyeste programmet?? ser det har ulike nr... 5,6,7 osv...hva er adobe cs eller hva det heter.... lurer også på om jeg trenger tilleggs program for å få full uttelling på redigering osv....har også planer om å lære meg å lage kule tegninger ved bruk av pc.... som sagt så er jeg helt grønn på nåværende tidspunk men lærer fort :thumbs: setter stor på all den tilbakemeldingen jeg kan få.....

 

Tor Inge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tlysaa @ 21/01/2004 : 00:22

Men hva er de største forskjellene på adobe vs. corel...?

 

Innen billedbehandling er de ganske like. Adobe har overtak innen proffmarkedet. Corel scorer bra i semiproff og amatørmarkedet. Innen tegning på PC kan jeg derimot ikke se at Adobe har noe som kan sammenlignes med Corels Painter.

Lenke til kommentar
tlysaa @ 21/01/2004 : 00:22
Men hva er de største forskjellene på adobe vs. corel...?

 

Innen billedbehandling er de ganske like. Adobe har overtak innen proffmarkedet. Corel scorer bra i semiproff og amatørmarkedet. Innen tegning på PC kan jeg derimot ikke se at Adobe har noe som kan sammenlignes med Corels Painter.

hmmmmm.....så da er det Adobe som egner seg til redigering av bilder, og Corel til tegning....? :cry::cry: blir forvirra av mindre hehe... hvordan er da overgangen til andre program? vist men f.eks. er vant til å bruke adobe, er det da lett å sette seg inn i Corel?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke de er så forfordelig ulike i tenkemåte. De har begge sine særegenheter i forhold til standard Windows, men man venner seg fort til å ha verktøybokser flytende rundt på skjermen og å finne ut av hvor i menyene man finner de enkelte valgene. Fordelen med Adobe er at den er mye mer utbredt i Norge. Du kan tegne i Adobe også, men jeg har som sagt ikke funnet særlig verktøy eller program fra dem for frihåndstegning. I Painter kan du velge et utall papirtyper, pensler, stifter, tusjer (vannfarver...!) o.s.v.

 

Har Adobe noe lignende må gjerne noen fri tlysaa fra hans forvirring... :yes:

Lenke til kommentar

Adobe Photoshop er IKKE et dedikert tegneprogram. Det er et dedikert bildebehandlingsprogram med støtte for vektor grafikk og tekst. De to sistnevnte har blitt bedre i de siste par versjonene av programmet, men er ikke i nærheten av dedikerte vektor grafikk program.

 

Illustrator er også sabla bra. Jeg bruker Photoshop og Illustrator i jobbsammenheng (reklame, info materiell m.m.). De og Pagemaker utgjør hovedgruppen jeg har mest bruk for. Pagemaker er så og si avviklet; Adobe setter bare nytt versjonsnummer på dem og fikser litt småting her og der, mens det er Indesign de virkelig satser på nå. Vi har selvfølgelig ikke det.. *sukk*.

 

Kombinasjonen av Illustrator og Photoshop gir deg bortimot uendelige muligheter.

 

Men begynn nå fra bunnen av. Som jeg ser det, prøver du nå å kaste deg ut fra en fjellside for å lære å fly før du engang kan gå. Resultatet blir mest sannsynlig at det blir for overveldende, og du gir opp etter kort tid med bruk av de overbrukte Photoshop filtrene uten å skjønne noe av hvordan Photoshop faktisk fungerer. Selv folk som har brukt Photoshop i mange år har en del å lære, det er et blodig profesjonelt bildebehandlingsverktøy.

 

Jeg råder deg på det sterkeste (uansett hvordan du får tak i PS / Illustrator / Corel) å kjøpe en av IDG Books titlene som omhandler programmet du har. De koster noen hundrelapper, men er som regel verdt hver krone.

 

Jeg er ikke "Adobe disippel", men er mest vant med deres verktøy og foretrekker således å bruke det fremfor å gjennomgå lengre opplæring for å bruke et annet, når det vi har fungerer så bra som det gjør..

 

EDIT: Jeg høres så streng ut her at en smiley ville gjort seg! :D:green: Vil også føye til at jeg ikke akkurat er en "proff bruker", da mine kunnskaper om Photoshop og Illustrator fremdeles har store hull. Har en bok om PS5, og det er mye bra fargeteori i Deke McClelland's bøker.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...