Gjest b292c...f2f Skrevet 1. april Skrevet 1. april Jeg prøver å forstå grensen mellom tidsbegrenset og varig menerstatning. I forskriften om menerstatning ved pasientskade står det i en paragraf at tidsbegrenset menerstatning unntaksvis kan gis for skade som varer kortere enn 10 år. Jeg forstår det som at man ved f.eks. 15% medisinsk invaliditet tidsbegrenset til 8 år får utbetalt menerstatning for 8 år. En annen paragraf sier at det ved skade som anses å vare minst ti år skal utbetales livsvarig menerstatning. Så f.eks. 15% i minst 10 år gir full utbetaling. Er den øvre grensen på tidsbegrenset menerstatning da 9 år eller kan man f.eks. likevel gi tidsbegrenset for 10 år eller 12 år? Jeg tror tidsbegrenset til 10 år betyr full utbetaling, men ikke 100% sikker. Anonymous poster hash: b292c...f2f
krikkert Skrevet 1. april Skrevet 1. april Hovedregelen er at skadefølgen må forventes å ha en varighet på minst ti år for at man skal ha rett til menerstatning etter forskriften § 3. Er forventet varighet under ti år kreves det at skaden er særlig stor, se forskriften § 6. Hvis menerstatning innvilges så beregnes og utbetales det til statistisk forventet levealder uavhengig av om forventet varighet er ti år eller mindre, dette følger av forskriften § 5. Det gis ikke tidsbegrenset menerstatning.
Gjest b292c...f2f Skrevet 2. april Skrevet 2. april Hmm. Nå er jeg litt forvirret. Jeg har fått innvilget 148 830 kroner i menerstatning for pasientskade. Vedtaket sier det ikke er grunnlag for livslang menerstatning fordi skaden vil vare maksimalt 10 år hvis det gjennomføres ny behandling. Utgangspunktet for beregningen beskrives som 25% varig medisinsk invaliditet tidsbegrenset til 10 år, som visstnok da er 148 830 kroner. Anonymous poster hash: b292c...f2f
Gjest b292c...f2f Skrevet 2. april Skrevet 2. april Et tilleggsspørsmål - er det vanlig å begrense erstatning fordi det er mulighet for bedring ved behandling? F.eks. som nevnt over - skaden vil vare maks 10 ved ny behandling. Hva hvis behandlingen ikke gir det forventede resultatet eller at man ikke får tilbud om ny behandling i utgangspunktet? Jeg forstår jeg må begrense mitt økonomiske tap men f.eks. om jeg får tilbud om behandling eller ikke er jo ikke opp til meg. Anonymous poster hash: b292c...f2f
Gjest b292c...f2f Skrevet 9. april Skrevet 9. april Jeg har fått en slags forklaring på beregningen, men det hjalp lite. Sitat Pasientskadenemnda er et fritt og uavhengig organ, og har som oppgave å vurdere om NPE sitt vedtak om erstatningsansvar og eventuell erstatningsbeløp, er korrekt. Nemnda har tilgang til alle sakens dokumenter og beslutningen fattes med grunnlag i Pasientskadeloven. Forskrift om menerstatning er en rettskilde som benyttes ved fastsetting av erstatningens omfang, ikke som selvstendig rettighetsgrunnlag. Har ikke forskriften om menerstatning ved pasientskade vært hjemlet i pasientskadeloven siden den trådde i kraft? Jeg søkte om erstatning etter det tidspunktet så dette må være feil. Anonymous poster hash: b292c...f2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå