Gjest b292c...f2f Skrevet 1. april Skrevet 1. april Jeg prøver å forstå grensen mellom tidsbegrenset og varig menerstatning. I forskriften om menerstatning ved pasientskade står det i en paragraf at tidsbegrenset menerstatning unntaksvis kan gis for skade som varer kortere enn 10 år. Jeg forstår det som at man ved f.eks. 15% medisinsk invaliditet tidsbegrenset til 8 år får utbetalt menerstatning for 8 år. En annen paragraf sier at det ved skade som anses å vare minst ti år skal utbetales livsvarig menerstatning. Så f.eks. 15% i minst 10 år gir full utbetaling. Er den øvre grensen på tidsbegrenset menerstatning da 9 år eller kan man f.eks. likevel gi tidsbegrenset for 10 år eller 12 år? Jeg tror tidsbegrenset til 10 år betyr full utbetaling, men ikke 100% sikker. Anonymous poster hash: b292c...f2f
krikkert Skrevet 1. april Skrevet 1. april Hovedregelen er at skadefølgen må forventes å ha en varighet på minst ti år for at man skal ha rett til menerstatning etter forskriften § 3. Er forventet varighet under ti år kreves det at skaden er særlig stor, se forskriften § 6. Hvis menerstatning innvilges så beregnes og utbetales det til statistisk forventet levealder uavhengig av om forventet varighet er ti år eller mindre, dette følger av forskriften § 5. Det gis ikke tidsbegrenset menerstatning.
Gjest b292c...f2f Skrevet 2. april Skrevet 2. april Hmm. Nå er jeg litt forvirret. Jeg har fått innvilget 148 830 kroner i menerstatning for pasientskade. Vedtaket sier det ikke er grunnlag for livslang menerstatning fordi skaden vil vare maksimalt 10 år hvis det gjennomføres ny behandling. Utgangspunktet for beregningen beskrives som 25% varig medisinsk invaliditet tidsbegrenset til 10 år, som visstnok da er 148 830 kroner. Anonymous poster hash: b292c...f2f
Gjest b292c...f2f Skrevet 2. april Skrevet 2. april Et tilleggsspørsmål - er det vanlig å begrense erstatning fordi det er mulighet for bedring ved behandling? F.eks. som nevnt over - skaden vil vare maks 10 ved ny behandling. Hva hvis behandlingen ikke gir det forventede resultatet eller at man ikke får tilbud om ny behandling i utgangspunktet? Jeg forstår jeg må begrense mitt økonomiske tap men f.eks. om jeg får tilbud om behandling eller ikke er jo ikke opp til meg. Anonymous poster hash: b292c...f2f
Gjest b292c...f2f Skrevet torsdag kl 16:44 Skrevet torsdag kl 16:44 Jeg har fått en slags forklaring på beregningen, men det hjalp lite. Sitat Pasientskadenemnda er et fritt og uavhengig organ, og har som oppgave å vurdere om NPE sitt vedtak om erstatningsansvar og eventuell erstatningsbeløp, er korrekt. Nemnda har tilgang til alle sakens dokumenter og beslutningen fattes med grunnlag i Pasientskadeloven. Forskrift om menerstatning er en rettskilde som benyttes ved fastsetting av erstatningens omfang, ikke som selvstendig rettighetsgrunnlag. Har ikke forskriften om menerstatning ved pasientskade vært hjemlet i pasientskadeloven siden den trådde i kraft? Jeg søkte om erstatning etter det tidspunktet så dette må være feil. Anonymous poster hash: b292c...f2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå