Gå til innhold

Tips til Sol og/eller vindføler for hjemmeautomasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til en Sol føler eller vindføler med integrert solføler som går på 230v, og kan enten sende ut via L fasen på utganger for hver del, eller har NO/NC kontakter for det?

Tenkte å få det til å fungere mot solskjerming som jeg har montert. Vanlige fotoceller har muligens litt lav lux innstilling, da de fleste går maks opptil 4-500lux. Men skulle gjerne hatt en som støtter opp mot 1-2000 lux for å ha ett bredere område.

Hadde vært fint med vindsensor også, i tilfellet jeg få fikset motor til persiennen, slik at den kan gå automatisk inn hvis det startert å blåse mye.

Eaton har egen som vil fungere for sitt Xcomfort system som jeg har, men litt usikker om den kun støttes i Bridge'en dems, eller om den også støttes i det eldre MRF programmet som jeg benytter.

Hvis den sender ut L fasen, eller potensialfritt, så kan den enkelt brukes mot en Plejd pille, da solskjermingen går på det i dag. Har utstyr for å la Plejd og Xcomfort snakke sammen hvis jeg ønsker det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har egentlig ikke peiling, men for nysgjerrighetens skyld spurte jeg Copilot:

de fleste «vanlige» produktene på markedet er laget for å snakke direkte med motorer (Somfy io/RTS, Becker, Nice osv.) og har ikke rene releutganger. Hvis du trenger ekte NO/NC eller L‑utganger til eget styringssystem (PLC, KNX, relélogikk osv.), må man velge riktige modeller.

Alternativer som faktisk finnes med 230V og releutganger

1. Soliris 230V io (Somfy) – delvis relevant

• Drives på 230V
  • Har potensialfri inngang for regnsensor
  • MEN: Den har ikke NO/NC‑utganger for sol/vind – den sender kun io‑radio til motorer
  • Kan derfor ikke brukes som ren relemodul

somfypro.no

Produkter som faktisk har releutganger (NO/NC eller L‑fase)

2. Nice / ASA / Cherubini vind- og solsensorer (230V + rele)

Disse finnes i flere varianter, typisk brukt i pergola‑ og markisestyring med eksterne motorstyringer.

Typiske egenskaper:

• 230V drift
  • Reléutganger (NO/NC) for vind og sol
  • Enkel justering av terskler
  • Kan kobles direkte til PLC, markisestyring, relemoduler osv.

Modellnavn varierer, men søk etter:

• Nice Sun/Wind Sensor 230V Relay
  • Cherubini Sun/Wind 230V Relay
  • ASA Sun/Wind 230V Relay

3. Becker SC431 / SC441 (230V + rele)

• 230V forsyning
  • Releutganger for sol og vind (NO/NC avhengig av modell)
  • Brukes ofte i profesjonelle installasjoner
  • Stabil og kompatibel med det meste

4. Elsner Elektronik – profesjonelle sensorer med rele

Elsner lager flere sensorer for byggautomasjon:

• 230V eller 24V varianter
  • Releutganger for sol, vind, regn, temperatur
  • Meget fleksible, men litt dyrere
  • Passer perfekt hvis du skal inn i KNX, PLC eller annen logikk

Modeller å se på:

• Elsner P03/3 Sun/Wind
  • Elsner Suntracer (noen modeller har rele)

Hvis du trenger L‑fasestyrte utganger må du se etter sensorer som er laget for direkte styring av markisemotorer uten radioprotokoll. Disse finnes, men er sjeldnere i Norge. Flere italienske produsenter (Cherubini, ASA, Geiger) har:

• 230V inn
  • L‑fase ut til motorstyring (sol = L ut, vind = L ut)
Skrevet

Takk, orker ikke starte med KNX, blir for dyrt og komplisert for å lite jeg driver med det. Selv om jeg kunne fått en gammel lærling eller tre til å kommet og fikset det lett, men vil gjøre det selv.

Nesten som enkleste løsning er å sette Xcomfort bridgen kun på Vind og sol sensoren dems, og kjøre inn i resten av systemet fra den. Kunne vært unnskyldning for å teste den ut. Har den liggende, men aldri likt oppsettet fra den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...