Gå til innhold

Akvarium som hobby - Hvor starte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge lekt med ideen å få meg et akvarium. Få litt "liv" i huset. Akvarium har alltid fascinert meg. Finner det beroligende med lys, farger og fisker som bare svømmer rundt. Er innforstått det er en del vedlikehold som jeg ser som en del av hobbyen. Velger å bruke ordet hobby da dette ikke er en hund eller katt, ikke at jeg nedvurderer fisk som liv. Ser for meg et startbudsjett på 5000,-.

Så her trenger jeg gode tips. Håper det er noen på forumet som kan dele av sin egen erfaring. Hvor begynne, hvordan unngå nybegynner feil etc.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er å gjøre et godt grunnarbeid. Ikke forhast deg med å stappe oppi alt du synes ser fint ut med en gang, men les deg opp på hvilke typer fisk du ønsker og hva slags behov de har. Så må du ut fra dette planlegge hvordan du bygger opp miljøet i akvariet, hva slags planter du trenger, stein/røtter, hvilke tilsetningsstoffer du trenger til vannet (dyrebutikker som selger fisk, kan hjelpe deg med å teste vannkvaliteten din) osv...

I tillegg til fisken du primært ønsker, må du ha noen "støtte-fisk" som går overens med disse, som da vil være arter som hjelper til med renhold (typ spiser alger og snegler).

Ellers er et mye bra å få kjøpt brukt, siden akvarium tross alt er en hobby man gjerne enten synes er veldig gøy eller går veldig fort lei. Bare husk å vaske et ev akvarie du kjøper brukt veldig godt (typ desinfiser det) og kjøp nye filtre til pumpen.

Skrevet
1 hour ago, Lena Revanscar said:

.... en del vedlikehold ....

Den delen kan bli ganske stor om det alltid skal se bra ut. Iaf min erfaring

Skrevet

Hadde mange akvarium før og kan si at det er mindre jobb med store akvarium og da mener jeg 520 liter og opp.
Men det koster mer.
Akvarium skal stå slik at solen ikke skinner på det for da kommer algene.
Finn deg et akvarium på 160-250 liter med en innvendig pumpe.
Finnes akvarium forum her i Norge men lenge siden jeg har vært der, du får søke litt.

PS! lett å bli bitt av akvarium trollet som bare vil ha mer 😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...