Spillredaksjonen Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Dispatch sensureres på Nintendos konsoller Les hele saken på Gamer.no»
Chaos_Niddhogg Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Jeg kjøper dette på Switch 2 hvis de fikser sensuren. Hvis ikke? Da driter jeg i det (nope, ikke på PS5 heller. Dette er jo perfekt for håndholdt og på toppen av alt) Og ja – jeg er helt seriøs: jeg vet det finnes en løsning. En patch kan løse dette. Jeg mistenker at spillet egentlig er intakt i Switch/Switch 2-versjonen, men at det bare er skrudd av. Det er jo raskere enn å slette ting helt ville jeg tro. Men er da ingen utvikler heller. Dispatch er 18+ i Europa. Akkurat som Cyberpunk. Så hva er unnskyldningen? Det finnes ingen. Hvis Cyberpunk kan være som det er på Switch 2, så kan Dispatch også det. Har dere lagt merke til at spill med anime/manga/tegneserie-stil blir sensurert mye oftere enn “realistiske” spill som Cyberpunk eller BG3? Hvorfor? Det er jo helt høl i huet. 18+ aldersgrense er 18+ aldersgrense – det burde ikke forskjellsbehandles. Jeg nekta å kjøpe DQ 2D-HD på grunn av sensuren der. Selv om den var minimal. Det er prinsipp. Føkk! Til og med Horii (skaperen av Dragon Quest) har vært inne på at disse avgjørelsene er rare. Og det spillet fikk lavere aldersgrense – mens Dispatch er 18+. Så igjen, hva er logikken? Og ikke kom her og lat som sensur “ikke ødelegger opplevelsen”. Selvfølgelig gjør det det. Det føkker opp grunnmuren og viben/feelingen. Det er ikke sånn skaperne ville ha det. Jo mer sensur, jo mer blir spillet (eller annen media) ødelagt – og det er respektløst overfor de som faktisk lagde det. Vi har sett dette før også: sensur i film, og i spill der fiender plutselig må være roboter i stedet for mennesker fordi… vel, fordi det var 80–90-tallet, lol. Samme tullet, bare ny runde. Som en kreativ sjel (jeg liker ikke ordet “kunstner” så mye i disse dager) er jeg veldig imot all form for sensur – spesielt når spillet har 18+ rating. Og Furukawa sa jo selv at dette er jobben til PEGI og lignende, ikke plattformholderen. Da for han holde ordet sitt.
Iki Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Chaos_Niddhogg skrev (37 minutter siden): Det er ikke sånn skaperne ville ha det Akkurat dette punktet føler jeg blir feil all den tid denne sensureringen har vært innbakt i spillet siden det kom ut på pc. Sensureringen er kun en innstilling i menyen til spillet.
Chaos_Niddhogg Skrevet 29. januar Skrevet 29. januar Iki skrev: Chaos_Niddhogg skrev (37 minutter siden): Det er ikke sånn skaperne ville ha det Akkurat dette punktet føler jeg blir feil all den tid denne sensureringen har vært innbakt i spillet siden det kom ut på pc. Sensureringen er kun en innstilling i menyen til spillet. Tror nok ikke de hadde det der fordi de hadde sykt lyst på det. Var nok ekstra jobb å få det til. Virker med som sikkerhetstiltak/PR. Men det må vi neste spørre dem om. Husk Bayonetta 3 hadde og en slik innstilling.
phraze Skrevet 30. januar Skrevet 30. januar Chaos_Niddhogg skrev: Iki skrev: Chaos_Niddhogg skrev (37 minutter siden): Det er ikke sånn skaperne ville ha det Akkurat dette punktet føler jeg blir feil all den tid denne sensureringen har vært innbakt i spillet siden det kom ut på pc. Sensureringen er kun en innstilling i menyen til spillet. Tror nok ikke de hadde det der fordi de hadde sykt lyst på det. Var nok ekstra jobb å få det til. Virker med som sikkerhetstiltak/PR. Men det må vi neste spørre dem om. Husk Bayonetta 3 hadde og en slik innstilling. Den er nok der mest for streamere da Twitch like neppe at det dingler "julepølser" på streamen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå