Gå til innhold

ABBA misliker Chess


Anbefalte innlegg

Nå er det ikke snakk om to bedrifter heller. Det er snakk om 1 bedrift og et teater stykke. Coca cola company er unikt, så det er et helt bortkastet eksempel.

 

La meg utdype: Se for deg at Coca Cola Company plutselig hadde saksøkt alle som gir ut brus ved navn Cola?

 

Ser for meg at abba begynner å saksøke alt og alle som har med sjakk å gjøre. Når man velger et slikt navn som "chess" så ber man om at slikt kan skje. En enkel løsning ville vært å legge til "Chess AS" eller lignende, så de ikke forveksles med hverandre.

 

Å påstå at chess regelrett har med VILJE tatt navnet til teaterstykket og logoen i samme slengen, er ren spekulasjon så lenge de ikke er HELT identiske.

 

Mh

Raymond Pettersen

Jeg har tenkt å starte et mobilselskap som jeg ønsker å kalle "Ringenes Herre" skal selvsagt lage en logo som har en ring og "nesten lik" tekst!

 

Tror dere jeg får problemer med det????

 

Selvfølgelig får jeg det!!!

 

En annen ting jeg lurer på er hvis Chess (mobilselskapet) ikke har Chess musikalen i sine tanker når de etablerte selskapet, hvorfor lager de en logo som er så lik og starter reklameshowene sine med musikk fra Chess musikalen???

 

Latterlig spør du meg, det er Chess mobil sin plikt å ta hensyn til andres registrerte varemerker før de velger navn og logo.

 

Og det beroliger meg overhode ikke (tvert i mot) at du har tatt bedriftsøkonomi og kjenner til lover og regler, da du burde i hvertfall vite bedre og slutte å snakke så mye tull.

 

Men for allt jeg vet så er du ansatt i Chess eller på annen måte knyttet til det selskapet

 

Retro......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil bare si som sagt tidligere... Det er forskjell på et firma og en musical. Hadde musicalen vært et firma itillegg, hadde det vært en helt annen sak. Når det gjelder logoen... jeg bare spør... Hvordan ser et sjakk(chess)brett ut?

Ja det blir det samme som å si at det er forskjell på filmen Ringenes Herre og firmaet Ringenes herre, som jeg ikke kan starte uten at jeg blir saksøkt.

 

Chess musikalen eies av (og er et firma)et firma som har rettighetene til navnet og logoen.

 

Retro....

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på er hvis Chess (mobilselskapet) ikke har Chess musikalen i sine tanker når de etablerte selskapet, hvorfor lager de en logo som er så lik og starter reklameshowene sine med musikk fra Chess musikalen???

 

Vet ikke med reklame musikken. Men personlig ville ejg ha lagd en ganske identisk logo hadde jeg lagd et firma som het Chess. Og jeg har ikke engang hørt om musikalen før no. Er liksom en sammenheng melom navnet og logoen, skjønner ikke hva :roll:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? hvis musikal chess kan saksøke pga at andre bruker sjakk som logo og navn.... må vel Coca Cola få bite ifra seg på andre som bruker Cola, sjakk er vel like allemanns eie det som cola?

Ja vet det er mer so mbetyr noe i denne saken. Men ikke bare jeg som overser det :roll:

Lenke til kommentar

Logoen er da selvsagt slående lik pga at logo skal ha en sammenheng med navnet. Er det da så ulogiskt at en logo designer lager noen ruter som etterligner et sjakkbrett?

 

Retroboy, hva med å underbygge dine påstander ved litt kildehenvisning istede for å spy ut påstander? I følge avisene har musikalen chess ikke copyright på logo, som i seg selv er et sjakkbrett.

 

Enda et eksempel for å vise hvor latterlig denne saken er:

 

Hva om jeg starter et maritim firma og har bilde av en båt i logoen, ikke stort annet. Skal jeg da kunne saksøke alle andre i ettertid som har bilde av en båt i sin egen logo? Det er samme med chess/chess eksempelet. Det er et simpelt symbolsk bildebruk av et sjakkbrett for pokker.

 

Chess musikalen eies av (og er et firma)et firma som har rettighetene til navnet og logoen

Hvor fikk du tak i denne opplysningen? I følge diverse aviser, så har de ikke rettighetene til "sjakklogo".

 

Og jeg har ikke hørt et kvekk om reklamemusikken du nevner, det tror jeg bare er noe forbaska oppspinn - men her er det opp til deg å komme med BEVISER istede for noe som virker til å være oppdiktet tull.

 

Er det noen som har link til begge logoer?

 

Venter i spenning ..

 

Mh

Raymond Pettersen

Endret av Rayarn
Lenke til kommentar
Og jeg har ikke hørt et kvekk om reklamemusikken du nevner, det tror jeg bare er noe forbaska oppspinn - men her er det opp til deg å komme med BEVISER istede for noe som virker til å være oppdiktet tull.

Du bør undersøke noen ting før du slenger ut påstander, det virker som om du ikke har lest det som har stått i avisene, sette logoene det er snakk om eller på annen måte undersøkt noe i det hele tatt.

 

Her er linker som reffererer til hvordan Chess comm. brukte "One night in Bangkok" fran musikalen "Chess" under lanseringen i sverige, og det finner jeg litt merkelig hvis de ikke ønsker å identifisere seg med musikalen Chess!!!!?

 

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article174191.ece

 

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,419730,00.html

Lenke til kommentar

hva består et sjakkbrett av? jo.. svarte og hvite områder. dette finnes i begge disse logoene. logoene er ikke make. Chess sin logo "mangler" liksom mange av disse områdene. Det går liksom inn i "bakgrunnen". i logoen til musicalen ligger bitene i en "haug" liksom.

 

Nå er ikke jeg noe designguru, så venligst ikke skyt meg for dette med logoene.

 

Jeg har ikke sett noe sted at rettighetene til dette navnet og logoen tilhører disse abba-guttene. Dersom noen har rettigheter til det skulle jeg tro det var en eller annen sjakkorganisasjon eller noe sånt.

 

Dette med å assosiere til noe som allerede er kjent og kanskje populært i landet man skal lansere et nytt produkt i er jo glimrende.

 

Tviler på at de folka som startet chess for lenge siden tenkte på musicalen når de lagde selskapet. Tviler hvertfall at de sa til Volvik Gruppen når de kjøpte selskapet hvordan de kom på navn og logo....

Lenke til kommentar

Å bruke musikken til Chess var nok et PR stunt som hele greia egentlig er. Det forrundrer meg ikke om det hele er et kordinert pr stunt fra begge parter.

 

Du har fortsatt ikke dokumentert retroboy - at svenske chess har Trademark på logoen, eller vist hvor lik de skal være.

 

Jeg er åpen for overbevisning hvis du legger noen ess på bordet, men til nå har det bare vært svada.

 

Mh

Raymond Pettersen

Endret av Rayarn
Lenke til kommentar

I Norge har varemerker et nok så begrenset vern ut over den foretningsgren eller det produkt varemerket er registrert til. Les Lov om varemerker.

 

Når det gjelder Chess, og 'Chess', vil det her være relevant å se til §3 som sier

§ 3. Enhver har rett til i næring å bruke sitt navn eller sitt firma som kjennetegn for sine varer, når det ikke skjer på en slik måte at det blir egnet til å forveksles med et varemerke eller firma som allerede er vernet for en annen eller med et navn som en annen rettmessig allerede bruker i sin næringsvirksomhet.

Noe som virker greit for mobilselskapet Chess.

 

§6 Tilføyer derimot:

§ 6. Varekjennetegn anses i denne lov bare egnet til å forveksles hvis de gjelder varer av samme eller lignende slag. Dette er likevel ikke en nødvendig betingelse for forvekselbarhet, når det kjennetegnet som har eldst rett er innehaverens navn eller firma.

 

       Kjennetegn som ligner hverandre skal dessuten anses egnet til å forveksles selv om de ikke gjelder varer av samme eller lignende slag, dersom det kjennetegnet som har eldst rett er så velkjent og har en slik anseelse her i riket, at det ville bety en urimelig utnyttelse eller forringelse av dets anseelse (goodwill) om det annet kjennetegn ble brukt av en annen.

Det er mulig ABBA-gutta kunne hatt en sak etter 2. ledd her. Etter sitatene å dømme kan det virke som det er noe slikt de var ute etter å få fram også. Her kunne muligvis også §8a i Markedsføringsloven passet:

§ 8a. Etterlikning av annens produkt.

 

       Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende etterliknede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.

Disclaimer: IANAL, samt at svenske lover kan være annerledes.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Selv om plateselskapet til B og B eier navnet Chess så er det jo et navn på et verdenskjent spill også...

 

Så idag er snowboard av merket Black hole, har sett en jakke med dte også. Det er faktisk et plateselskap som heter Black Hole recordings, som finnes i både Nederland og England.. Snowboard merket har også en slående lik logo.. Har ike hørt noe om en saksøking der... Tror at plateselskapet var her først..

Lenke til kommentar
Ikke for å ødelegge tråden her.. hehe..men nå har de blitt perlevenner begge to ifølge Dagbladet , bare se her

 

:p

Som jeg selv skrev for kort tid tilbake:

 

Å bruke musikken til Chess var nok et PR stunt som hele greia egentlig er. Det forrundrer meg ikke om det hele er et kordinert pr stunt fra begge parter.

 

Der har du det retroboy, bekreftet. Det var ren logikk at dette var et koordinert opplegg at de brukte musikken deres. Forrundrer meg ikke om det hele også var et PR STUNT som jeg tidligere har nevnt.

 

Uansett, fint at det ikke blir noen videre sak ut av dette - og jeg håper Chess tar Sverige med storm. Det er et rederlig firma, med etikk ovenfor yngre + en genial aktør når det gjelder å lage konkurranse som bare betyr positivt ovenfor oss som forbrukere.

 

Håper det fortsetter slik.

 

Mh

Raymond Pettersen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...