Gjest 8d703...918 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hei! Jeg har endelig fått meg en leilighet som er alt jeg kan drømme om, bortsett fra 1 ting: trafikkstøy. Kort oppsummert: - Leilighet fra 2024, selger bodde der i kun 1.5 år før de måtte flytte hjem (familiegreier) - Veien bak boligen er mye mer trafikkert enn hva jeg trodde. Får ikke gjort noe med det... - Vinduer ut mot den trafikkerte veien er trelags vindu, likevel lekker de mye lyd så det blir støy i min stue og på spesielt ene soverommet - Enkle målinger i stue og soverom viser i overkant av 45 dB lyd når biler eller busser kjører forbi (har ikke målt veldig nøye enda) - Jeg har lest at Tek-17 bygg skal ha mye lavere støynivå i stue og soverom enn dette (30 dB), uavhengig av trafikk utenfor. Vet ikke om det stemmer? Hvilke ressurser kan man lese seg opp på det? - Vil jeg kunne stille krav mot utbygger pga. dette eller må jeg stille mangel mot selger hvis det blir aktuelt? Har hørt at jeg ikke får nybyggaranti fra utbygger siden jeg kjøpte fra selger, at da gjelder heller avhendingsloven. (Virker litt rart, enten kan jeg selv bruke nybyggaranti, eller selger kan bruke nybyggaranti, for meg virker det litt hipp som happ om selger må være mellomledd men vet ikke hvordan dette funker...) - Er det realistisk å gjøre støymålinger og få dokumentert hvor mye støy det er mtp. trafikk utenfor? Tusen takk for alle svar. Anonymous poster hash: 8d703...918
Aldrack Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Dette med støy er dessverre ganske komplisert. Du finner en del info her: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/stoy-langs-vei/ Det virker rart at det skal være såpass høy innvendig støy synes jeg. Ville uansett tatt det opp med utbygger og bedt om deres tilbakemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå