Gå til innhold

Dagpenger og stillingsprosent

Gjest d0dad...dfd

Anbefalte innlegg

Gjest d0dad...dfd
Skrevet

Jeg står i en forferdelig situasjon på jobb der jeg ikke vet hvordan jeg skal holde ut i 100% stilling. Jeg har fått tilbud om å forlenge med 2 mnd, og etter det står jeg sannsynligvis uten jobb da det ikke er midler til fast stilling. Takker jeg ikke ja til forlengelse, så får jeg karantene på dagpenger i 18 uker. Jeg har kommet frem til at den beste løsningen i denne håpløse situasjonen blir å gå ned til 80% stilling de to siste mnd for å holde ut. Litt jobb er jo bedre enn ingenting.

Dagpengesatsen vil jo bli beregnet på beste utfall av inntekt de siste 12 mnd eller 36 mnd, så selve dagpengesatsen blir jo høyere enn gjennomsnittslønnen de 2 siste mnd. Men om jeg ikke husker feil så vil stillingsprosent ha noe å si for utbetaling også. Slik jeg husker det før vil en 100% stilling gi dagpenger 5 dagar i uken, så dersom jeg går ned til 80% stilling antar jeg da at jeg vil få dagpengesats x 4 dager? Tenker jeg rett nå?

Jeg går utifra at det stillingsprosenten den siste mnd/kontrakt som avgjør dette, og at NAV ikke beregner gjennomsnittlig stillingsprosent de siste 12 mnd? Eller? 

Utifra mine beregninger vil jeg tape ca. 5000 kr i mnd i dagpenger på gå ned i stilling gitt at dagpengesatsen blir gitt 4 dager i uken i stedet for 5, som utgjør 60 000 kr i året. Det er fair, en risiko jeg er villig til å ta, og det "lønner" seg kontra å få karantene på dagpenger i 4 mnd, og 2 mnd til med jobb i 80% stilling.

Og tanken med å jobbe 80% er at jeg skal ha overskudd til å faktisk kunne sette av tid til jobbsøking, noe jeg ikke har nå. Så sånn sett burde det øke sjansene mine for å lande enn jobb før jeg må ha på dagpenger.

Og ja, jeg skulle gjerne gått gradert sykemeldt i stedet, og har hørt om uførefella, men dessverre virker det ikke som legevikaren er spesielt villig til å gi meg gradert sykemelding. Jeg nevnte sist jeg var innom at jeg lurte på om jeg burde jobbe mindre med alt som skjedde nå + fysiske symptom, men han ignorerte den delen og bare tok masse blodprøver i stedet :(

Anonymous poster hash: d0dad...dfd

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...