Gå til innhold

Linux (Zorin 18): Strøm- og skjerminnstillinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en annen tråd skrev jeg at jeg ville teste ut Zorin 18 litt i helga, og fremsatte følgende spådom:

a_aa skrev (På 23.10.2025 den 21.33):

Tipper 2010-modellen (en Acer med i5-450M, 8GB DDR3 RAM, 1TB SSD, ATI HD5650) vil være ganske uproblematisk. 2019-modellen vil jeg bli overrasket om alt funker på, det er en 2-i-1 fra HP (i7 8565U, 16 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD, onboard Intel UHD Graphics 620) som går fra fysisk tastatur til skjermtastatur og pad-modus når man folder den baklengs, og skjermbildet skal rotere for både liggende og stående visning. Går neppe bra :huh: :) 

Kjørte Zorin 18 på USB-stick på begge de to laptopene i går kveld. Og jeg tok grundig feil:

På 2019-modellen gikk "installasjonen" uten feilmeldinger, og alt jeg testet virket godt; skjermrotasjon, automatisk tilgang på skjermtastatur, wifi, BT etc - på denne tror jeg rett og slett jeg skal droppe dual boot, og gå all in for Linux :) 

2010-modellen, som har koblet til en TV (HDMI), var det mer trøbbel med. Alt gikk selvsagt mye tregere, men det var som forventet. Det dukket imidlertid opp en del feilmeldinger ila "installasjonen", så det var nok ting som burde vært feilrettet ifm min testkjøring - det må jeg se på om det blir en faktisk installasjon senere. Fikk ikke koblet opp noe på BT, det må jeg også se på senere.
Et hovedproblem var TV-tilkoblingen. TV'en har høyere oppløsing (Full HD) enn laptopen (HD Ready). Windows 10 har jeg angitt dupliserte skjermer og i strøminnstillinger har jeg angitt "Ikke gjør noe" "Når jeg stenger lokket" - default der er "Hvilemodus". Når da lokket er oppe, viser begge skjermene et HD Ready-bilde. Men når jeg stenger lokket, så fortsetter laptopen å fungere, men den slår av sin egen skjerm - og da gires oppløsningen automatisk opp til Full HD som jo TV-en kan ta i mot. Denne funksjonaliteten ønsker jeg å få til også i Linux/Zorin - men jeg finner intet sted å angi hva som skal skje når lokket lukkes. Dermed går laptopen i hvilemodus og begge skjermer blir svarte når jeg lukker lokket...

• Er det mulig å finne og installere en annen app/program (med GUI) for å angi innstillinger for hva som skal skje når lokket lukkes?
  • Er det terminal-kommandoer som kan kjøres eller oppsett-filer som kan endres for angi hva som skal skje når lokket lukkes?
  • Andre god råd/tips? Kjører noen dupliserte skjerm fra laptop til TV (med ulike oppløsninger) på OK vis med lokket lukket?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...