PlaystationGuru Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Er relativt ny på PC markedet. Kjøpte meg en solid gaming PC fra Elkjøp med en R7 9800X3D og RTX5080. Veldig fornøyd med PC’en. Den er veldig stille og spiller så og si alt på max uten noen problemer. PC’en har 6 vifter - 1 i front og 2 over som alltid spinner (Av ulik hurtighet). I tillegg har den 3 bak — Men disse spinner aldri (Foruten når jeg restarter og skrur av PC’en hvor de spinner 1-2 sekunder under oppstart). Har lagt ved bilde nederst hvor en ser de 3 som ikke spinner. Er det noe gale med PC’en? Var først redd Elkjøp ikke hadde koblet de til, men de spinner jo hver gang under oppstart men forblir ellers stille. Har prøvd både Battlefield 6, Doom the Dark Ages og Indiana Jones hvor alle spillene flyter på godt over 100 fps med alt på ultra i 1440p — Og spilt dem i flere timer uten at PC’en blir særlig varm eller høylytt. Var i kontakt med kundeservice på Elkjøp hvor de ikke hadde peiling og sa jeg kunne retunere PC’en om jeg ville. Takk for svar - Ny PC eier og PC noob
AndersT2 Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Det kan være ett program som styrer viftene, og kun setter de i gang når visse kriterier slår inn. Du kan teste å kjøre Cinebench og Furmark samtidig, da kjører du CPU og skjermkort på fullt og se om de kommer etter en stund da. Cinebench får du ned via Microsoft Store (gratis og krever ikke innlogging), og Furmark finner du via googling Techpowerup som kommer opp først er grei å bruke. De utnytter ting langt mer enn vanlige spill gjør, og kan brukes for å sjekke stabilitet over tid på PCen.
sedsberg Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Viftene styres enten av BIOS eller eget program (Armory Crate, SIV e.l.). Du kan forandre vifteprofilene selv i BIOS eller med program som støtter hovedkortet. FanControl er et gratisprogram som kan brukes til dette, men det bør ikke kjøres sammen med andre programmer hvis det allerede er installert. Det kan også i noe komplisert å konfigurere.
PlaystationGuru Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden (endret) Skal få prøvd å kjøre skikkelige benchmarks over helgen og stress teste den. Men siden alle 6 viftene spinner rundt hver gang jeg starter opp PC'en så er det vel da klart det ikke er en hardware feil (Defekte eller feilkoblet) siden det er liv i de. Da må det være en form for software greie som forhindrer disse å spinne sammen med alle de andre når den er i bruk. Jeg har fått en pop up fra noe som heter "Armoury Crate" hver gang jeg starter PC'en som forsvinner før jeg får lest hva som egentlig står der. Men det står noe om ytelse (Silent mode, Performence, Turbo, Manual etc+), RGB lights på fans etc+. Snakket med en kollega på jobb og han jeg burde slette programmet siden disse kunne disable viftene. Endret 9 timer siden av PlaystationGuru
backtoback Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden PlaystationGuru skrev (33 minutter siden): Jeg har fått en pop up fra noe som heter "Armoury Crate" hver gang jeg starter PC'en som forsvinner før jeg får lest hva som egentlig står der. Løsningsforslag: Film eller ta bilde med mobiltelefonen.
Kakkelfant Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Armoury crate er extreme bloatware fra asus (omtrent samme skiten som iCue fra corsair er, ca 1,5 gb install for å styre/displaye vannpumpa m.m.) som suger maks, den forsøker å installere driver osv selv. De aller fleste fjerner denne, det finnes til og med en egen tool for å gjøre jobben. https://windowsreport.com/asus-armoury-crate-uninstall/ Endret 8 timer siden av Kakkelfant 1
PlaystationGuru Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Kakkelfant skrev (9 minutter siden): Armoury crate er extreme bloatware fra asus (omtrent samme skiten som iCue fra corsair er, ca 1,5 gb install for å styre/displaye vannpumpa m.m.) som suger maks, den forsøker å installere driver osv selv. De aller fleste fjerner denne, det finnes til og med en egen tool for å gjøre jobben. https://windowsreport.com/asus-armoury-crate-uninstall/ Det er det jeg leser også når jeg googler det. Men jeg kjøpte ferdigbygget hvor deres "eksperter" hadde bygget, testet og satt opp PC'en på en best mulig måte for opptimal opplevelse (Noe kundeservice damen sa da jeg tok kontakt. Virker egentlig litt som en innøvd replikk da hun ikke visste hva en GPU var) Nvidia Appen var pre-installert og lagt en snarvei på skrivebordet da jeg satt opp PC'en for første gang. Armoury Crate was også pre-installert.
Kakkelfant Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) 6 minutes ago, PlaystationGuru said: Det er det jeg leser også når jeg googler det. Men jeg kjøpte ferdigbygget hvor deres "eksperter" hadde bygget, testet og satt opp PC'en på en best mulig måte for opptimal opplevelse (Noe kundeservice damen sa da jeg tok kontakt. Virker egentlig litt som en innøvd replikk da hun ikke visste hva en GPU var) Nvidia Appen var pre-installert og lagt en snarvei på skrivebordet da jeg satt opp PC'en for første gang. Armoury Crate was også pre-installert. quote fra reddit i tråden "why everyone hates armoury crate so much": edit: hvis du ikke har peiling på det, så er det kanskje ikke verd å begynne å styre med å fjerne armoury crate - men legg det på minnet til senere når du skal installere nytt OS eller ha ny maskin Endret 8 timer siden av Kakkelfant
PlaystationGuru Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Takk for svar 👍 Er helt ny og grønn når det kommer til PC gaming. Har alltid vært en konsoll kar. Så prøve meg i Bios eller noe — Er jeg livredd for å fucke noe opp. Er kjempe fornøyd med Pc’en og ytelsen. Tittet bare inn i den av ren nysgjerrighet under en gaming session og så 3 av viftene ikke spant rundt. Ble selvfølgelig drit stresset og fryktet noe var gale. Derfor er det greit med hjelpsomme karer på et forum som gir kjap tilbakemelding 👍
PlaystationGuru Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Okey. Jeg er helt retarded. Var 100% sikker på at de ikke spant rundt. Om jeg stirrer gjennom glasset ser jeg ikke at de spinner. De lager helle ikke lyd. Så jeg åpnet glasset — Og tok telefonen helt inntil — Og da ser en at alle spinner (Som vist på videoen jeg filmet under) 😂😂😂 Takk for alle gode svar og hjelp. Begynte å bli litt stresset her med hva som kunne være gale med min helt nye OG første gaming PC 👍 Flate, PC’en er helt stille da— Selv under full en times gaming 👌 IMG_0733.mov 1
sedsberg Skrevet 59 minutter siden Skrevet 59 minutter siden I stedet for Armory Crate kan man bruke alternativ software som er mye mer effektivt. For vifter og kjøling: FanControl For RGB: OpenRGB For strømprofiler og strømstyring: ParkControl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå