Gå til innhold

Hva blir riktig oppgitt årslønn på skattekortet?

Gjest 8ff85...76d

Anbefalte innlegg

Gjest 8ff85...76d
Skrevet

Skulle inn og endre skattekortet litt, da jeg har halvert lånet jeg har.

Men startet å tenke over hva som faktisk blir riktig å skrive inn i lønns summen, siden jeg har hatt lønnsforhøyelse i år også. Har normalt summen langt over det jeg egentlig skal ha hvis jeg regner månedslønn før skatt ganger 12. Grunnen til det er at jeg skatter av firmabil og annet i jobben, hvor det da er summer som legges på lønn for å trekkes skatt.

Betaler ekstra i skatt hver måned for å slippe å få baksmell og det har de siste par årene vært det som har gjort at jeg ikke har hatt baksmell.

Men har aldri trengt å sette ned størrelsen på lånet før, da jeg kun har betalt månedlige avdrag, men fikk nå muligheten til å dumpe mye inn på lånet slik at det halverte seg.

Tall under er ikke reelle men, avrundet.

Månedslønn: 60 000,-

Fordel fri bil: 10 000,-

Fordel: fri telefon: 350,-

Beandlingsforsikring: 250,-

Person forsikring: 100,-

Hvordan skal jeg regne 60 000,- eller 70 700,-?

Og skal det ganges med 11 eller 12 pga. feriepenger når det skal oppgi på skattekortet? (Fast månedslønn, ikke timesbasert)

På lønnsslippen min så står det ett tall for Hittil i år på Brutto lønn, mens skatteetaten oppgir ca 80 tusen høyere enn summen (Antar det er feriepengene, selv om tallet ikke stemmer helt).

Og hvordan skal man legge til bonus utbetaling oppå dette? Fikk en større sum i bonus i mai.

Anonymous poster hash: 8ff85...76d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du skal skrive alt du får utbetalt(før skatt), pluss tillegger. 70 700 blir riktig. Gang med 11 og så legg på det du fikk utbetalt måneden med feriepenger(pluss tilleggene på 10k-ish) så skal du treffe ganske bra. Bonusen må du også legge til.

Endret av Nimrad
Skrevet

Hvis gjelden din er endret så må du justere ned gjeldsrenter. 

Så lenge du har tabelltrekk så justeres skatten i takt med lønnen din. Det som ikke endrer seg er fradragene, og det er disse som oftest slå ut. Så reduser fradrag på gjeldsrenter så slipper du skattesmell 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...