ambivalens Skrevet mandag kl 10:10 Skrevet mandag kl 10:10 Hei, Jeg er en godt voksen fyr som endelig skal oppgradere PC-en min. Den gamle og trofaste maskinen med i7‑8700K og GTX 1080 Ti har tjent meg utrolig godt i nesten ti år, men nå er det virkelig på tide med noe nytt. Sønnen min på 9 har blitt veldig interessert i PC-gaming, og jeg har lyst til å inkludere ham i byggingen av den nye riggen. Målet er en stillegående og kraftig PC til 1440p gaming og lett produktivitet. Den skal stå på hjemmekontoret, og jeg vil ha et rent, diskret og funksjonelt oppsett – ikke noe RGB, ikke glasspaneler, ikke “gaming-design”. Jeg har brukt prisjakt.no til å finne de beste prisene fra norske nettbutikker. Byggelisten finnes her: https://www.prisjakt.no/list/pc-bygg-august-2025--l2236937 Deler: Ryzen 7 7800X3D – 4 464 kr RTX 5070 Ti Prime OC – 10 590 kr TUF B650‑Plus WiFi – 1 799 kr Kingston Fury Beast DDR5 6000 2×16 GB – 1 299 kr Kingston NV3 2 TB SSD – 1 199 kr Peerless Assassin 120 SE – 439 kr Corsair RM850e PSU – 1 379 kr Fractal North TG – 1 303 kr Arctic P12 5-pack – 268 kr Noctua NT‑H2 – 149 kr Totalt 22 999,- Bruksområde: Gaming i 1440p (moderne AAA-spill og e-sport) Lett videoredigering Kjøre enkle lokale LLM-modeller (f.eks. tekstoppsummering) Kontorarbeid (Office, PDF, nettleser) Videomøter og fjernarbeid Prioriteringer: God ytelse per krone Stille og effektiv luftkjøling Ingen RGB eller prangende estetikk Komponenter som holder seg relevante i årene fremover Jeg har valgt et Nvidia-kort framfor AMD fordi jeg ønsker mulighetene som følger med NVENC og bedre støtte for videokonferanser og LLM-akselerasjon. Jeg har også mer troa på DLSS fremover en FSR, uten at jeg er noe ekspert på temaet. Noen spørsmål til dere: Ser dere noen flaskehalser eller kompatibilitetsproblemer her? Burde jeg byttet ut noe for tilsvarende ytelse til lavere pris? Er Peerless Assassin nok, eller burde jeg vurdert en dyrere kjøler? Setter stor pris på innspill før jeg klikker “kjøp”. Ellers har jeg jeg bygd PC 3-4 ganger før, men dette blir første gang på 10 år. Er det noe nytt jeg burde vite om?
sedsberg Skrevet mandag kl 10:19 Skrevet mandag kl 10:19 Du sliter med å finne gaming-komponenter uten RGB siden definisjonen på "gaming" er RGB. Eller i det minste LED. Hvis du ikke kan unngå RGB så sørg i det minste for å få med addresserbare RGB så du kan slå de av med f.eks. gratisprogrammet OpenRGB. Thermalright-kjølerene skal være veldig gode til prisen.
Caparzo Skrevet mandag kl 10:20 Skrevet mandag kl 10:20 Det kabinettet du har sett deg ut har TG i navnet. TG= tinted glass. Ellers ser jo maskina grei ut.
sedsberg Skrevet mandag kl 10:23 Skrevet mandag kl 10:23 Hvis du skal bestille fra flere forskjellige butikker så ville jeg prøvd å få HK, CPU og minne fra samme butikk. Blir det problemer/reklamasjon så er det greit å kunne sende inn alle 3 til samme butikk for feilsøking/reparasjon. Feil på HK og CPU kan være veldig vanskelig å skille med mindre man allerede har tilsvarende HK og/eller CPU fra før.
Terrassebord Skrevet mandag kl 10:26 Skrevet mandag kl 10:26 Heisann. Vurder å gå for 64GB ram med en gang. To ram-brikker er det som skal være mest optimalt da vanlige skrivebordsprosessorer kjører dual channel, ikke quad channel. Var et meget rimelig hovedkort og det ser ut som et bra kjøp. Det er dog kun PCIe 4.0 på PCIe-kontakten. Om du planlegger å ha den nye pcen i 10 år kan det være mer fremtidsrettet å kjøpe et B650E hovedkort eller smelle til med de nye B850 hovedkortene med PCIe 5.0 kontakt for både SSD og GPU.
ambivalens Skrevet mandag kl 19:19 Forfatter Skrevet mandag kl 19:19 Takk for innspill! @sedsberg Det hadde jeg ikke tenkt på. Skal se om jeg kan få til det, med mindre det gir et stort sving i kostnaden. @Terrassebord Flott inspill. Jeg undersøkte litt og er enig med deg om at det er best med B850. Det kostet heller ikke mer enn 300-400 kr mer, så da blir det der. Ser ikke helt hva jeg trenger 64GB ram til, og jeg må jo spare inn litt på noen områder. Ellers har jeg også kommet frem til at jeg bør bytte ut NV3 disken til en om ikke har QLC flash, så da ble det heller en Kingston Fury Renegade 2TB SSD som har TLC flash.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå