Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syn / briller / linser

mobil34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, jeg begynte å bruke briller for ca 2 år siden. Har i ettertid prøvd å fø meg linser uten hell. De linsene jeg har fått fra to forskjellige optikere så ser jeg bare blurry, han ene sa at med det jeg har er det vanskelig å se om man skal ha pluss/minus🤷🏻‍♂️ 

Om noen har noen tips for linser tas det veldig gjerne imot. Legger ved tall fra synsundersøkelse og linse.

IMG_0728.jpeg

image001.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mye peiling utenom at jeg bruker linser selv.

Men du har -0.75 og -1.00?

Hva mener de med vanskelig å se om du skal ha minus eller pluss? Hva har du i brille?

Jeg hadde -1.00 og -1.25 når jeg begynte, og har korrigert til -1.25 på begge nå.

Hva har du prøvd? Jeg bare bestilte forskjellige linser selv og har prøvd meg frem. Uten å huske at det var spesielt blurry, så var det i alle fall ubehagelig i starten. Men det går over.

Nå bruker jeg linser som jeg sover med på, og har i flere uker i strekk, mindre fingring i øynene og styr med å alltid ha ferske linser liggende.

Skrevet (endret)
mobil34 skrev (39 minutter siden):

Heisann, jeg begynte å bruke briller for ca 2 år siden. Har i ettertid prøvd å fø meg linser uten hell. De linsene jeg har fått fra to forskjellige optikere så ser jeg bare blurry, han ene sa at med det jeg har er det vanskelig å se om man skal ha pluss/minus🤷🏻‍♂️ 

Om noen har noen tips for linser tas det veldig gjerne imot. Legger ved tall fra synsundersøkelse og linse.

IMG_0728.jpeg

image001.jpeg

Ser for meg ut som det kun er høyre øye som har en veldig liten minus styrke (-0,25). Venstre øye er i null.
Så har du skjeve hornhinner -0,75 på høyre øye og -1 på venstre. (Cyl)
Det er dette som gjør at du ser litt uskarpt. Spesielt dersom du er litt opp i årene.

Dersom ikke optikeren din har linser for dette (el. skjønner), så hadde jeg byttet optiker.

Endret av Neptun1
Skrevet
mandodiao skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke så mye peiling utenom at jeg bruker linser selv.

Men du har -0.75 og -1.00?

Hva mener de med vanskelig å se om du skal ha minus eller pluss? Hva har du i brille?

Jeg hadde -1.00 og -1.25 når jeg begynte, og har korrigert til -1.25 på begge nå.

Hva har du prøvd? Jeg bare bestilte forskjellige linser selv og har prøvd meg frem. Uten å huske at det var spesielt blurry, så var det i alle fall ubehagelig i starten. Men det går over.

Nå bruker jeg linser som jeg sover med på, og har i flere uker i strekk, mindre fingring i øynene og styr med å alltid ha ferske linser liggende.

Takk for svar!

Var vel noe med kombinasjonen med skjeve hornhinner og styrken jeg skulle ha..

Hvordan opplever du å ha liser du sover med?

Skrevet
Neptun1 skrev (21 minutter siden):

Ser for meg ut som det kun er høyre øye som har en veldig liten minus styrke (-0,25). Venstre øye er i null.
Så har du skjeve hornhinner -0,75 på høyre øye og -1 på venstre. (Cyl)
Det er dette som gjør at du ser litt uskarpt. Spesielt dersom du er litt opp i årene.

Dersom ikke optikeren din har linser for dette (el. skjønner), så hadde jeg byttet optiker.

Takk for svar!

Er kun rett over 30.. spurte chat gpt og fikk dette svaret. 

Øye Brille: Sph / Cyl / Axis Linse: Sph / Cyl / Axis Kommentar

Høyre -0.25 / -0.75 / 115 +0.50 / -1.25 / 100 Ganske langt unna – både styrke og akse

Venstre 0.00 / -1.00 / 75 -0.75 / -0.75 / 80 ⚠️ Ikke katastrofe, men heller ikke optimalt

1. Høyre øye (stor mismatch):

Du har -0.25 sfære, men får +0.50 i linsa = nesten 0.75 diopter forskjell feil vei.

Sylinder er sterkere enn du trenger.

Akse er feil (du har 115°, får 100°).

→ Dette vil føles veldig uklart.

2. Venstre øye (mindre, men fortsatt avvik):

Du har 0.00 sfære, men får -0.75 → litt overkorrigert.

Sylinder litt svakere enn brille.

Akse er nær (75° vs. 80°), og trolig OK hvis resten stemte.

Skrevet (endret)
mobil34 skrev (29 minutter siden):

Takk for svar!

Er kun rett over 30.. spurte chat gpt og fikk dette svaret. 

Øye Brille: Sph / Cyl / Axis Linse: Sph / Cyl / Axis Kommentar

Høyre -0.25 / -0.75 / 115 +0.50 / -1.25 / 100 Ganske langt unna – både styrke og akse

Venstre 0.00 / -1.00 / 75 -0.75 / -0.75 / 80 ⚠️ Ikke katastrofe, men heller ikke optimalt

1. Høyre øye (stor mismatch):

Du har -0.25 sfære, men får +0.50 i linsa = nesten 0.75 diopter forskjell feil vei.

Sylinder er sterkere enn du trenger.

Akse er feil (du har 115°, får 100°).

→ Dette vil føles veldig uklart.

2. Venstre øye (mindre, men fortsatt avvik):

Du har 0.00 sfære, men får -0.75 → litt overkorrigert.

Sylinder litt svakere enn brille.

Akse er nær (75° vs. 80°), og trolig OK hvis resten stemte.

Dersom du ser godt med briller så er det ikke brilleseddelen det er noe galt med men linsene.

Høres ikke helt kompetent ut dem som skal levere deg linser. Er det samme sted som foretok øyeundersøkelsen?

Det er ikke noe stort avvik du har, men skjeve hornhinner merkes.
Har det selv, men mindre avvik. Merket det ikke før i midten av 40 åra når øyemusklaturen ble stivere og ikke lengre korrigerer for små avvik.

Endret av Neptun1
Skrevet
mobil34 skrev (12 timer siden):

Hvordan opplever du å ha liser du sover med?

Jeg opplever det som ideelt.

Negative sidene er at man kan bli litt tørr i øynene om morgen. Men jeg bruker bare litt øyedråper for det.

Tar de noen ganger ut et døgn for å la øynene puste litt, men generelt merker jeg ikke så mye til de.

Fordelen med å slippe at skifte hele tiden gjør opp for evt tørrhet.

Jeg bruker Bioinfinity sine.

Når du handler linser så lønner det seg ofte å google typen du skal ha, eller evt sjekke på typ prisjakt og lignende. Da får man ofte bedre pris enn om man går direkte inn på nettsidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...