Gouldfan Skrevet tirsdag kl 11:24 Skrevet tirsdag kl 11:24 (endret) kittycat skrev (5 minutter siden): Hva har egentlig disse historie timene med at jeg ønsker å kjøpe grov brød i butikken? Unsett så har nærbutikken endelig fått inn grovbrød Det var noen som nekter å tro at vi spiste mye salt før Kjøleskap og kjølerom og hermetikk ble vanlig. De gav seg ikke selvom historiske forsknings avhandlinger har funnet ut dette.. Det er ikke rakettkunst å finne ut dette, saltsild og poteter var hverdagskost for "vanlige" folk i Norge før... Endret tirsdag kl 11:26 av Gouldfan 1
kittycat Skrevet tirsdag kl 11:34 Forfatter Skrevet tirsdag kl 11:34 Gouldfan skrev (9 minutter siden): Det var noen som nekter å tro at vi spiste mye salt før Kjøleskap og kjølerom og hermetikk ble vanlig. De gav seg ikke selvom historiske forsknings avhandlinger har funnet ut dette.. Det er ikke rakettkunst å finne ut dette, saltsild og poteter var hverdagskost for "vanlige" folk i Norge før... Det har uansett ikke noe med mitt innlegg å gjøre
skaftetryne32 Skrevet tirsdag kl 11:35 Skrevet tirsdag kl 11:35 Gouldfan skrev (11 minutter siden): Nei vi snakker ikke om 100 år siden, iallefall ikke jeg. Det var jo faktisk en del av premisset for denne avsporingen, så jo det var snakk om 100 år siden, og om du vil snakke om andre tider så må du nesten informere om det, uansett så tror jeg ikke det endrer på så altfor mye. Gouldfan skrev (14 minutter siden): Vi snakker om når saltet var dominerende for oppbevaring av mat. Og når var det det? Og nå snakker du plutselig om mat generelt ikke bare kjøtt eller fermentert mat, vi kan konservere mat via salting, tørking, røyking, sylting, sukring, fermentering og hermetisering, salt var ikke det eneste vi hadde til å konservere med ikke for 100 år siden, og ikke for 155 år siden.
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 12:41 Skrevet tirsdag kl 12:41 (endret) skaftetryne32 skrev (På 12.8.2025 den 13.35): Det var jo faktisk en del av premisset for denne avsporingen, så jo det var snakk om 100 år siden, og om du vil snakke om andre tider så må du nesten informere om det, uansett så tror jeg ikke det endrer på så altfor mye. Og når var det det? Og nå snakker du plutselig om mat generelt ikke bare kjøtt eller fermentert mat, vi kan konservere mat via salting, tørking, røyking, sylting, sukring, fermentering og hermetisering, salt var ikke det eneste vi hadde til å konservere med ikke for 100 år siden, og ikke for 155 år siden. Ja det var ulike måter,det som røykes ble saltet ofte også. Men Saltet var det viktigste før kjøleskap, elektriske kjølerom og hermetikk ble vanlig. 100 år siden får jeg til å bli 1925 da var både kommersielle kjølerom, kjøleskap iallefall brukt hos distributør forhandler og hermetikk oppfunnet. Vi snakker vel før hermetikk og kjøle skap ble oppfunnet??? AI-översikt +2 Salt var en viktig konserveringsmetode lenge før kjøleskap ble oppfunnet. Salting av mat, som fisk og kjøtt, ble brukt for å forlenge holdbarheten ved å trekke ut vann og tilsette salt, som hemmer bakterievekst. Kjøleskapet, som vi kjenner det i dag, ble oppfunnet i 1876 av Carl von Linde. Salting er en av de eldste metodene for å bevare mat. Før kjøleskap og fryser ble vanlig, var salting og tørking de viktigste metodene for å lagre fisk og kjøtt. Ved salting fjernes vann fra maten og erstattes med salt, noe som skaper et miljø der mange mikroorganismer ikke kan overleve. Saltfisk og klippfisk er eksempler på matvarer som er konservert på denne måten. Kjøleskapet, derimot, er en relativt ny oppfinnelse. Den tyske ingeniøren Carl von Linde oppfant kjøleskapet i 1876. Kjøleskapet bruker et kjøleanlegg basert på varmepumpeteknologi for å holde maten kald. Dette gjør at maten kan lagres lenger enn ved romtemperatur, uten å måtte ty til metoder som salting eller tørking. Endret 21 timer siden av Gouldfan
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå