larsen321 Skrevet onsdag kl 20:35 Skrevet onsdag kl 20:35 Hei, vi kjøpte hytte på fjellet for et par år siden. Vi har privat vann sammen med naboen, og er tilkoblet offentlig avløp. Naboen har stått for vedlikehold av vannpumpene, men han døde dessverre brått før noen andre lærte med dette. Spørsmålet er dermed, er det noen som vet hvordan man lufter(?)/øker trykket på dette anlegget? Av alle ting gjorde han det rutinemessig hver nyttårskveld, så innbiller meg det må være en enkel øvelse gitt at han gjorde det midt på kaldeste vinteren. Har navnet på rørleggeren som har vært brukt, men tenkte jeg kunne spørre først, men som dere skjønner har jeg ingen erfaring med dette. Jeg kan ta flere bilder om det er nyttig. 1
barfoo Skrevet onsdag kl 20:40 Skrevet onsdag kl 20:40 (endret) Tanken har ei gummiblære. Den bør ha passelig trykk slik at du lagrer vatn med rett trykk i tanken. Typisk 2-5 bar, litt avhengig av arbeidstrykket du ønsker. Skru av topplokket på den så finn du sikkert ein vanleg dunlop-ventil du kan pumpe inn luft i. Endret onsdag kl 20:59 av barfoo
larsen321 Skrevet torsdag kl 17:57 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:57 barfoo skrev (21 timer siden): Tanken har ei gummiblære. Den bør ha passelig trykk slik at du lagrer vatn med rett trykk i tanken. Typisk 2-5 bar, litt avhengig av arbeidstrykket du ønsker. Skru av topplokket på den så finn du sikkert ein vanleg dunlop-ventil du kan pumpe inn luft i. Så lurt, takk for hjelpen. Er det noe jeg bør tenke på først, eller er det bare fram med sykkelpumpa å kjøre på? Tenker sånn stenge kraner eller lignende
barfoo Skrevet torsdag kl 18:08 Skrevet torsdag kl 18:08 10 minutes ago, larsen321 said: Så lurt, takk for hjelpen. Er det noe jeg bør tenke på først, eller er det bare fram med sykkelpumpa å kjøre på? Tenker sånn stenge kraner eller lignende Har ikkje spesiell betydning afaik. Men spørsmålet er om det er behov for det; har du lågt vasstrykk? Kva viser manometeret?
Kjell Iver Skrevet torsdag kl 18:09 Skrevet torsdag kl 18:09 Jeg har omtrent samme pumpe/blære og trykket ligger mellom 2 og 4 hos meg hele tiden. Har aldri gjort noe med dette siden det ble installert for 16 år siden og tenker ikke å tukle med det om det ikke trengs Fremgangsmåte er beskrevet slik på min modell:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå