fisering57 Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Hvilken lov bryter en professor ved statlig institusjon, universitet, dersom de missbruker sin "maktposisjon" til urettferdig behandling og/eller mobbing av student? Og, hvilken erstattningslov viseses det tild dersom disse handlingene, urettferdig behandling og/eller mobbing av student fra provessor ved statlig institusjon, universitet, har ført til sabotert studieløp, tapt inntekt? Det står for eksempel i skadeerstatningsloven § 3-5, enkelte straffbare handlinger kan gi krav på oppreisning, selv om det ikke er dokumentert fysisk eller psykisk skade i det konkrete tilfellet.
joandreas Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) ingebrigtsen saken sier meg nok at det må være bevis i en rettsak. holder bare ikke at det er sagt muntlig at det og det har skjedd. Endret 9 timer siden av joandreas
fisering57 Skrevet 8 timer siden Forfatter Skrevet 8 timer siden Det var ikke svar på spørsmålet. Det var ikke et spørsmål om bevis. Det er nok bevis. Her er det snakk om å vise til de riktige lovene etter at det er bevist at det har skjedd.
barfoo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 1 minute ago, fisering57 said: Det var ikke svar på spørsmålet. Det var ikke et spørsmål om bevis. Det er nok bevis. Her er det snakk om å vise til de riktige lovene etter at det er bevist at det har skjedd. Det treng du ikkje. Straffesaker vert ført av påtalemakta, så du treng berre anmelde. Så er det påtalemakta som avgjer straffebod. 1
fisering57 Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden Det er ikke krav om å annmelde straffbare forhold for å kunne saksøke og kreve erstattning/ skadeerstattning for strafferettslige forhold. Her er det bare snakk om å vise til de riktige lovene som dekker de forholdene jeg beskrev i innledningsposten.
barfoo Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Er ikkje det mindre motbakke å få kjent vedtaket om uskikkaheit ugyldig og søke erstatning på grunn av feil vedtak?
Vegard# Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Det er usannsynlig at det du har opplevd faller under straffeloven, og enda mer usannsynlig at du kommer til å få politiet til å ta tak i det. I den grad noe er dekkende blir str strl § 267 Hensynsløs adferd. For øvrig tenker jeg du burde følge barfoo sine råd her og legge den strafferettslige ballen død.
lania Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) fisering57 skrev (2 timer siden): Hvilken lov bryter en professor ved statlig institusjon, universitet, dersom de missbruker sin "maktposisjon" til urettferdig behandling og/eller mobbing av student? Og, hvilken erstattningslov viseses det tild dersom disse handlingene, urettferdig behandling og/eller mobbing av student fra provessor ved statlig institusjon, universitet, har ført til sabotert studieløp, tapt inntekt? Det står for eksempel i skadeerstatningsloven § 3-5, enkelte straffbare handlinger kan gi krav på oppreisning, selv om det ikke er dokumentert fysisk eller psykisk skade i det konkrete tilfellet. Statsansattloven §25 (Lov om statens ansatte mv. (statsansatteloven) - Lovdata) kan noen gang brukes, hvis atferden er egnet til å gi tvil omkring evnen og nødvendig tillitt til å utføre arbeid; f.eks at en ender opp som udugelig - kan være relevant hvis en har en posisjon hvor atferd er veldig viktig. Nå ville jeg ikke hatt så store forhåpninger før den nye forvaltningsloven er på plass, ettersom forvaltningsloven har veldig mange uskrevne regler (at en må være en noe god advokat for å ikke snuble) - en venter faktisk på den nye forvaltningsloven, slik at en blir kvitt alt det uskrevne (at loven og det uskrevne er mer i sync). Endret 7 timer siden av lania
Rawls Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Vegard# skrev (7 minutter siden): Det er usannsynlig at det du har opplevd faller under straffeloven, og enda mer usannsynlig at du kommer til å få politiet til å ta tak i det. I den grad noe er dekkende blir str strl § 267 Hensynsløs adferd. For øvrig tenker jeg du burde følge barfoo sine råd her og legge den strafferettslige ballen død. Det ser ikke ut som han ønsker å straffeforfølge professoren, men han virker mer interessert i å få erstatning fra universitetet etter skadeerstatningsloven. Det er likevel mye vanskeligere å få erstatning enn å få omgjort vedtaket så det blir nok uansett en veldig vanskelig sak å vinne, spesielt siden det er vanskelig å dokumentere mobbing. Det er også en sak jeg ser for meg det kan være vanskelig å regne på erstatningssummen, så dersom han har en sterk sak så bør man uansett vurdere å ta kontakt med advokat.
Anbefalte innlegg