lania Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden (endret) Burde ha mer fokus på headless CMS i utdanning, ideen om frontend og backend er helseskadelig Norge står for verdens nest største headless CMS kalt sanity (publisert i år 2017), med "hovedbase" i San Fransisco. En headless CMS er den egentlige backenden, hvor den gamle ideen med database, controller, tradisjonell backend og alt dette blir "sprengt i stykker". Uansett, det finnes flere headless CMS som contentful, strapi og prismic; gitt at alle Norske tilsynelatende bruker Sanity, pga lojalitet(?), så burde kanskje Sanity inn i læreplanen. Anyhow, frontend og backend er pre 2013 (da prismic kom) tankesett som ikke lenger finnes - men en må ha folk i universiter og høgskoler som kan dette, så å søke lektor stilling eller noe når AI tar over er bare topp 👍 Endret 9 timer siden av lania
obygda Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden lania skrev (57 minutter siden): Burde ha mer fokus på headless CMS i utdanning, ideen om frontend og backend er helseskadelig Norge står for verdens nest største headless CMS kalt sanity (publisert i år 2017), med "hovedbase" i San Fransisco. En headless CMS er den egentlige backenden, hvor den gamle ideen med database, controller, tradisjonell backend og alt dette blir "sprengt i stykker". Uansett, det finnes flere headless CMS som contentful, strapi og prismic; gitt at alle Norske tilsynelatende bruker Sanity, pga lojalitet(?), så burde kanskje Sanity inn i læreplanen. Anyhow, frontend og backend er pre 2013 (da prismic kom) tankesett som ikke lenger finnes - men en må ha folk i universiter og høgskoler som kan dette, så å søke lektor stilling eller noe når AI tar over er bare topp 👍 Det viktigste i IT utdanning burde være å levere løsninger som ikke krever utrulling og testing hele tiden. Mao levere noe FERDIG - ikke et skall som hele tiden må flikkes på - som aldri blir ferdig - og dersom man leverer med API så for all del lås interface'et slik at brukere som benytter seg av dette slipper en evighetsoppdatering av egen kode. Som tidligere utvikler - nå vil jeg kalle meg scripter - så opplever jeg stadig vekk den forbaskede frustrasjonen å gå tilbake og flikke på noe som fungerer bare fordi noen andre har endret interface'et på API løsningen bruker. Ja selv python, som jeg bruker en del av i scripting - lider jo av dette ved at moduler og klassene i dette stadig vekk endrer interface. Jeg er ikke interessert i å sitte å bruke masse tid på å flikke på på kode som gjør businesslogikken sin perfekt bare fordi noen endret på interfacet. Noen utviklere elsker dette da det på en måte garanterer en slags evig loop av oppgaver. Backend/frontend er sikkert pre 2013 - det var slik jeg laget løsninger den gang - og mitt utdaterte hode er vant til å tenke slik - men hva som aldri blir utdatert er at software skal løse et forretningsproblem - og her løper dagens utviklere rundt og tror de "eier" forretningen etter å ha snakket med noen i forretningen - kanskje feil personer i forretningen også. Det er nok av "karriere" strebere som kaster seg ut som prosjektledere uten selv å forstå forretningen - og i møte med en IT konsulent som gjerne vil bruke sin forståelse på problemet så er det ikke rart pengene renner bort på IT i dagens samfunn... 1
fwj__ Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Forbanna tull, gidder ikke å være låst til et system som ikke holder tritt med utviklingen og til slutt ikke oppdateres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå