Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

*løst* Hjelp meg å finne riktig bits til fres - borre rett ned Ø20mm

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har ingen erfaring med fres, er på jakt etter riktig bits. Det jeg trenger er en bits som kan dykke rett ned, diameter må være 20mm. Den må klare en dybde på 23 mm. 8 mm hylse. 

Jeg skal lage noen mønster i en større plate som krever presisjon. Jeg kan ikke bruke borremaskin. Malen jeg har tilgang på er tilpasset fres. 

Jeg finner rikelig med bits til å frese spor og kanter, men usikker på om disse kan dykke. 

Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger? En link blir satt spesielt stor pris på. 

Setter pris på hjelpen!

- J

Endret av Janak
La til informasjon om hylsestørrelse.
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det gjennomgående hull du skal lage, eller bare fordypninger?

For hull ville jeg brukt noe slikt, med en vanlig drill (har funnet at koppbor er mye mer presise for rette hull kontra et trebor):
Hullbor / koppbor 20mm (krever adapter, f.eks. DeWalt DT90367)
https://www.obsbygg.no/verktoy-og-tilbehor/elektroverktoy/tilbehor-elektroverktoy/2150355
https://www.obsbygg.no/dewalt/2615226

Med hva jeg antar er en håndoverfres, hva med en notfres?
https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/maskintilbehor-forbruk/fresing/freser/notfreser/bosch-2608628390-notfres-toskjaers-20-x-25-mm-diameter-x-lengde-hz17027-13

Kjøpte nylig en notfres (18 mm utgaven fra Staypro i linken over) til en Makita RP0900, for evt. prosjekter hvor jeg vil frese ut f.eks. kabelganger i trevirke, men har ikke testet den ennå.

Endret av PaladinNO
Skrevet (endret)

Hei @PaladinNO!

Gjennomgående hull. Beklager at jeg glemte å ta med den informasjonen. Det jeg lager er en arbeidsbenk med «dog holes» for å feste ulike prosjekter jeg jobber med. Det er altså en plate med rutenett med hull av en fast dimensjon og plassering. 

Håndfres er riktig. Jeg har en Bosch GKF 18V. 

Jeg har vært inne på tanken om hullsag, men slo det fra meg da jeg ikke fant noe som passet fresen  

Skal sjekke ut notfres. Det er nok litt begrep jeg ikke har kontroll på dessverre. Jeg har tenkt at en notfres ble brukt horisontalt fra en kant. Dersom disse kan dykke midt på ett emne er det midt i blinken for mitt bruk. 

Endret av Janak
La til avsnitt om hullsag.
Skrevet (endret)

Søylebor høres egentlig ut til å være det mest idelle for dette.

Jeg har ikke brukt en overfres til å lage hull så store som 20 mm (kun 8 mm til treplugger), så jeg ville sterkt anbefalt å bruke en drill til dette, som er ment til å lage hull i ting.

Hvis du ender opp med å bruke håndoverfresen, så gå veldig, veldig sakte nedover for å forhindre varmgang og overbelastning på fresen. En notfres kan brukes, så lenge fresestålet har en forlengelse så det får tak i trevirket nedover, men det vil være ekstra slitasje på den nederste delen av fresestålet.

Fant en video på dog holes:
Ser de bruker en drill og et flatbor / spadebor her.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Håper notfresen fungerer for deg. Ser forskjellige merker har litt forskjellig design, og det er ikke alle som kan bore nedover (noen har glatt underdel, men andre har ekstra dybde på stålet). Hvis notfresen fungerer, vennligst legg til [Løst] i emneteksten.

Og legg gjerne ut noen bilder av resultatet når du er ferdig, hvis du har lyst. Jeg må innrømme jeg ble litt nysgjerrig her.

:thumbup:

Endret av PaladinNO
  • Janak endret tittelen til *løst* Hjelp meg å finne riktig bits til fres - borre rett ned Ø20mm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...