Gå til innhold

Trenger virkelig tips her; oppsett av kameraer, ringeklokke, i tillegg til Philips Hue etc

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Status pr i dag:
2 etasjers hus
Ca 11 proprietere brannalarmer installert rundt om i huset, de er koblet mot hverandre men har ingen smart funksjoner
Har div Philips Hue lys pr i dag
Pr nå er det en vanlig ringeklokke på veggen ved inngangsdør
Det er strøm uttak under terrassen ved inngangsparti, men å bruke de stikkene er for dumt
Namron lysbrytere/dimmere kommuniserer med Philips Hue
Det er vannlekasje sensorer i huset, som er koblet sammen mot alarm, men tviler de har smart funksjoner/kompatibilitet
Asus router
'Alle' rom kablet cat6a
PC som kan ta opptak fra kamera, styre Smarthus etc

Trenger minimum:
Kamera under terrassen i inngangspartiet
Video ringeklokke
Minimum et par sensorer på glassknusing (gjesterom og bakdør andre etasje)

Ønskelig:
Smarthus løsning som klarer håndtere det som er nevnt over
(Lyd)Sensor som kan reagere dersom brannalarm går
God håndtering av opptak fra ringeklokke
Ringeklokke/kamera som kan gi beskjed om personer kommer ved inngangspartiet, men IKKE reagere feks på katter etc

En jeg snakket med bruker Tuya utstyr, en annen full on Unity. Jeg har selv minimalt med tid til å sette meg inn i dette området grunnet familie situasjon.

Kan trenge alle tips og innspill jeg kan få. Ikke ute etter dyr løsning, 'godt nok' er bra nok. Men det må fungere, minimalt med problemer og falske alarmer.

Har og kontakt med Verisure, men har ikke bare hørt bra ting om feks innbrudds 'alarmen' deres. En jeg snakket med mener de bare kommer etterpå for å sikre området, rykker ikke ut eller får med politi. Tilfelle; hva er da poenget?

Endret av JarleGutt
Videoannonse
Annonse
Skrevet
JarleGutt skrev (8 minutter siden):

Har og kontakt med Verisure, men har ikke bare hørt bra ting om feks innbrudds 'alarmen' deres. En jeg snakket med mener de bare kommer etterpå for å sikre området, rykker ikke ut eller får med politi. Tilfelle; hva er da poenget?

Jeg har jobbet som montør / tekniker i Securitas i nærmere 20 år selv, har alarmsentral fra de (kjøpt privat) og har mye likt det du nevner, hus på to etasjer med røykmeldere i hvert rom, full alarmsystem med minimum 1 detektor i hvert rom, temperaturdetektor i hvert rom osv.. 😊 Jeg har også adgangsanlegg koblet til samme alarmsentral som da styrer tre dører med kode / tag og full log samt 26 kamera som overvåker ALT både ute og inne. Men jeg har IKKE dørklokke, unødvendig hos meg.
Altså, alarm, brannvarsling og dørsystem på en alarmsentral og kamera på egen server samt på en router fra Unifi. Løsningene mine har ikke kostet veldig mye da jeg har noen rimelige løsninger som fungerer meget bra.

Å ha en 'avtale' med alarmfirma (alle) er DYRT og i mange tilfeller dumt da de kun dukker opp når ting har skjedd hvis de i det hele tatt dukker opp..

Skrevet
JarleGutt skrev (21 minutter siden):

Ca 11 proprietere brannalarmer installert rundt om i huset, de er koblet mot hverandre

Kan disse kobles til en alarmsentral?

JarleGutt skrev (24 minutter siden):

Da ser det jo ut til at du har alarmsentral? Hvilken?

JarleGutt skrev (24 minutter siden):

Å sette opp en rimelig pc for å styre alarm og kameraovervåking er fornuftig. Å blande inn detektorer for temperatur og lys-styring har ikke jeg kompetanse på, jeg har kun mine på mobiltelefon..

JarleGutt skrev (26 minutter siden):

Minimum et par sensorer på glassknusing

De bør med fordel inn på en sentral egnet for dette og som du kanskje har?

JarleGutt skrev (27 minutter siden):

Alle' rom kablet cat6a

DET er jo en stor fordel da! 🙂

Skrevet
20 hours ago, Woff said:

Kan disse kobles til en alarmsentral?

Da ser det jo ut til at du har alarmsentral? Hvilken?

Å sette opp en rimelig pc for å styre alarm og kameraovervåking er fornuftig. Å blande inn detektorer for temperatur og lys-styring har ikke jeg kompetanse på, jeg har kun mine på mobiltelefon..

De bør med fordel inn på en sentral egnet for dette og som du kanskje har?

DET er jo en stor fordel da! 🙂

Brannalarmene er 'dumme'e, de kan ikke kobles til sentral ref elektriker, de bare er seriekoblet.

Har ingen alarmsentral.

Du har kjøpt en sentral, men har ikke abb hos de? Kan du forklare hvordan det fungerer?

Det jeg har hørt fra noen som har jobbet med alarm montering, er at i hvertfall den gang, så rykket de ikke ut feks om det var innbrudd, de bare kommer i ettertid for å sikre åstedet. Tilfelle dette stemmer, ser jeg ikke mye poeng med å ha de.

Skrevet
JarleGutt skrev (53 minutter siden):

Du har kjøpt en sentral, men har ikke abb hos de? Kan du forklare hvordan det fungerer?

Det jeg har hørt fra noen som har jobbet med alarm montering, er at i hvertfall den gang, så rykket de ikke ut feks om det var innbrudd, de bare kommer i ettertid for å sikre åstedet. Tilfelle dette stemmer, ser jeg ikke mye poeng med å ha de.

Jepp, jeg har en egen alarmsentral som jeg har satt sammen selv (komponenter på lik linje med en pc..) og utvider ved behov. Den sentralen jeg har er produsert av Vanderbilt, de har forskjellige størrelser ut fra behov. (Dette er for øvrig den sentralen som Securitas benytter på litt større anlegg.) Du får de fra SPC4320, SPC5330 (som jeg har) og SPC6330 som er den største. Disse kan du sette sammen som du selv ønsker..
De fungerer med innganger for alle typer alarmdetektorer og er programmerbare (fra tastaturet eller pc) til å reagere etter det du ønsker. Skjer en hendelse på en detektor kan dette endre status på en utgang som da starter en alarm, starter sirener og ringer dit du ønsker. Det er her jeg ikke ønsker å ha et alarmfirma, alarmen mottar jeg selv, slipper da store månedlige utgifter..

Det er nok helt riktig det du har hørt om selskapenes vektere, de rykker som regel alt for seint til å finne kjeltringer på åstedet, de sikrer det som er tilbake og kontakter eier / politi / brann etter det de mener er riktig. Det er vel ikke veldig lurt av en vekter å møte opp for tidlig heller, en kjeltring er som regel FARLIG.. 🙂

Fordelen med en alarm fra et av selskapene er prisen du betaler (LES avtalevilkår grundig!) for utstyret..

Skrevet

Hele poenget jeg var ute etter med alarm fra selskap var dette:

1 Om brann, ringer brannvesen ASAP

2 Om innbrudd, ringer Politi ASAP og rykker ut selv også

Når det gjelder nr 2 så gjør de vel det, men jeg er skeptisk til de IKKE gjør nr 1

Her er et tilbud jeg fikk 1 år siden, så det er ikke oppdatert:

Verisure Smart Alarm
  • 1 Hovedenhet 
  • 1 Betjeningspanel
  • 2 Kameradetektor
  • 6 Sjokksensorer 
  • 3 Røykvarslere
  • x antall kodebrikker
  • Fri utrykning 
  • Ingen bindingstid 
  • 24/7 Bemannet Alarmstasjon
  • Skilter og Oblater
  • App med fjernstyring og SOS
Installasjonspris 1490kr
Månedspris 489kr
Skrevet
JarleGutt skrev (50 minutter siden):
Installasjonspris 1490kr
Månedspris 489kr

Ett år gammelt tilbud dette? Jeg har null peiling på priser da jeg som sagt er den eneste som har utgifter med anlegget mitt og også den eneste som passer på! 🙂 Prisene er sikkert greie nok, de har jo mye konkurranse på området!
(Til sammenligning så kostet BARE telefonmodulen meg snaue 4000 når jeg måtte skifte til en som fungerer på 4G da min var for 2G..)

Det som er MEST forebyggende er det nest nederste i tilbudet, at det skiltes og oblatene du får på ønskede steder! (Siden jeg har et anlegg som 'kommer fra' Securitas så benytter jeg deres oblater rundt omkring eiendommen! 😆
Det du får i dette tilfelle er kameradetektorer, noe som vel kun  alarm-mottaket  kan se, 3 røykvarslere og 6 sjokksensorer.. (Kameradetektorene varsler bevegelser i området og filmer vedkommende, røykvarslere for eventuell brann og sjokkdetektorer for slag mot dør / vindu / vegg.) 
Hvis de 'ser' åpen flamme så ringes brannvesen, ser de uønsket person så kontaktes du først før vekter blir sendt og vekter i sin tur kontakter politi ved behov..  Så lenge det er kamera med i systemet så er det jo rimelig sikkert med hensyn på eventuelle falsk-alarmer..
Men har du et EGET anlegg er det avhengig av DIN reaksjon hvis noe skjer da. Du slipper unna mye bryderi og også kostnadene som KAN bli høye! Mitt anlegg koster nok minst 250.000 sånn det står i dag! (Men jeg er LITT gal og liker 'overkill')! 😜

• Liker 1
Skrevet

Jeg har noe lignende løsning som du etterspør ordnet via Homeassistant. Har der magnetsensor på dører, garasjeport, vannlekkasjesensor og lyd sensor (via kamera) som reagerer på brannalarm. Kamera med varsel på bevegelse innefor tid i Zoneminder med integrasjon mot homeassistant for notifikasjoner. Har satt opp alarm til både min og samboers telefon så vi får pushmelding direkte om det er noe (f.eks garasjeport åpen over 30min, vannlekkasje, brann osv). De fleste smarthus systemer kan nok ordne dette for deg i dag, men det krever igjen litt tidsbruk for å sette det opp.

Alt over blir ikke like sikkert som en alarm sentral, men løsningen min har god oppetid og for min del bedre enn alternativet som før var ingenting. Min er også bygget på over mange år så med mindre du skal ha alt på en gang så er det jo bare å starte med en og en ting når du har tid. 

"Nøkkelferdig" løsning der du slipper å bruke tid på det tror jeg man må til alarm leverandør for å få. 

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, minim said:

Jeg har noe lignende løsning som du etterspør ordnet via Homeassistant. Har der magnetsensor på dører, garasjeport, vannlekkasjesensor og lyd sensor (via kamera) som reagerer på brannalarm. Kamera med varsel på bevegelse innefor tid i Zoneminder med integrasjon mot homeassistant for notifikasjoner. Har satt opp alarm til både min og samboers telefon så vi får pushmelding direkte om det er noe (f.eks garasjeport åpen over 30min, vannlekkasje, brann osv). De fleste smarthus systemer kan nok ordne dette for deg i dag, men det krever igjen litt tidsbruk for å sette det opp.

Alt over blir ikke like sikkert som en alarm sentral, men løsningen min har god oppetid og for min del bedre enn alternativet som før var ingenting. Min er også bygget på over mange år så med mindre du skal ha alt på en gang så er det jo bare å starte med en og en ting når du har tid. 

"Nøkkelferdig" løsning der du slipper å bruke tid på det tror jeg man må til alarm leverandør for å få. 

Har kikket på Homeassistant i flere år, bare ikke gjort noe med det. Kan du gå litt mer i detaljer på priser og utstyr? Og hvordan sendes det SMS(?) til mobilene deres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...