Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min Nokia 6300 sluttet å fungere mot nettet, da de stengte ned 2g nettet. Men, i teorien skal den fungere, fordi den har 4g. Problemet ligger mest sannsynlig i innstillingene et sted. Kundeservice hos ICE er håpløst dårlige på det tekniske i en over 20 år gammel telefon.

Grok har masse forslag, men jeg har ikke særlig teknisk innsikt.

Nokia 6300 4G burde i utgangspunktet fungere på 4G-nettet, da den er designet for å støtte 4G LTE i tillegg til 2G og 3G. Siden 2G-nettet nå er stengt, må telefonen koble seg til 4G (eller 3G hvis tilgjengelig) for å fungere. Her er noen mulige årsaker til problemet og steg du kan ta for å løse det:
  1. Sjekk nettverksbånd og kompatibilitet:
    • Nokia 6300 4G støtter følgende 4G/LTE-bånd: 2, 3, 4, 5, 7, 12, 17, 28, 66, 71 (for den amerikanske versjonen, TA-1324).
       
       
    • Sjekk med operatøren din (f.eks. Telenor, Telia eller annen) hvilke 4G-bånd de bruker i ditt område. I Norge brukes ofte bånd som 3 (1800 MHz), 7 (2600 MHz) og 20 (800 MHz). Hvis telefonen din er en internasjonal eller amerikansk modell, kan det hende den ikke støtter alle båndene som kreves for full 4G-dekning i Norge. For eksempel mangler den amerikanske versjonen støtte for bånd 20, som er vanlig i Europa.
       
       
  2. VoLTE (Voice over LTE):
    • Etter 2G- og 3G-nettet er stengt, krever de fleste operatører i Norge VoLTE for taleanrop. Nokia 6300 4G støtter VoLTE, men det må være aktivert både på telefonen og hos operatøren.
       
       
    • Kontakt operatøren din for å bekrefte at VoLTE er aktivert på SIM-kortet ditt og at telefonen er godkjent for deres nettverk. Noen operatører, som T-Mobile i USA, har rapportert god VoLTE-støtte for Nokia 6300 4G, men dette kan variere i Norge.
       
  3. APN-innstillinger:
    • Feil eller manglende APN-innstillinger kan hindre tilkobling til 4G-nettet. Gå til Innstillinger > Tilkobling > Mobilnett > Tilgangspunkter og sørg for at APN-innstillingene er korrekte for din operatør. Du finner ofte disse innstillingene på operatørens nettside. For eksempel, for Telenor i Norge kan APN være "telenor" eller "internet".
       
       
  4. SIM-kort og maskinvare:
    • Sjekk om SIM-kortet er plassert i riktig spor (spesielt hvis du har en dual-SIM-modell). Noen brukere har rapportert problemer hvis SIM-kortet er i sekundærsporet.
       
    • Prøv SIM-kortet i en annen telefon for å bekrefte at det fungerer. Hvis det ikke fungerer, kan du trenge et nytt SIM-kort fra operatøren.
    • Sjekk om telefonen er låst til en spesifikk operatør. Hvis den er ulåst, burde den fungere med de fleste GSM-operatører i Norge.
       
  5. Programvareoppdatering:
    • Sørg for at telefonen kjører den nyeste versjonen av KaiOS. Gå til Innstillinger > Programvareoppdateringer > Sjekk for oppdateringer. En oppdatering kan løse kompatibilitetsproblemer.
       
    • Noen brukere har rapportert problemer med nettverkstilkobling etter KaiOS-oppdateringer, så det kan være lurt å sjekke om en oppdatering har forårsaket problemet.
       
  6. Manuell nettverkssøk:
    • Prøv å tvinge telefonen til å koble til 4G. Gå til Innstillinger > Nettverk > Mobilnett > Nettverksmodus og velg "4G" eller "LTE". Hvis telefonen bare viser "E" (Edge/2G), kan det tyde på at 4G-båndene ikke er kompatible eller at signalet er svakt.
       
  7. Maskinvare- eller konfigurasjonsfeil:
    • Hvis ingen av stegene ovenfor hjelper, kan det være et problem med telefonens maskinvare eller en feilkonfigurasjon. Prøv å gjøre en tilbakestilling til fabrikkinnstillinger (husk å ta sikkerhetskopi først, da dette sletter all data).
       
    • Noen brukere har rapportert at telefonen sliter med å koble til 4G i visse regioner hvis de har en amerikansk modell i stedet for en europeisk/internasjonal modell.
       
       
Anbefaling:
  • Start med å kontakte operatøren din for å bekrefte VoLTE-støtte og korrekte APN-innstillinger.
  • Sjekk om telefonen din er en amerikansk (TA-1324) eller internasjonal modell (f.eks. TA-1287). Dette finner du på klistremerket under batteriet. Hvis det er en amerikansk modell, kan manglende støtte for europeiske 4G-bånd være problemet.
     
  • Hvis problemet vedvarer, vurder å teste med et SIM-kort fra en annen operatør eller ta kontakt med Nokia/HMD Global-support for ytterligere hjelp.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis teleforen er 20 år gammel så støtter den ikke 4G
Nokia 6300 4G ble lansert i 2020 og er en helt annen telefon enn Nokia 6300 som ble lansert i 2006

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...