Gå til innhold

gaming pc til 13 048 kr – ønsker vurdering før kjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

image.thumb.png.c0aa475d04d603aeadbcc709e6197c37.png

Jeg får følgende oppsett for 13 048 kr (kjøper brukt RX 6800 av en bekjent):

Har fra før en 1080p 144Hz-skjerm, men planlegger å oppgradere til 1440p senere.

Jeg ønsker å maksimere ytelse, men er ikke interessert i overklokking. Målet mitt er 1440p gaming med 60+ FPS på maks eller nesten maks settings i singleplayer-spill. I FPS-spill spiller jeg på lav grafikk og sikter på 144 FPS. Ikke interessert i Nvidia eller Intel.

PC-en skal også brukes til  hjemmelab og VM.

Vil gjerne høre om dette oppsettet virker fornuftig til prisen, eller om det er noe jeg bør være obs på med tanke på kompatibilitet, BIOS, minneprofiler osv. Setter pris på tilbakemeldinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg heller hadde valgt Ryzen 5 9600X enn 7 7700, da jeg tror den har bedre gaming ytelse.

SSD nv2 tror jeg kanskje jeg ikke hadde tatt, der er en nv3 som er nyere. En kan også vurdere om en trenger 2TB istedet for 1TB.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Svein M skrev (9 minutter siden):

Tror jeg heller hadde valgt Ryzen 5 9600X enn 7 7700, da jeg tror den har bedre gaming ytelse.

SSD nv2 tror jeg kanskje jeg ikke hadde tatt, der er en nv3 som er nyere. En kan også vurdere om en trenger 2TB istedet for 1TB.

Takk!

Eneste er at jeg ser 9600X har 6 kjerner. Jeg driver også mye med VM server og homelab, ville 8 kjerner vært fordelaktig? Jeg spiller egentlig kun av og til, og ikke ofte nyeste spill. Eneste nyeste spill blir nok nye Battlefield hvis den er noe bra og TESVI.

Skrevet (endret)

1 TB kanskje litt lite så begge deler hadde vært bra. Bare bygg på med den på den nye ville vært fornuftig tror jeg. Vet ikke hvor mye den corsair sdd'en har som plass.

Endret av Ryuuou
Skrevet
Ryuuou skrev (1 minutt siden):

1 TB kanskje litt lite så begge deler hadde vært bra. Bare bygg på med den på den nye ville vært fornuftig tror jeg. Vet ikke hvor mye den corsair sdd'en har som plass.

Den jeg har nå er 1TB og har holdt for meg, har også 1 TB + 4 TB HDD som jeg må ha med uansett

Skrevet

Da trenger du strengt tatt ikke det nå. Bedre å satse på gpu cpu og bruke litt mer på det. Siden du har nok plass allerede går det ann å bygge på med nyere nvme senere.

Skrevet (endret)
Ryuuou skrev (2 minutter siden):

Da trenger du strengt tatt ikke det nå. Bedre å satse på gpu cpu og bruke litt mer på det. Siden du har nok plass allerede går det ann å bygge på med nyere nvme senere.

Takk.
hva tenker du om denne?

Er mAtx, men ser den inkluderer DOOM, som jeg tenkte å kjøpe uansett.

https://www.proshop.no/Hovedkort/ASUS-TUF-GAMING-B650M-PLUS-WIFI-Hovedkort-AMD-B650-AMD-AM5-socket-DDR5-RAM-Micro-ATX/3109182

Endret av test testesen
Skrevet (endret)

Ser bra ut den. Har nok dekning for RAM hastighet til G.Skill Flare.

Et mulig alternativ kunne være denne

Du sikker på at du vil ha Micro-ATX? Mindre plass.

Endret av Ryuuou
  • Liker 1
Skrevet
Ryuuou skrev (5 minutter siden):

Ser bra ut den. Har nok dekning for RAM hastighet til G.Skill Flare.

Et mulig alternativ kunne være denne

Ser den bra ut går jeg for den ja. Da slipper jeg å betale for DOOM også :)

Kan jeg sende deg oppdatert PC deler? fikk prisen vesentlig ned også nå.

• Liker 1
Skrevet
Ryuuou skrev (5 minutter siden):

https://www.multicom.no/msi-b650-gaming-plus-wifi/cat-p/c/p1004836826

Her med en uten unødvendig Norton bloat.

EDIT:

Send i vei

Fra Proshop:
AMD Ryzen 7 7700 (Tray, uten kjøler)    2.910 kr
Seasonic G12 GM 750W (2024) – 80+ Gold, semi-modulær    1.234 kr
ASUS TUF GAMING B650M-PLUS WIFI (mATX, AM5, DDR5)    1.812 kr
G.Skill Flare X5 DDR5-6000 CL30 32GB (2x16GB)    1.432 kr
Norton 360 Deluxe – 12 mnd    490 kr
Rabatt på Norton    -490 kr (Denne fjerner jeg, ingen problem)
Total fra Proshop    7.398 kr

Fra Komplett
Phanteks XT Pro Ultra kabinett (sort, ATX/mATX/E-ATX)    799 kr
Cooler Master Hyper 212 (sort, AM5-kompatibel luftkjøler)    299 kr
Total fra Komplett    1.098 kr

Fra Finn.no

AMD RX 6800

Har fra før av:
1 TB Corsair M2 SSD

2x HDD 3.5

Her er PC Part Picker https://pcpartpicker.com/list/fFLKRV

Takk for tilbakemeldinger folkens. Disse delene får jeg får rett i underkant av 12 000.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
test testesen skrev (2 timer siden):

Takk!

Eneste er at jeg ser 9600X har 6 kjerner. Jeg driver også mye med VM server og homelab, ville 8 kjerner vært fordelaktig? Jeg spiller egentlig kun av og til, og ikke ofte nyeste spill. Eneste nyeste spill blir nok nye Battlefield hvis den er noe bra og TESVI.

7700 har mer ytelse, mens 9600x har mer enkjerne ytelse. Så helt greit med 7700.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Svein M skrev (1 minutt siden):

7700 har mer ytelse, mens 9600x har mer enkjerne ytelse. Så helt greit med 7700.

Takk for svar! Ser resten greit ut, ref siste jeg delte? Tenker å bestille nå før jeg legger meg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...