Gå til innhold

Jeg orker ikke NRK lenger

Inntrykk av NRK  

195 stemmer

1. 1. Har ditt inntrykk av NRK blitt svekket de siste få årene?

• Nei
      102
    • Ja
      92

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt litt tid til å høre på NRK radio mens jeg gjør andre ting den siste tiden, og har tidvis latt meg fascinere over dekningen og omtalen av "feilen" BBC har gjort med tanke på Trump sin tale. Særlig i lengre innslag der eksperter og menere kommer med nettopp sine meninger. 

Det første som slår meg er i hvor stor grad en omtaler dette som en feil og i hvor liten grad en peker på at det fremstår som bevisst manipulasjon og villedning, når en så tydelig har klippet sammen helt ulike deler av en tale for å gi et uriktig bilde av en tale. Det virker rart at noen ved en "feil" har kommet i fare for å klippe "vi skal gå ned og heie på våre modige kongressmenn og kvinner" til "vi skal gå ned og kjempe som et helvete". Kanskje fremstår det særlig rart i en tid der ordet "løgn" ellers sitter så løst. 

Et annet moment er hvor raske mange er med å problematisere reaksjonene og snakke om hvor farlig det er om denne "feilen" får konsekvenser, og hvor lite interessert en virker i å diskutere hvorvidt slike "feil" er et symptom på noe mer, hvor farlig en uriktig dekning kan være og noen form for sjelegranskning med tanke på om kritikerne faktisk kan ha et poeng. 

Så mener jeg som sagt NRK antagelig er den mest pålitelige og minst skjeve nyhetsaktøren vi har, og eventuelle skjevheter er nok i større grad et fenomen i journaliststanden (som vi vet er temmelig venstreorientert) enn noe spesifikt for NRK. 

https://www.nrk.no/urix/bbc-sjefer-trekker-seg-etter-omstridt-trump-dokumentar-1.17646041

Sitat

27 prosent av journalistene svarer at de ville stemt Ap hvis det var stortingsvalg i morgen, mot 17 prosent i befolkningen. 15 prosent ville stemt SV, mot 8 prosent i befolkningen.

Kun 20 prosent på høyresiden

https://www.journalisten.no/undersokelse-42-prosent-av-norske-journalister-ville-stemt-ap-eller-sv/642950

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et alvorlig slag for NRKs troverdighet, i hvert fall i mine øyne. Jeg vil ikke at NRK skal klippe Putin/Trump/Hamas/IDF/Kommunister/Liberalister/RSF eller den sudanske hæren til å fremstå som om de har sagt noe annet enn det de faktisk sier. Vi trenger virkelig ikke å overdrive hvor idiotisk verden er, jeg synes vi har mer enn nok med å forholde oss til den realiteten som faktisk ER

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...