magneticZero Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Noen som har noen gode eller gjerne spesifikke tips til en bærbar pc som er bra til fotoredigering? Typ photoshop og lightroom pc. Setter pris på innspill
bjornkn Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Kjører på en billig Acer laptop med 256GB C-disk uten problem. Lagrer alle bilder og annet (som LR-basen) på en ekstern 5TB harddisk, og tar kontinuerlig backup til enn annen ekstern harddisk + i skyen (Jottacloud). En harddisk går alltid i stykker før eller siden, så man må ha minst en backup. En annen ting jeg aldri gjør lenger er å ta ut minnekortet og sette inn i en kortleser. Hadde avfotografert over 1000 dias i fjor, og minnekortet krasjet/sviktet. Veldig mye styr å få tak i dem igjen. Så nå overfører jeg alltid med kabel mellom kamera/PC. Med et sånt oppsett kan du enkelt bytte mellom forskjellige PC'er og jobbe med samme datasett. Det eneste jeg savner at den har litt lite RAM (kun 8GB) Har nå ca 200.000 filer i en prosjektmappe, ca 100.000 filer i Bilder-mappa og så nedover. Fortsatt 2.5TB ledig på disken. Og 50GB ledig på C-disken, hvor det stort sett er bare programmer og noen synk-mapper.
magneticZero Skrevet 7. mai Forfatter Skrevet 7. mai 23 minutes ago, bjornkn said: Kjører på en billig Acer laptop med 256GB C-disk uten problem. Lagrer alle bilder og annet (som LR-basen) på en ekstern 5TB harddisk, og tar kontinuerlig backup til enn annen ekstern harddisk + i skyen (Jottacloud). En harddisk går alltid i stykker før eller siden, så man må ha minst en backup. En annen ting jeg aldri gjør lenger er å ta ut minnekortet og sette inn i en kortleser. Hadde avfotografert over 1000 dias i fjor, og minnekortet krasjet/sviktet. Veldig mye styr å få tak i dem igjen. Så nå overfører jeg alltid med kabel mellom kamera/PC. Med et sånt oppsett kan du enkelt bytte mellom forskjellige PC'er og jobbe med samme datasett. Det eneste jeg savner at den har litt lite RAM (kun 8GB) Har nå ca 200.000 filer i en prosjektmappe, ca 100.000 filer i Bilder-mappa og så nedover. Fortsatt 2.5TB ledig på disken. Og 50GB ledig på C-disken, hvor det stort sett er bare programmer og noen synk-mapper. Takk for utfyllende og godt svar. Men hvordan funker photoshop med 8 ram? Har du et greit grafikkort som kompenserer litt ?
bjornkn Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Jeg jobber mest med Olympus, som ikke lager så enormt store filer hverken i pixler eller bytes. Oftest 4608x3456px eller mindre. Har avfotografert noen negativer fra disc-formatet, og de er så små og elendig kvalitet at det nesten holder med 640x480px. Det går ganske bra med PS når det trengs. Bruker normalt ikke mange layers på disse bildene, mest bare adjustment layers. For tiden jobber jeg mest med avfotografering av gamle fotografier, negativer, dias og dokumenter. Har en stor PC også, med mere RAM (men som trenger nytt MB/CPU) og dedikert grafikk-kort. Med alle filene på ekstern harddisk er det veldig enkelt å bytte maskin 🙂 Men du finner sikkert en rimelig laptop med mer enn 8GB RAM også, om du jobber med svære filer?
bjornkn Skrevet 7. mai Skrevet 7. mai Her er grafikkortet på min Acer: Graphics Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz) Intel UHD Graphics 630 (Acer Incorporated [ALI]) 3071MB NVIDIA GeForce GTX 1050 (Acer Incorporated [ALI]) 79 °C ForceWare version: 417.88 SLI Disabled
joandreas Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Rens heller vifta først før man kjøper noe nytt. Vanskelig si hvor kraftig pc man trenger til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå