Gå til innhold

Anbefalinger til ny Pc

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger litt informasjon om hva dere syns om oppsettet. Maskinen skal kun brukes til gaming.
Jeg har valgt Amd fordi den er mer tilbake kompatibel enn Intel da jeg tenker å ha maskinen i ca 10 år uten å bytte ut hk bare fordi det kommer en ny prosessor.
Blir nesten dobbelt så dyrt om komplett skal bygge samme maskin.

Ang. lanes på hk. Har googla mye med det der og er ikke sikker på om jeg skjønner det med deling av gater. 
Jeg skal bruke 2 stk M2 brikker på 4TB hver og ønsker at ingen av dem deler båndbredde med skjermkortet som er Asus Rog Astral RTX 5080.
Usb portene blir kun til tastatur og mus.
HK er ikke låst til Asus men det må være brukervennlig bios for oss som ikke bygger maskiner daglig.
Asrock er uaktuelt.
Det er bortimot 20 år siden sist jeg bygde maskin sist.

Kabinettet er valgt fordi det er pre-installert 4 vifter og at G400A er 3 cm bredere enn G360A jeg har nå. 
På bildet ser vi at glassdekselet på G360A presser mot kontakten på skjermkortet. Satser på at G400A løser det.

Prosessor vannkjøleren er valgt fordi jeg vil se temp på cpu`n.
Luftkjøling er ikke interessant.

Ville satt stor pris på om dere kan komme med formeninger og tips om hva jeg har valgt og om hvorfor det er en dårlig eller bra løsning.

Komponetene jeg tenker å bestille:
AMD Ryzen 9 9950X3D CPU 
ASUS ROG Strix X870-F GAMING WIFI 
Corsair iCUE LINK TITAN 240 RX LCD AIO
G.Skill Flare X5 DDR5 6000mhz 32GB
Kingston FURY Renegade M.2 NVME SSD HeatS 4TB
Phanteks Eclipse G400A Mid Tower

Skjermortet er rtx 5080.IMG_3880.thumb.jpg.a31fee97f50a84232bcd7b13b4d2339e.jpg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Donkey Kong skrev (5 timer siden):

Når du "kun" skal game, og du ser for deg å bytte ut CPU om noen år, så ser jeg ingen grunn til å velge 9950X3D fremfor 9800x3d. Her kan du spare 3000+ kr uten å tape noen gaming-ytelse.

Hei.

Helt enig! Takk for innspill.
Når jeg la ut tråden var det det som jeg tenkte å bestille. Ettersom tiden har gått og mye googling er noen av komponentene byttet ut.
Det som jeg har bestilt og mottatt er følgende:
- MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI Hovedkort
- AMD Ryzen 7 9800X3D CPU
- Phanteks Eclipse G400A Mid Tower 
- G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 32GB

- Lian Li Hydroshift LCD AIO 360R - bestilt
- Samsung 990 PRO NVMe M.2 SSD 4TB - bestilt

Strømforsyning blir antageligvis MSI MAG A1250GL PCIE5 PSU, mest pga hk er Msi. Trenger ikke så mye power til maskinen men vil slippe å tenke på det i fremtia.

Pga Intel ofte bytter sokkel når ny cpu kommer ble det Amd denne gang. Tenker er å ha samme hk over mange år og kun bytte cpu og gpu om nødvending.

IMG_4293.jpg

Endret av Reidar-compen
Skrevet (endret)

Her er noe å tenke over: ikke bruk Asus armory crate og iCue kontroll panel fra Asus og Corsair, de er virkelig bloatware og armorycrate nesten på ghrensen til malware. Maskinen din klarer seg hjelt fint uten, og du kan bruke f.eks Argus monitor for å overvåke corsair AIO + temp/fans etc

edit: det er faktisk så elendig at Asus armory crate har fått sin egen entusiast "uninstall tool" bare for bli kvitt skiten ^^

Endret av Kakkelfant
Kakkelfant skrev (8 minutter siden):

Her er noe å tenke over: ikke bruk Asus armory crate og iCue kontroll panel fra Asus og Corsair, de er virkelig bloatware og armorycrate nesten på ghrensen til malware. Maskinen din klarer seg hjelt fint uten, og du kan bruke f.eks Argus monitor for å overvåke corsair AIO + temp/fans etc

edit: det er faktisk så elendig at Asus armory crate har fått sin egen entusiast "uninstall tool" bare for bli kvitt skiten ^^

Takk for bra tips. Nå bruker jeg nettopp det du nevnte på mitt Asus 1151 z390 med i9900k. Når jeg setter sammen den nye maskinen må jeg ha noe annet som du anbefalte.

Så en video på youtube hvor en hadde kraftig fps drops. Årsaken etter jævlig mye feilsøking kom han frem til at Msi afterburner var flaskehalsen. Etter å ha sett den videoen bruker jeg nå Gpu tweek 3.

Hva bruker dere for å vise temp, power etc på spill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...