Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mistenker at min far viser tegn til Demens.

Gjest 449a7...598

Anbefalte innlegg

Skrevet
leticia skrev (På 30.1.2025 den 0.27):

Ved første øyekast så virker det som om det som blir vanskeligst her trådstarter er å få far din til å få seg en legetime. 

Jeg lurer også på om du har vurdert om en eventuell udiagnostisert diabetes med manglende regulering av blodsukkeret kan være en årsak til din fars irritasjon / utbrudd? 

Det kan også være en svulst i hodet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Interessant å se alle som forsøker å diagnostisere andre i denne tråden.
Er det noen på forumet som selv har begynnende demens og som kan forklare hvordan utfordringene oppleves ?

Fungerer det på jobb, blir ordene borte, er man utrygg, blir man raskt frustrert, er man mistenksom osv ?

Skrevet

Forumet burde antakelig hatt en sticky tråd som dette.

Hadde vi bare fått far til en lege med ønske om kognitive tester/ demensutredning mye tidligere, hadde ting vært enklere å håndtere og alle de merkelige tingene som skjedde kunne hatt en forklaring. Men man tror at eldres endringer er naturlige og når de kommer veldig gradvis så merker man dem ikke så godt. Når far omsider fikk diagnosen så har vi gått gjennom de siste årene til en viss grad og langt enklere sett at påfunn og handlinger hadde en forklaring, vi har sett hvorfor enkle ting ble vanskelige, hvorfor det kom utbrudd, hvor all frustrasjonen kom fra. 

Jo tidligere man diagnostiserer demens, jo tidligere får man en forklaring på hva som skjer, hvorfor og hvordan man kan bedre håndtere dagene (det hjelper ikke kjefte på en dement). For min fars del har ingen av medisinene hjulpet, de tar kun bort noen av de største frustrasjonene, hallusinasjonene og forvirringen. For oss andre er det bare å se utforbakken... som er mer og mer merkbar siden jeg ikke ser han ofte (bor langt unna).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...