DukeRichelieu Skrevet 27. april Skrevet 27. april (endret) watsone skrev (På 26.4.2025 den 11.23): Må bare spørre deg, dersom du trader hver dag, tar du all inntekt som kapitalinntekt eller har du opprettet firma? Jeg har ført opp dette (Topstep) som næringsinntekt. Kostnader ved å delta har jeg ført opp slik at jeg kun skatter for netto resultat. Så får vi se om Skatteetaten er enig. Hører med til historien at jeg har kontaktet Skatteetaten direkte, men de svarer jo aldri og er over saksbehandlingstiden, så jeg argumenterte med hvorfor jeg mener det er næringsinntekt i et brev til de slik jeg fikk levert skattemeldingen. Endret 27. april av DukeRichelieu
watsone Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai DukeRichelieu skrev (På 27.4.2025 den 22.21): Jeg har ført opp dette (Topstep) som næringsinntekt. Kostnader ved å delta har jeg ført opp slik at jeg kun skatter for netto resultat. Så får vi se om Skatteetaten er enig. Hører med til historien at jeg har kontaktet Skatteetaten direkte, men de svarer jo aldri og er over saksbehandlingstiden, så jeg argumenterte med hvorfor jeg mener det er næringsinntekt i et brev til de slik jeg fikk levert skattemeldingen. Ok, takk for svar. Har du valgt næring for kun topstep etc. eller fordi du har annet som gjør at det blir næring? Siden kapitalinntekt kun blir 22% så er det en stor forskjell i skatt..
DukeRichelieu Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai (endret) watsone skrev (7 timer siden): Ok, takk for svar. Har du valgt næring for kun topstep etc. eller fordi du har annet som gjør at det blir næring? Siden kapitalinntekt kun blir 22% så er det en stor forskjell i skatt.. https://www.skatteveilederen.no/blog/prop-firm-og-skatt Sitat Konklusjon Du blir trolig ansett som næringsdrivende når du driver trading gjennom prop firm og må skatte som næringsdrivende. Du får fradrag for utgifter og får et netto resultat etter fradragene for utgiftene som blir skattegrunnlag for din næringsinntekt. Dersom du går i underskudd, kan underskuddet settes mot annen næringsinntekt eller annen lønnsinntekt i året. Dersom du ikke har annen inntekt å sette det mot i året kan du fremføre underskuddet til neste år og benytte det da (underskudd til fremføring). Tok utgangspunkt i det jeg fant på denne siden her. Han som drifter siden virker veldig trygg på at dette er næringsinntekt. Jeg brukte Grok (Twitter AI) til å hjelpe meg og etter litt sparring frem og tilbake konkluderte jeg med næringsinntekt. Ta deg en time eller to med skatteveilederen over om du er usikker og trenger hjelp til skattemeldingen. Merk: Jeg brukte ikke han selv, men vurderte det siden han virket ha spisskompetanse her. Merk: Dette er ikke skatterådgivning, kun hvordan jeg selv har vurdert det. Hadde en sak hos Skatteetaten hvor jeg spurte spesifikt om dette, men fikk aldri svar fra de. Jeg la derfor ved et brev med skattemeldingen hvor jeg skrev hvordan jeg argumenterte for skattleggingen her. Gjenstår å se om de er enig. Vet ikke om det kanskje bare blir kontrollert maskinelt uten noen større vurderinger. Sitat Ifølge Skatteveilederen.no (https://www.skatteveilederen.no/blog/prop-firm-og-skatt) anses slik aktivitet trolig som næringsvirksomhet. Utgifter kan fratrekkes, og nettoresultatet beskattes som næringsinntekt (22 % i 2025). Underskudd kan føres mot annen inntekt. Jeg støtter dette med følgende vurdering: • Lønnsinntekt? Nei, da jeg ikke er ansatt og det mangler et arbeidsforhold. • Kapitalinntekt? Nei, da jeg ikke investerer egen kapital, men handler med firmaets midler. • Næringsinntekt? Ja, da aktiviteten krever ferdigheter, har fortjenestepotensial og er regelmessig gjennom året. Endret 6. mai av DukeRichelieu
Sverre1969 Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai 10 hours ago, DukeRichelieu said: https://www.skatteveilederen.no/blog/prop-firm-og-skatt Tok utgangspunkt i det jeg fant på denne siden her. Han som drifter siden virker veldig trygg på at dette er næringsinntekt. Jeg brukte Grok (Twitter AI) til å hjelpe meg og etter litt sparring frem og tilbake konkluderte jeg med næringsinntekt. Ta deg en time eller to med skatteveilederen over om du er usikker og trenger hjelp til skattemeldingen. Merk: Jeg brukte ikke han selv, men vurderte det siden han virket ha spisskompetanse her. Merk: Dette er ikke skatterådgivning, kun hvordan jeg selv har vurdert det. Hadde en sak hos Skatteetaten hvor jeg spurte spesifikt om dette, men fikk aldri svar fra de. Jeg la derfor ved et brev med skattemeldingen hvor jeg skrev hvordan jeg argumenterte for skattleggingen her. Gjenstår å se om de er enig. Vet ikke om det kanskje bare blir kontrollert maskinelt uten noen større vurderinger. Kapitalinntekt beskattes med 22%, overskudd fra næringsvirksomhet skattes langt høyere.
DukeRichelieu Skrevet 6. mai Skrevet 6. mai Sverre1969 skrev (2 timer siden): Kapitalinntekt beskattes med 22%, overskudd fra næringsvirksomhet skattes langt høyere. Ja. Jeg er dog usikker om det er riktig å sette det som kapitalinntekt. Hadde selvsagt vært en fordel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå