Gå til innhold

Brenne inn prosessor


Anbefalte innlegg

Noen som har noen linker om å brenne inn prosessorer?

 

Lurer på hvor mye det hjelper, hvor viktig det er å gjøre det når prosessoren er ny og hvor lenge den bør stå på.

 

Har lest at det bør gjøres med standard hastighet og "max spenning" og at man så bør dra ut strømkontakten sånn at strømmen kuttes med en gang. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i huleste er det du snakker om!? kan du gi meg den siden hvor du har lest det?! har aldri hørt om å brenne i en prosessor.. Dette kan umulig være riktig. Det må heller være direkte feil.. Noen som har hatt det morro med deg eller!! ;D mener dette er bare tull.. risikerer vel mere å HERPE pc'en hvis man prøver "å brenne inn prosessoren"

 

*HIRR*

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-25 15:14, mFaFa skrev:

Hva i huleste er det du snakker om!? kan du gi meg den siden hvor du har lest det?! har aldri hørt om å brenne i en prosessor.. Dette kan umulig være riktig. Det må heller være direkte feil.. Noen som har hatt det morro med deg eller!! ;D mener dette er bare tull.. risikerer vel mere å HERPE pc'en hvis man prøver "å brenne inn prosessoren"


*HIRR*


 

Men hva du vil, men jeg har lest at man skal gå ned 2-3 grader eller.no ved å brenne inn prosessoren.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-25 15:14, mFaFa skrev:

Hva i huleste er det du snakker om!? kan du gi meg den siden hvor du har lest det?! har aldri hørt om å brenne i en prosessor.. Dette kan umulig være riktig. Det må heller være direkte feil.. Noen som har hatt det morro med deg eller!! ;D mener dette er bare tull.. risikerer vel mere å HERPE pc'en hvis man prøver "å brenne inn prosessoren"


*HIRR*


 

Jeg skrev "brenne inn" ikke "brenne i". Å brenne inn (burn in) vil si at du kjører f.eks prime95, CPU Burn-in eller noe annet som bruker 100% av prosessorn. Gjør man dette en dag eller to skjer det ett eller annet med prosessoren som gjør at den kanskje blir letter å overklokke. Det er det jeg lurte på, om noen har en bra forklaring på hva som skjer og om det lønner seg å gjøre det. Vil også vite hvor skadelig det er. Kan tenke meg at det bidrar til elektromigrasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at du bør sette den på så lav hastighet som mulig, så høy spenning som mulig (innenfor rimelige grenser), med så god kjøling som mulig. Det blir vel en balanse mellom spenning og varme.

Du skal så plage prosessoren mest mulig over en periode.

 

Om dette har noen effekt er diskutert, og jeg har ikke sett klare bevis for at det hjelper, men i følge en teori jeg leste, er det en fysisk forklaring på hvorfor det skal hjelpe.

Andre mener det bare er for å finne svakheter i prosessoren, slik at den krasjer rett etter installasjon isteden for når du gjør noe viktig.

 

Dette temaet har vert diskutert her eller på delphi forumet før. Da var det noen linker til det jeg referer til.

Lenke til kommentar

Takker for svaret. Søkte her og på delphi forumet før jeg postet, men som vanlig fant jeg ikke noe (søke funksjonen på delphi funker jo bare av og til..).

 

Mener å ha lest en artikkel om det, som nevnte noe av det du sa. Men nå finner jeg det ikke igjen. Kanskje overklokking.no kunne skrive noe?

 

Nå skal jeg hvertfall prøve det på en ny celeron 800. Den er jo billig så ikke så farlig hvis levetiden går litt ned. Håper å få kjørt den på 8*133=1066

Lenke til kommentar

Ble ikke noe brenning likevel... Spenningsregulatoren på Asus TUSL2-C hovedkortet greier vist bare 1.8V (uansett cpu). Og når default spenning på celeron 800 (med cD0 stepping) er 1.75V så er det vel ikke så mye vits egentlig. Men er jo fornøyd med 143*8 (tester fortsatt stab, men ser bra ut).

 

Rammen greier ikke cas2 over 133 bus. Hva er best:

1) 143*8 med ram på 143 og cas3

1) 143*8 med ram på 110 og cas2

3) 133*8 med ram på 133 og cas2

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-25 20:42, BiosFlasher skrev:

Ble ikke noe brenning likevel... Spenningsregulatoren på Asus TUSL2-C hovedkortet greier vist bare 1.8V (uansett cpu). Og når default spenning på celeron 800 (med cD0 stepping) er 1.75V så er det vel ikke så mye vits egentlig. Men er jo fornøyd med 143*8 (tester fortsatt stab, men ser bra ut).


Rammen greier ikke cas2 over 133 bus. Hva er best:

1) 143*8 med ram på 143 og cas3

1) 143*8 med ram på 110 og cas2

3) 133*8 med ram på 133 og cas2


 

Du bør beholde CAS2 i steden for høyere FSB. Dette er bare med tanke på minne ytelsen total ytelesn på systemet kan være bedre med FSB over 133. Kjører du RAM krevende programmer er det viktigere med god ram ytelse.

Lenke til kommentar

Det er riktig at en prosessor kan ha fordel av å bli brent inn, men selv tror jeg ikke det har så mye å si for ytelsen/temperaturen til prosessoren, aldri fått dette bekreftet i hvert fall.

Hvis prosessoren er ny vil jeg anbefale å brenne den inn pga. at hvis det er noe galt med prosessoren så vil feilen mest sannsynlig først dukke opp når prosessoren er under stress.

-Da kan man bytte den på garantien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...