Gå til innhold

Oppgradering av nettverk i svært hus (1983)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann flinke folk.

Jeg ønsker å oppgradere det trådløse nettverket i huset vårt. Huset er en sveitservilla fra 1983 over tre etasjer. Vi har Altibox fiber inn i loft, og har trukket utenpåliggende kabel ned et naborom til kjellerstue med Asus ROG Rapture GT-AC5300. Fra denne løper så en nettverkskabel inn i kjellerstuen til en ASUS RT-AC68U. Det er også en annen ASUS RT-AC68U i andre etasje, men denne klarer jeg bare ikke å meshe inn i nettverket. Så da er nettet basert på AC5300 som står særdeles dårlig til i eget rom, og en RT-AC68U som da i praksis server andre og tredje etasje (tredje etasje er meget dårlig dekket.)

Har 500-linje, og mesh-nettverket har vel egentlig vært ekstremt ustabilt.

Jeg tenker å gjøre det hele veldig enkelt og kjøre fire stk Google Nest Pros. 
-En tar over for AC5300 og kjører kablet nett videre inn til kjellerstude der neste node tar over for AC68Uen.
-Plasserer en Nest Pro i andre etasje.

-Plasserer en Nest pro i tredje etasje.

Totalt fire Google Nest pros da fordelt ut over huset.
Gaming PC-er kablet, resten av konsoller i huset skal da kjøre mesh.

Hva tenker dere? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaringer med Nest Pro. Men så vidt jeg vet, er det fortsatt ikke mulig på Google sin enheter å opprette en ekstra SSID som er kun 2.4GHz eller midlertidig deaktivere 5GHz. Dette skaper for mange utfordringer ved å koble til en del smarthus/IoT-enheter. 

Egentlig ikke Google sin feil at IoT-enhetene egentlig er dårlig implementert, men realiteten er i hvert fall at de fleste andre har implementert måter å komme rundt problemet. Så vidt jeg ser på websidene til Google nå, står det fortsatt at man manuelt må koble telefonen til 2.4GHz-båndet, via å deaktivere støtten for andre bånd på telefonen. Dette er gjerne i praksis ikke mulig.....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...