Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Phssøker2025. skrev (12 minutter siden):

Phssøker2025. skrev (12 minutter siden):

fortsatt ingen som vet hvor mye pensumbøkene koster første semester

Akademika har bokpakker for alle tre årene, men anbefaler å prøve å få kjøpt mye brukt. Så alt mellom 2000 - 8-9000 kroner.

Skrevet
Ray_ skrev (På 7.7.2025 den 23.11):

Off, e så stressa for å ikke komme inn, har litt for lavt snitt og er ikke så motivert for å ta opp fag å søke igjen neste år:/

Hvis du ikke er motivert for å ta opp fag og søke igjen dersom du ikke kommer inn nå vil jeg tørre å påstå at du ikke er veldig motivert for politiyrket. 

Skrevet
Ray_ skrev (På 7.7.2025 den 23.57):

Forsåvidt enig:) E bare ikke helt motivert å begynne å ta opp fag igjen

Ikke tving deg selv til og ta opp fag når du ikke er motivert. Aksepter det og finn noe annet du har motivasjon til. Ingen skam. Ikke waste den verdifulle tiden din på noe du ikke er motivert til. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tenkte på noe. Hvis det var 993 som ble kalt inn til fysiske i fjor, og flere falt av. Men hvis 1442 deltok på fysiske tester i år og hvis det stemmer at få falt av, vil ikke det si at snittet kan øke veldig mye i år? Deler bare litt tanker her.

Endret av PHS-søker25
Skrevet
PHS-søker25 skrev (8 minutter siden):

Tenkte på noe. Hvis det var 993 som ble kalt inn til fysiske i fjor, og flere falt av. Men hvis 1442 deltok på fysiske tester i år og hvis det stemmer at få falt av, vil ikke det si at snittet kan øke veldig mye i år? Deler bare litt tanker her.

Det er bare plass til rundt 1200 på fysiske tester. Å plassene ble ikke fylt opp da det sto at alle kom videre. Det er mange som ikke melder seg på og en del som stryker. Det vil også være noen som takker nei i hovedopptaket. Jeg tror ikke snittet vil øke så voldsomt mye, da det er 24 flere plasser, og det mest sannsynlig er flere med lavere snitt som søker, etter det store fallet i snitt i fjor. Ingen vet noe før neste uke, så tror bare vi må vente og krysse fingrene.

• Liker 3
Skrevet
PHS-søker25 skrev (10 minutter siden):

Er vel lite sannsynlig at alle reelle søkere var på fysiske tester? I tillegg er det 24 flere studieplasser i år. Dersom det var 993 på fysiske tester i fjor betyr vel det at ca. 200 reelle søkere ikke møtte til fysiske tester.

• Liker 1
Skrevet
phssøker2025- skrev (16 minutter siden):

Er vel lite sannsynlig at alle reelle søkere var på fysiske tester? I tillegg er det 24 flere studieplasser i år. Dersom det var 993 på fysiske tester i fjor betyr vel det at ca. 200 reelle søkere ikke møtte til fysiske tester.

Jeg prøvde å plusse tallene på dem som meldte seg på til fysiske tester, og det ble husker ikke akkurat men 1080 eller 1180 ikke flere. 

vi ser at hvert år stryker det mange på fysiske tester minst 300+- og så faller det en del av på utvidet intervju 

hvis 1080 ble innkalt til fysisk tester 80 av dem ikke melder seg på eller møter opp= 1000 og 300 faller på fysiske tester 700 og 60 rykker på utvidet intervju.

Da vil de sitte igjen med 600 til 700 kvalifiserte søkere igjen, og hvis mange av de kvalifiserte søkere har under 5 i snitt så vil ikke snitte øke voldsomt i år

• Liker 1
Skrevet (endret)
Phssøker2025. skrev (18 timer siden):

fortsatt ingen som vet hvor mye pensumbøkene koster første semester

Det varierer helt ut i fra hva du selv føler du trenger. Jeg kjøpte en «totalpakke» fra en tidligere student på finn, noe jeg anbefaler å gjøre. Der vil de fleste av de viktigste bøkene være inkludert, og du får de en del billigere enn å kjøpe nytt. Jeg betalte vel 4500 tror jeg, og da hadde jeg alt jeg trengte for B1!

Men et veldig hot tip er å få tak i boken «Oppgavesamling i juridiske fag for Politihøgskolen» av Cathrine Thiis-Evensen og Steinar Fredriksen.  Den har løsningsforslag for alle oppgavene. Jeg brukte nesten bare den boken for å lære meg oppgaveløsning i STRAFF01 og fikk B på eksamen. Anbefales!

Endret av Phssøker1999
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Vallyy skrev (19 minutter siden):

Tror dere 4.7 holder til Alta?

ganske sikker på at det ikke vil holde ettersom det bare er 2 ordinære plasser, vil tro snittet i alta vil være det høyeste av alle 4 skolene. Men, kan holde til bodø

Endret av Phssøker2025.
Skrevet
Phssøker2025. skrev (9 timer siden):

ganske sikker på at det ikke vil holde ettersom det bare er 2 ordinære plasser, vil tro snittet i alta vil være det høyeste av alle 4 skolene. Men, kan holde til bodø

4 ordinære, men fortsatt umulig å komme inn der

Skrevet
phssøker2025- skrev (10 minutter siden):

Noen som vet om livredning i vann i b1 har tidskrav og om det bare er krav til obligatorisk oppmøte, eller at man må bestå på en viss tid?

Du gjør et starthopp i basseng i uniform -> Svømme 50 meter til angitt punkt -> Kle av seg uniformen i vannet -> gjøre et dykk på 4 meter hvor man henter opp en dukke fylt med vann -> Bytte ut dukke med makker på ca samme størrelse som seg selv, og svømme tilbake 50 meter -> Dra personen opp på land og starte HLR på dukke som ligger ved siden av. Det finnes en serie om politi på tv2 og der kan man se noen studenter utfører dette

Skrevet
Marko skrev (1 minutt siden):

Du gjør et starthopp i basseng i uniform -> Svømme 50 meter til angitt punkt -> Kle av seg uniformen i vannet -> gjøre et dykk på 4 meter hvor man henter opp en dukke fylt med vann -> Bytte ut dukke med makker på ca samme størrelse som seg selv, og svømme tilbake 50 meter -> Dra personen opp på land og starte HLR på dukke som ligger ved siden av. Det finnes en serie om politi på tv2 og der kan man se noen studenter utfører dette

Så faktisk nettopp denne episoden haha🤪

Men er det på tid?

Skrevet (endret)
phssøker2025- skrev (5 minutter siden):

Så faktisk nettopp denne episoden haha🤪

Men er det på tid?

Jeg tror ikke det, men så lenge du svømmer 50 meter med hodet over vann og klarer å dra opp dukken går det fint 

Endret av Marko
Skrevet
Marko skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det, men så lenge du svømmer 50 meter med hodet over vann og klarer å dra opp dukken går det fint 

Ja tror det skal gå fint, takk for svar :)

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...