Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fordele selskap % basert på innsats?


Gjest c22d1...acf

Anbefalte innlegg

Gjest c22d1...acf

Ønsker å starte ett eiendomsselskap med en person i min nære familie.

"Problemet" er at det er jeg som har pengene.

Jeg ønsker å gå inn med en del kontanter i bedriften, disse skal så brukes til egenkapital og penger til oppussing.

Forretningsideen er enkel, kjøpe sliten og billig leilighet. Pusse opp, ta ut pengene en har investert og så leie ut. Iterer.

"Problemet" er at min partner ikke har penger. Men dette løser vi med å bruke penger jeg allerede har i ett holdingselskap.

Så er tanken denne:

Den andre personen er håndverker, og jeg ønsker å gi personen 50% av selskapet mot X antall timer arbeid som håndtverker. 

Når timene er gjort er "egenkapitalen" gjort opp for, om det gir mening?

Så spørsmålet mitt er, er dette en god måte å gjøre det på? Kan det lett avtales?

Jeg kommer også til å gi arbeid/timer til selskapet så tenker at regnestykket blir:

Person 2 timer - mine timer = > X, da har vi lik eierandel.

Er det rett tankegang? Og plausibelt å inngå en avtale om?

Anonymous poster hash: c22d1...acf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde være fult mulig å inngå en avtale om, men det vil sannsynligvis utløse noe mer skatt en du har tenkt deg.

Når jeg ser caset ditt så tenker jeg øyeblikkelig at dette blir en form for lønn og må beskattes som lønn. 

Selv om det gjøres sjelden så er det sånn at innsats gjort av innehaver av foretak som går på påkostning eller oppussing (så vidt jeg kan forstå ikke inkludert helt simpelt vedlikehold) av foretakets boligeiendom er noe man skal MVA registrere seg for når man går over 50 000 i året. (I markedsverdi)

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...