Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I huset vi bor har vi 750mbit / 25mbit linje på gammel coax. Denne er til tider ustabil, og jeg trenger mer opplastningshastighet. Telia har fiber i gata, men huseier nekter plent å legge inn fiber, til tross for at jeg har sagt jeg kan gjøre jobben med graving, festing av kabel, montere utstyr inne og alt annet. Alt Telia trenger å gjøre er å koble opp i boksen rett utenfor hekken. Likevell krever Telia ett års binding om dem skal koble opp, og derfor stritter huseier imot, til tross for at jeg har sagt jeg kan ta alt på meg selv. 

Jeg trenger i utgangspunktet ikke stort over 100mbit nettlinje, men jeg trenger mer enn 25mbit opplastning. Når jeg googler starlink finner jeg varierende resultater basert på lokasjoner, og også varierte erfaringer mtp stabilitet. Jeg søker derfor etter informasjon fra nordmenn som bruker starlink i dag. 

-Hvordan er din opplevelse av Starlink i daglig bruk? 
-Hvor i landet er du lokalisert? 
-Merker du betydelig hastighets forskjeller på forskjellige tidspunkt igjennom dagen? 
-Kan du poste speedtest mot en server i oslo, samt ping test mot vg.no? 

Takker for alle tilbakemeldinger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da kan jeg fortelle at Starlink er utelukket for deg om du ønsker høyere opplastning enn 25 mbits.

Du vil oppleve mellom 10-20 mbits i opplastning, normalt rundt 10-15ish. Vi har Starlink på ene hytten og tror ikke jeg har sett høyere opplasting der enn rett over 20 mbits men normalt er det et sted mellom 10-15 mbits i opplastning. Ping varierer mellom 30-80 ms, utfordringen er manglende bakkestasjoner i Norge slik at signalet stort sett rutes via utlandet.

Nedlastning har pleid å ligge på 150-200 mbits, men noen ganger kan det være nærmere 100 mbits. Stabiliteten er bra men det er ikke perfekt til sanntidstrafikk enda i Norge etter min mening (Teams-møter, mobilanrop via wifi o.l.) siden det forekommer ping spikes eller at man mister signalet i flere sekunder her og der i løpet av en dag som er nok til å skape brudd i kommunikasjonen. Til surfing på nett og streaming fungerer det topp, jeg har ikke prøvd å spille men tror det vil fungere tålelig bra til det også.

Det har uansett blitt en helt ny verden for oss på en hytte langt innpå Hardangervidda uten verken mobil- eller bredbåndsdekning, og ikke minst ut i fra et sikkerhetsperspektiv å kunne kommunisere med omverdenen uten å gå en times tid til nærmeste fjelltopp for å jakte ned et svakt 4G-signal eller måtte ringe med en dyr satellitt-telefon. 

Starlink oppgir i spesifikasjonen på nettsiden sin følgende om hastighet og ping:

Starlink users typically experience download speeds between 25 and 220 Mbps, with a majority of users experiencing speeds over 100 Mbps. Upload speeds are typically between 5 and 20 Mbps. Latency ranges between 25 and 60 ms on land.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...