Gå til innhold

Kjøre Truenas på Proxmox


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tidligere bygget en stasjonær PC til bruk som server. Denne har jeg installert Truenas på, og dette har vært helt fint for min bruk. Men jeg ser ett behov for å kjøre opp en debian ved siden av, og har da lurt på om jeg skal installere Proxmox, for så å kjøre opp en VM til Truenas, og en VM til debian.

Jeg har ikke mye erfaring med Proxmox hverken Truenas eller Proxmox, men har fått begge deler hver for seg til å fungere tidligere. Men jeg er usikker på om dette er veien å gå mtp server osv. Håper noen som har erfaring med dette kan hjelpe meg med tips og triks om hva jeg burde gjøre her. Vil det fungere smertefritt å kjøre Truenas på en VM f.eks, eller kan det by på problemer?

Endret av Garrian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes mange gode videoer på YouTube. 

Har planer om å kjøre TrueNAS på Proxmox selv. Akkurat nå har jeg stengt ned Proxmoxen som jeg brukte til Minecraft server og diverse VMs til testing.

På samme maskin har jeg tenkt å kjøre Windows 10 med pcie pass-through slik at jeg kan spille de få spillene jeg ikke får kjørt på Linux.

Jeg synes Proxmox er genialt. Aldri likt å installere ting i VM, men med Proxmox synes jeg det er enkelt.

Jeg anbefaler deg å leke litt med Proxmox. Som selverklært Linux n00b på åttende eller niende året anbefaler jeg det.👍

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha satt opp en Unraid server, og brukt den som NAS. Der kan du kjøre så mange VM-er og dockere som du vil (og har nok hw for).
Men det kommer litt an på hva du bruker TrueNAS til i dag. Jeg synes unraid fungerer bra til både homelab og NAS, ikke minst brukervennlig.

Edit: Kan legge til at virtualisering av TrueNAS ikke er rett frem, og kan være litt fiklete. Så med begrenset erfaring med Proxmox og TrueNAS, så vil jeg heller anbefale et mer brukervennlig alternativ.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 minutter siden):

Jeg ville heller ha satt opp en Unraid server, og brukt den som NAS. Der kan du kjøre så mange VM-er og dockere som du vil (og har nok hw for).
Men det kommer litt an på hva du bruker TrueNAS til i dag. Jeg synes unraid fungerer bra til både homelab og NAS, ikke minst brukervennlig.

Edit: Kan legge til at virtualisering av TrueNAS ikke er rett frem, og kan være litt fiklete. Så med begrenset erfaring med Proxmox og TrueNAS, så vil jeg heller anbefale et mer brukervennlig alternativ.

Takk for innspill, skal sjekke ut unraid. Det som jeg bruker serveren til er i hovedsak lagring av bilder og vidoer, og ha mulighet til å steame de til chromecast. Til dette bruker jeg emby, som i dag kjører i truenas.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (19 minutter siden):

Finnes mange gode videoer på YouTube. 

Har planer om å kjøre TrueNAS på Proxmox selv. Akkurat nå har jeg stengt ned Proxmoxen som jeg brukte til Minecraft server og diverse VMs til testing.

På samme maskin har jeg tenkt å kjøre Windows 10 med pcie pass-through slik at jeg kan spille de få spillene jeg ikke får kjørt på Linux.

Jeg synes Proxmox er genialt. Aldri likt å installere ting i VM, men med Proxmox synes jeg det er enkelt.

Jeg anbefaler deg å leke litt med Proxmox. Som selverklært Linux n00b på åttende eller niende året anbefaler jeg det.👍

Høres bra ut! Det dukker ikke opp noe spesielle problemer med trunas når dette er i VM tror du? Har du sett på unraid, som Uderzo anbefaler? Altså vurdert det opp mot truenas.

Lenke til kommentar
Garrian skrev (1 minutt siden):

Takk for innspill, skal sjekke ut unraid. Det som jeg bruker serveren til er i hovedsak lagring av bilder og vidoer, og ha mulighet til å steame de til chromecast. Til dette bruker jeg emby, som i dag kjører i truenas.

Da vil Unraid kunne dekke det behovet uten problemer. Fordelen med Unraid er i hovedsak brukervennlighet og fleksibilitet.
Du kan lett øke lagringskapasitet, og hvis "shit hit the fan" så vil alle dataene ligge på diskene, for de er ikke stripet som på et vanlig raid, derav navnet unraid.
Du kan ha flere paritetsdisker hvis du ønsker det, ellers er det i praksis en JBOD løsning. Hvis du har en paritetsdisk så må den være like stor eller støtter enn datadiskene.
Med paritet så vil skrivehastigheten være begrenset, så du kan bruke en SSD som cache, hvor dataene blir skrevet over til arryet, f.eks om natten.
Du kan også bruke samme SSD til å lagre VM-er.

Så til lagring av media så er Unraid veldig egnet, men trenger du høy ytelse så bør man vurdere noe annet, siden diskene ikke er stripet. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (14 minutter siden):

Da vil Unraid kunne dekke det behovet uten problemer. Fordelen med Unraid er i hovedsak brukervennlighet og fleksibilitet.
Du kan lett øke lagringskapasitet, og hvis "shit hit the fan" så vil alle dataene ligge på diskene, for de er ikke stripet som på et vanlig raid, derav navnet unraid.
Du kan ha flere paritetsdisker hvis du ønsker det, ellers er det i praksis en JBOD løsning. Hvis du har en paritetsdisk så må den være like stor eller støtter enn datadiskene.
Med paritet så vil skrivehastigheten være begrenset, så du kan bruke en SSD som cache, hvor dataene blir skrevet over til arryet, f.eks om natten.
Du kan også bruke samme SSD til å lagre VM-er.

Så til lagring av media så er Unraid veldig egnet, men trenger du høy ytelse så bør man vurdere noe annet, siden diskene ikke er stripet. 

Høres bra ut, tror jeg skal prøve meg på dette her. Kunne det vært en ide å kjøre unraid på proxmox? Eller blir det bare kluss?

Ellers har jeg i dag 2stk 4TB disker, pluss en M2 disk på 256gb. Burde jeg skaffe flere disker, før jeg setter det opp, eller kan det legges til flere senere?

Lenke til kommentar
Garrian skrev (Akkurat nå):

Høres bra ut, tror jeg skal prøve meg på dette her. Kunne det vært en ide å kjøre unraid på proxmox? Eller blir det bare kluss?

Ellers har jeg i dag 2stk 4TB disker, pluss en M2 disk på 256gb. Burde jeg skaffe flere disker, før jeg setter det opp, eller kan det legges til flere senere?

Jeg tror jeg ville ha unngått å virtualisere NAS OS, det fungerer helt greit med PCIe passthrough, men til ditt bruk så virker det litt unødvendig komplisert.

Du kan legge til flere disker senere uten problem, det er en av fordelene med Unraid, og få mer tilgjengelig lagringsplass.
Hvis du trenger redundans, mao. paritetsdisk, så ville jeg har kjøpt en større disk til det, siden den må være like stor eller større enn datadiskene, slik at du kan sette inn større disker senere uten noe kluss.
Hvis du ikke trenger det per i dag, så kan du alltids legge til en paritetsdisk ved en senere anledning.

Husk at diskene må formateres, så hvis du har data på de to 4TB diskene så må du flytte de til et annet sted.
Dataene du skriver til arryet med de to 4TB diskene blir spredd utover så begge diskene fylles opp nogenlunde likt.

SSD-en kan du bruke til cache, du trenger ikke bruke den til write cache hvis du ikke benytter paritetsdisk, men du kan bruke den til VM-er og slikt.

Det finnes veldig mange gode guider på nett og Unraid har et aktiv community, så det meste er kun et lite google søk unna :) 
Her er en grei intro.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...