Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvangssalg, muligheter for å få advokat og eventuelt annen nyttig info om tvangssalg


Gjest b125f...272

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har nevnt tidligere at dere ønsket å kjøpe dere ned. Samtidig så har ikke banken tatt høyde for 10% og megler har vært veldig optimistisk på verdi. Hvilke summer er det snakk om her? E-takst? Kjøpesum ny bolig?

Banken vil normalt stole på vurderingen til en megler, da megler er den profesjonelle part, slik at det er vanskelig å kritisere banker for å legge til grunn den verdien. Hvis bank har tatt høyde for 100% av verdien og droppet å redusere risiko ved å justere ned verdien i sine kalkulasjon så vil jeg kalle det kritikkverdig og på grensen til at dem har forsømt sin rådgivningsplikt. Når det er sagt så har hva som har blitt sagt dere imellom mye å si i forhold til om banken har et ansvar.

Jeg føler dog at det er noen tall her som burde på bordet før man kan vurdere om banken har opptrådt kritikkverdig eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest b125f...272
Loko skrev (4 timer siden):

Du har nevnt tidligere at dere ønsket å kjøpe dere ned. Samtidig så har ikke banken tatt høyde for 10% og megler har vært veldig optimistisk på verdi. Hvilke summer er det snakk om her? E-takst? Kjøpesum ny bolig?

Banken vil normalt stole på vurderingen til en megler, da megler er den profesjonelle part, slik at det er vanskelig å kritisere banker for å legge til grunn den verdien. Hvis bank har tatt høyde for 100% av verdien og droppet å redusere risiko ved å justere ned verdien i sine kalkulasjon så vil jeg kalle det kritikkverdig og på grensen til at dem har forsømt sin rådgivningsplikt. Når det er sagt så har hva som har blitt sagt dere imellom mye å si i forhold til om banken har et ansvar.

Jeg føler dog at det er noen tall her som burde på bordet før man kan vurdere om banken har opptrådt kritikkverdig eller ikke.

Vi skulle kjøpe oss ned og satt et tak på maks lånet vi ønsket å sitte igjen med i samråd med banken. Banken tok hele verdivurderingen til megler på boligen vi selger, som grunnlag for egenkapital og lån til kjøp av ny bolig. Boligen ble lagt ut til litt lavere enn takst. Vi hadde ca. 400.000,- å gå på. 

Jeg ønsker ikke å komme med eksakt tall, ikke for å være vanskelig for vi ønsker jo hjelp, men føler da det blir veldig lett gjenkjennelig og lett å identifisere. Men kan prøve så godt jeg kan å komme med eksempel for å vise hvordan banken vurderte hva vi kunne kjøpe for. Tror det blir litt feil, men kun et eksempel.

Verdivurdering fra megler på huset vi skal selge: 8,5 mill. Salgspris huset ble lagt ut for: 8,4 mill. Eksisterende lån på bolig: 5 mill.

Bankens vurdering for nytt lån: Salgspris 8,5 mill. Egenkapital: 3,5 mill. Maks lån 4 mill basert på egenkapital, inntekt og verdi nytt hus. 

Nytt hus: 7 mill. Nytt lån 3,5 mill. Også kommer omkostninger på kjøp av ny bolig og megler kostnader. Så si ca. 3,8 i nytt lån. 

Banken mente vi var godt innenfor risikoen, for å nå det lånet vi satt som maks og komme godt ut av salg og kjøp. Boligen var lettsolgt i et populært område.

Vi fikk lån i perioden vi satt med to hus, med utgangspunkt i sparepengene våre som buffer til å betjene disse lånene. Rentekostnadene overstiger inntekten. Sparepengene dekket kun noen måneder med så høye kostnader. Dette var tilgjengelig informasjon for banken. Desverre nekter banken oss innsyn i personopplysningene våre, men vi ga de tilgang til alt de trengte/spurte om. Aldri løyet eller forfalsket noe. 

Utfra tidligere solgte boliger i området, verdivurdering naboer har fått det siste året og en rask vurdering fra de jeg snakket med som nevnt tidligere, ville boligen vi selger ha en mer realistisk salgspris ganske nære den nye boligen vi kjøpe. I tillegg til at banken ikke tok denne 10-20% nedjusteringen. Mulig jeg har misforstått, men slik jeg forstår det skulle også banken tatt høyde for manglende betjeningsevnen vår i perioden med to boliger? 

Desverre er ikke dette hele historien. Det var flere ting de jeg delte  dokumentene med, påpekte som kritikkverdig. 

Det hjelper oss desverre lite nå. Tapet er stort. Tiden er knapp. Vi har rett og slett dummet oss ut. Det beste vi kan gjøre er å selge husene så fort som mulig, dekket inn alle lånene og utestående kostnader for å ikke bli sittende med gjeld. Men hadde følt oss tryggere med noen ved siden av oss gjennom dette som innehar kunnskap på området, så vi ikke går på flere smeller. 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: b125f...272

Lenke til kommentar
Gjest b125f...272
Komplett ubrukelig skrev (9 timer siden):

Har du prøvd å snakke litt høyere oppe i banken? Dette er en stor ripe for banken som ikke vil se bra ut om den kommer ut i media. 

Disse som sitter lavt i banken kan ikke gjøre så mye, og har begrenset empati siden begjæring er neste automatiske skritt.  

Vanskelig å få tak i noen høyere opp. Alt går via nettbanken med mindre de tar kontakt med oss via telefon eller mail. De som sitter høyere opp er nok godt beskyttet så ikke folk får tak i dem vil jeg tro. 

 

Anonymous poster hash: b125f...272

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...