Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål til jurister, regnskapsføre, skatteetatenansatte o.l vedr. bedriftsregnskapsflopp


Gjest 48623...d3d

Anbefalte innlegg

Gjest 48623...d3d

Hei,

Jeg har en bedrift (AS) hvor jeg har gjort en ganske stor flopp i regnskapet og lurer på hvordan jeg skal gå frem for unngå personligstraff.

Jeg har en bedrift som har holdt på innen helse og er dermed ikke MVA-pliktig. Jeg har gjort en feil, og har ikke betalt moms på Google ads for en verdi på ca. 1M (25%=ca. 300K NOK) for 2023. Hadde ikke kunnskap/oppdaget det for sent at man måtte betale moms (er utenlandsselskap) for dette og nå er selskapet ikke lenger aktivt (ikke lenger inntekt), så har ingen mulighet til å betale dette.

Foreløpig plan er å melde fra til skatteetaten, få krav på 300K og slå selskapet konkurs. Men er redd for at dette kan gi strafferettslige konsekvenser for meg personlig (eier / daglig leder). Jeg har tatt ut relativt lite penger i lønn til meg selv (ca. 150K). Første året selskapet var ordentlig i drift. Har ført regnskapet selv.

Er det sannsynlig at jeg vil kunne få straff for dette? Tips til hvordan jeg bør gå frem? Bør jeg ta kontakt med advokat?

Takk for all hjelp.

Anonymous poster hash: 48623...d3d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8ed26...e9b

Bare send inn korrigerte oppgaver. Meld oppbud om selskapet ikke er i stand til å gjøre opp for seg. Er ikke ulovlig å gå konkurs. 

Anonymous poster hash: 8ed26...e9b

Lenke til kommentar

Etter merverdiavgiftsloven § 11-3 skal næringsdrivende kjøper av tjenester beregne og betale merverdiavgift når kjøp for én termin overstiger 2 000,- kr. Det er fire terminer i året (jan-mar, apr-jun, jul-sep, okt-des). Dette skal innrapporteres via Skatteetatens løsning for innsending av skattemelding for mva

Selskapet må regne med å bli ilagt tilleggsskatt, skatteforvaltningsloven § 14-3. Man kan imidlertid få unntak fra tilleggsskatten hvis man selv frivillig gir riktige opplysninger før Skatteetaten oppdager forholdet, skatteforvaltningsloven § 14-4 bokstav d. Tilleggsskatt ilegges selskapet, ikke eier eller andre. 

Du som eier/daglig leder kan imidlertid bli holdt ansvarlig for beløpet etter reglene i aksjeloven § 17-1 om erstatningsansvar for personer som opptrer på vegne av aksjeselskaper. Det er lite sannsynlig at Skatteetaten eller konkursboet vil begjære påtale og straffeforfølgning - men det kommer an på hvordan historien ser ut for dem. Slik du presenterer den ser det ut som uerfarenhet. Forholdene kan se annerledes ut for staten. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 8ed26...e9b
58 minutes ago, krikkert said:

 

Selskapet må regne med å bli ilagt tilleggsskatt, skatteforvaltningsloven § 14-3. Man kan imidlertid få unntak fra tilleggsskatten hvis man selv frivillig gir riktige opplysninger før Skatteetaten oppdager forholdet, skatteforvaltningsloven § 14-4 bokstav d. Tilleggsskatt ilegges selskapet, ikke eier eller andre. 

 

"Tilleggsavgift skal ikke ilegges når feil i tidligere innsendt omsetningsoppgave rettes av avgiftssubjektet selv, og retting skjer uten at han hadde grunn til å regne med at forholdet ville ha blitt oppdaget av avgiftsmyndighetene ved kontroll eller lignende."

Anonymous poster hash: 8ed26...e9b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...