Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mesh nettverk trenger litt råd


Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe mesh nettverk vurderer Wifi6E men er det noe fordel å gå på WIFI 7? 

Er et hus på 200 kvm og hva anbefales? Har også 1000/1000 nettverk, kommer til å stå to i huset og en i garasjen (Kablet) så viktig at den kan kables. Noen som har noen erfaringer og tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av det jeg har sett av WiFi 7-løsninger hittil, har det vært overpriset og jeg stiller meg kanskje også litt skeptisk til modenheten, uten at jeg har sjekket helt hvilke WiFi 7-funksjoner som potensielt her også mangler. 

Er det slik at det blir kun den i garasjen som står kablet, mens det ekstra mesh-aksesspunktet du har inne vil står med trådløs backhaul? Så kan man sikkert stille en del spørsmål rundt huset når det gjelder bygningsmaterialer, eventuelle typer av gulvvarme etc. 

Ville sett etter en løsning som er ikke er av de enkleste, f.eks. at det er 4x4-antenne på 5GHz-båndet i det minste. I hvert fall hvis du skal kjøre med trådløs backhaul inne i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 13.4.2024 den 9:56 AM):

Av det jeg har sett av WiFi 7-løsninger hittil, har det vært overpriset og jeg stiller meg kanskje også litt skeptisk til modenheten, uten at jeg har sjekket helt hvilke WiFi 7-funksjoner som potensielt her også mangler. 

Er det slik at det blir kun den i garasjen som står kablet, mens det ekstra mesh-aksesspunktet du har inne vil står med trådløs backhaul? Så kan man sikkert stille en del spørsmål rundt huset når det gjelder bygningsmaterialer, eventuelle typer av gulvvarme etc. 

Ville sett etter en løsning som er ikke er av de enkleste, f.eks. at det er 4x4-antenne på 5GHz-båndet i det minste. I hvert fall hvis du skal kjøre med trådløs backhaul inne i huset.


Bare garasjen blir kablet den andre blir trådløst. Har hatt Orbi 2pck før med Wifi 5(?) som dekket cirka like stort hus som jeg har kjøpt meg nå men var litt eldre. Tenkte evt på en tre pakk Orbi igjen men må sjekke om de kommer med Wifi 6E, sett Wifi 7 er det litt på tilbud osv for tiden med to pakk til 5K og evt må kjøpe en annen ved siden, av de to. 

Enda litt usikker flytter ikke før Mai så litt god tid til å sjekke litt osv, kanskje Power 20% rabatt kommer før den tid og så kanskje jeg kan få de enda billigere . 

Men noen tips om 4x4 antenne mesh? Tenkte WIfi 7 pga 6 GHz båndet og høyere hastighter men usikker. 

Lenke til kommentar

WiFi 6E støtter jo også 6GHz-båndet, men mangler en del av "effektiviseringene" i WiFi 7. Netgear har en WiFi 6E-løsning i Orbi-serien, men har ikke fulgt med om de har komemt med noen nyere modeller som eventuelt er bedre og rimeligere enn det de leverte tidligere.

Merk også: Ikke alle WiFi 7-løsninger støtter 6GHz. WiFi 7 kan være "Dual band". Egentlig er det litt synd at man ikke her da har skilt mellom WiFi 7 og WiFi 7E, der 7E tydeligere hadde angitt at 6GHz var støttet. MEd andre ord, sjekk spesifikasjonene nøye.

Så er det kanskje også et spørsmål her om det er "enkle muligheter" for å sette opp noe mer med kabel, hvilket gjør at ytelsen/kapasiteten for blir bedre og WiFi-ressursbruken mer effektiv. Da kan man igjen si at man kan oppnå mer med selv rimeligere enheter.

Du er i utgangspunktet ganske sikker på at det ikke er lagt opp noe kablet nett her, eller er rør tilgjengelig eller på andre måter lett å legge opp kabler?

Hvilken løsning er det du har sett tilbud på til 5K?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (58 minutter siden):

WiFi 6E støtter jo også 6GHz-båndet, men mangler en del av "effektiviseringene" i WiFi 7. Netgear har en WiFi 6E-løsning i Orbi-serien, men har ikke fulgt med om de har komemt med noen nyere modeller som eventuelt er bedre og rimeligere enn det de leverte tidligere.

Merk også: Ikke alle WiFi 7-løsninger støtter 6GHz. WiFi 7 kan være "Dual band". Egentlig er det litt synd at man ikke her da har skilt mellom WiFi 7 og WiFi 7E, der 7E tydeligere hadde angitt at 6GHz var støttet. MEd andre ord, sjekk spesifikasjonene nøye.

Så er det kanskje også et spørsmål her om det er "enkle muligheter" for å sette opp noe mer med kabel, hvilket gjør at ytelsen/kapasiteten for blir bedre og WiFi-ressursbruken mer effektiv. Da kan man igjen si at man kan oppnå mer med selv rimeligere enheter.

Du er i utgangspunktet ganske sikker på at det ikke er lagt opp noe kablet nett her, eller er rør tilgjengelig eller på andre måter lett å legge opp kabler?

Hvilken løsning er det du har sett tilbud på til 5K?


TP-link Deco BE65 Mesh-ruter med Wifi 7 BE9300 2-pk. - Wifi 7-rutere | Kjell.com

Edit fant 3 pakk til TP-Link Deco BE65 Wi-Fi 7 Mesh 3-pack - Routere - Komplett.no

Sett på disse var rundt 5K for 2-pakk, men må ha en til ved siden av som jeg skrev :). Så blir jo litt dyrere, men Orbi er også dyrt hvis jeg skal ha Wifi 6E så ser jeg. 

Angående huset så er det ikke lagt inn noe kabler osv så da blir det synlig kabel, men er stort sett bare nede i "første "etasjen" som det ikke blir brukt mye ettersom det meste blir brukt da i garasjen og i hoved etasjen med stue, hvitevarer med mer :) 

Lenke til kommentar

Komplett har tilbud på TP-Link til WiFi 6E-løsning denne uka så vidt jeg husker. 

Personlig er jeg vel kanskje bare "middels begeistret" for TP-Link, og hadde nok heller valgt eksempelvis Asus.

Hvilken internettleverandør er det som er aktuell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...