Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Komfyrvakt lager «dirre»-lyd


Gjest Fredrik

Anbefalte innlegg

Gjest Fredrik

Har problemer med en komfyrvakt modell MicroSense.

Komfyrstikkontakten «dirrer» kort hvert 15. sekund. Denne alarmtypen er ikke beskrevet i oversikten av alarmtyper fra produsent. 
 

Platetoppen er mulig å bruke til tross for dirringen. Har forsøkt å bytte batteri i sensoren og slått av og på sikringen for platetoppen.

Noen som har tips til løsning på problemet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøkt å trykke på knappen på sensoren, og i så fall virker det som om det er kommunikasjon mellom sensor og kontakt? Å skru sikring av og på gir gjerne en slags "nødmodus" der sikkerhetsfunksjonene frakobles midlertidig og man kan bruke ovnen i et par timer før den eventuelt kutter hvis det blir et problem.

På nye komfyrvakter skal kontakta koble ut dersom det ikke er kontakt mellom sensor og kontakt.

Dersom alt annet feiler anbefaler jeg å pare enhetene på nytt, og se om det utgjør noe forskjell. Står fremgangsmåter på side 19 i manualen: https://omniumstoragemicromatic.blob.core.windows.net/products/96147/Brukemanual-MicroSense.pdf

Hvis det heller ikke løser problemet hadde jeg tatt en telefon til Micromatic kundesupport og forklart situasjonen til de, da kan de eventuelt guide over telefonen mtp. feilsøk. I verste fall må den skiftes, men da har du hvertfall spart 1 time der elektriker gjør akkurat det samme. Hvis komfyrvakta er installert for mindre enn 5 år siden ville jeg kontaktet firmaet som monterte den, så skal de i utgangspunktet fikse den uten kostnad for deg.

Lenke til kommentar

To forslag

 

1: skru av sikringen til platetoppen, tell til 10 og skru strømmen på igjen. Hold knappen på sensor inne til det begynner å ule. Trykk så på knsppen.

 

2: bytt batteri i sensor og repeter forslag 1

 

Hvis dette ikke funker må den nok byttes.

Lenke til kommentar
Pugnax skrev (9 minutter siden):

To forslag

 

1: skru av sikringen til platetoppen, tell til 10 og skru strømmen på igjen. Hold knappen på sensor inne til det begynner å ule. Trykk så på knsppen.

 

2: bytt batteri i sensor og repeter forslag 1

 

Hvis dette ikke funker må den nok byttes.

Litt usikker på hva den fremgangsmetoden skal oppnå, jeg finner ikke noe i brukermanualen som beskriver det på den måten. Kan heller ikke huske at noen andre produsenter har brukt den metodikken, og jeg har montert og feilsøkt på diverse komfyrvakter nok til å vite at jeg forholder meg til brukermanualen eller teknisk støtte. Mye på grunn av at det er forskjellige metoder for forskjellige produsenter.

Jeg ville hvertfall ikke anbefalt utskifting med mindre jeg hadde forsøkt ny paring ihht bruksanvisning, og eventuelt pratet med tech support.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (17 timer siden):

Litt usikker på hva den fremgangsmetoden skal oppnå, jeg finner ikke noe i brukermanualen som beskriver det på den måten. Kan heller ikke huske at noen andre produsenter har brukt den metodikken, og jeg har montert og feilsøkt på diverse komfyrvakter nok til å vite at jeg forholder meg til brukermanualen eller teknisk støtte. Mye på grunn av at det er forskjellige metoder for forskjellige produsenter.

Jeg ville hvertfall ikke anbefalt utskifting med mindre jeg hadde forsøkt ny paring ihht bruksanvisning, og eventuelt pratet med tech support.

Som tidligere elektriker og kontrollør har jeg opplevd utallige komfyrvakter som uler og kunder som ikke har fått beskjed om hvordan disse fungerer.

90% av tilfellene er sensor mistet kontakt med selve komfyr vakten og da kobles de opp igjen via forslag 1. Alternativt er det batteriet, og så må det etterpå kobles til igjen.

 

Endret av Pugnax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nåværende elektriker har jeg opplevd mye av det samme, og vet at det lønner seg å følge produsentens anvisning, slik jeg henviste til i mitt originalinnlegg. Det er derfor jeg lurer på din fremgangsmetode, da den ser ut til å fravike det produsenten selv sier. Dersom du mener "ny paring" i hvert fall. Et kort trykk på sensor er som regel nok for å sjekke at sensor og kontakt prater med hverandre hvis ikke ny paring trengs.

Man kan også lures av nødfunksjonen komfyrvakter kommer med, varierer sikkert litt fra produsent til produsent, men det å ta strømmen og sette på igjen gir ofte en periode der sikkerhetssystemet frakobles og releet slår inn slik at man kan bruke platetoppen frem til man får fikset eventuelle problemer. Men etter denne nødperioden går ut, så frakobles den igjen dersom problemet vedvarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...