Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere bil fra USA til Norge - Når regner vi start år på bil alderen?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å importere bil fra USA til Norge. 

Jeg forstår det er mest gunstig å importere en bil som er 10 år gammel, da man får stor reduksjon på engangsavgiften.

Mitt spørsmål: Fra når blir start/fødsel datoen på bilen regnet her I Norge? Er det når bilen først rulles ut fra fabrikken? Er det bare årsmodellen, uavhengig av når bilen ble kjørt i USA? Tenker da på biler som er strengt tatt "2015" modell, men som ble kjøpt og kjørt av amerikanere i 2014. Vil Norge regne dette som en 9 eller 10 år gammel bil?

Tenker bare å legge til ekstra info: Har sett flere biler når jeg er logga inn i vegvesen og søkt om enkelte bilskilt, at vi her i Norge har skrevet bilens årsmodell som 1 år yngre enn det den "faktisk" er på papir. F.eks en bil produsert med model 2006, som er listet som 2005 model i Norge. Derfor jeg er litt forvirret.

Noen som vet? Hvem kan man evt høre med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Norge så er jo årsmodellen irrelevant i forhold til dette, det er førstegangs registreringsdato som gjelder.

Mange bilprodusenter skifter jo ofte årsmodell f.eks i sommerferien (rundt august i europa) - så en bil produsert i juli er én årsmodell, mens en produsert i september er neste års modell - så derfor er det forskjellig årsmodell på "like gamle" biler. (Og det kan jo også forekomme lagerbiler fra før sommerferien som blir solgt etter nyttår)

Regner med det er helt likt fra USA.

Lenke til kommentar
Steeffen skrev (6 timer siden):

eg forstår det er mest gunstig å importere en bil som er 10 år gammel, da man får stor reduksjon på engangsavgiften.

Mitt spørsmål: Fra når blir start/fødsel datoen på bilen regnet her I Norge?

Avgiften beregnes som hovedregel ut fra dato for første gangs registrering i utlandet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 timer siden):

Avgiften beregnes som hovedregel ut fra dato for første gangs registrering i utlandet.

Ok så hvis jeg forstår det riktig, så vil altså en bil model 2015 registrert i la oss si juni 2014 i USA kunne bli listet som 10 år (og ikke 9) for 90% reduksjon på engangsavgift? 

Lenke til kommentar

Ja og en 2015 modell registrert første gang i juni 2017 vil få en reduksjon på engangsavgift basert på at den er 7(?) år gammel.

For 5 år siden så jeg en auksjon på ebay for en 2000 modell som ikke noen gang hadde vært registrert. Det ville blitt 0% reduksjon på engangsavgiften.

 

Er det reelt at en 2015 modell kan være registrert så tidlig som i juni 2014? Det høres ganske usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 timer siden):

Er det reelt at en 2015 modell kan være registrert så tidlig som i juni 2014? Det høres ganske usannsynlig ut.

Om det er helt reelt å dra det helt ut til juni vet jeg ikke. Bare for å ta et eksempel.. her er en model 2014 bil, som det står det her registrert første gang i oktober 2013 på vegvesenet, altså 11 år gammel...

image.thumb.png.2a5718d36997a380c482149c92232820.png

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 timer siden):

For 5 år siden så jeg en auksjon på ebay for en 2000 modell som ikke noen gang hadde vært registrert. Det ville blitt 0% reduksjon på engangsavgiften.

Hehe noen norske kunne gått på en smell der.. 

Irrelevant: Er selv ikke helt inneforstått hvorfor denne engangsavgiften skal utelukkende fokusere på alder av bil. Det gjør bare at jeg må sikte på en 10 år gammel bil istedenfor en 2-3 år gammel bil som forurenser vesentlig mindre...  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...